Σύμφωνα με πληροφορίες του Reporter, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ζήτησε από τα περιφερειακά λιμάνια να «μοντελοποιήσουν» τις εκτιμήσεις τους για την πορεία των οικονομικών μεγεθών το επόμενο εξάμηνο του έτους στον απόηχο του κορονοϊού, προκειμένου να προσδιοριστεί και η φύση των μέτρων στήριξης που θα λάβουν. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι εντός των επόμενων ημερών τα λιμάνια θα προχωρήσουν σε συντονισμένες ενέργειες, ζητώντας συγκεκριμένα μέτρα, που θα ικανοποιούν όλες τις πλευρές.
Παράλληλα, οι υπάρχουσες συνθήκες και η αναστολή λειτουργίας πολλών επιχειρήσεων στην Ευρώπη φαίνεται να «παγώνουν» προς το παρόν τους διαγωνισμούς αξιοποίησης των περισσότερων λιμανιών με τους επενδυτές να μοιάζουν «μουδιασμένοι». Για παράδειγμα, ο Όμιλος Grimaldi που φερόταν να ενδιαφέρεται για ορισμένα λιμάνια, βρίσκεται αντιμέτωπος με τη «βουτιά» που καταγράφεται σε έσοδα στην ακτοπλοΐα. Υπενθυμίζεται ότι πριν το «ξέσπασμα» της πανδημίας, το ΤΑΙΠΕΔ βρισκόταν στη φάση πρόσληψης συμβούλων για τη διενέργεια των διαγωνιστικών διαδικασιών.
Λιμάνι Αλεξανδρούπολης: Ομαλά οι επενδύσεις-Οι εκτιμήσεις για τα έσοδα του 2020
Όπως έχει αναφέρει το Reporter, κανονικά προχωρά ο διαγωνισμός για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Ασφαλώς πρέπει να συντρέξουν οι ιδανικές συνθήκες για να προχωρήσει μία τέτοια επένδυση, αλλά φαίνεται προς το παρόν να τηρείται το χρονοδιάγραμμα που είχε οριστεί. Το ίδιο ισχύει και για τα έργα ανάπτυξης στο λιμάνι, όπως είναι η κατασκευή του αγωγού IGB και του πλωτού σταθμού LNG, για τον οποίο ολοκληρώθηκε πρόσφατα με μεγάλη επιτυχία η δεύτερη φάση του market test. «Έχουμε ανάγκη αυτά τα έργα για την επόμενη μέρα στη χώρα. Έτσι, θα ανασυντάξουμε την οικονομία μας» σημειώνει στο Reporter ο Πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης, Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ.
Αναφορικά με τις λοιπές δραστηριότητες του λιμανιού, ο κ. Χατζημιχαήλ αναφέρει ότι συνεχιζονται κανονικά, αλλά με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο, δεν μπορεί να μην επηρεαστούν από την πανδημία. Όπως εξηγεί, τα έσοδα του λιμανιού προέρχονται από τρεις πηγές, την ακτοπλοΐα, την εμπορευματική δράση και τις παραχωρήσεις της χερσαίας ζώνης.
Οι υπολογισμοί της διοίκησης του λιμένα – χωρίς να προσδιορίζονται επακριβώς - για τις επιπτώσεις στα έσοδα του 2020 κάνουν λόγο για μείωση κατά 25% στην ακτοπλοΐα και κατά 50% στην εμπορευματική δράση. Σύμφωνα με τον κ. Χατζημιχαήλ, στο λιμάνι διακινούνται μεγάλοι όγκοι bulk φορτίων με το peak να υπολογίζεται από τον Μάιο μέχρι το Νοέμβριο περίπου, αλλά, όπως είναι φυσικό θα υπάρξει κάμψη, ενώ από την άλλη, πτώση αναμένεται και στην άφιξη των φορτίων των ανεμογεννητριών, καθώς φτάνουν κυρίως από την Ιταλία και την Ισπανία, που είναι και οι άμεσα πληγείσες ευρωπαϊκές χώρες από τον κορονοϊό. Τέλος, το υποχρεωτικό κλείσιμο – λόγω των κυβερνητικών μέτρων - επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος ενδέχεται να επιφέρει και αιτήματα για μείωση του ετήσιου μισθώματος, επηρεάζοντας τελικά τα έσοδα από τις παραχωρήσεις της χερσαίας ζώνης.
«Αν η κατάσταση δεν έχει ομαλοποιηθεί μέχρι το καλοκαίρι, ο εκτροχιασμός στα έσοδα θα είναι πολύ μεγάλος» καταλήγει ο κ. Χατζημιχαήλ.
Λιμάνι Ηρακλείου: Μείωση εσόδων κατά 40% το 2020
Σε ό,τι αφορά το λιμάνι του Ηρακλείου, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος, Μηνάς Παπαδάκης επισημαίνει στο Reporter ότι «από τις 14 Μαρτίου τα έσοδα έχουν καταρρεύσει. Η μείωση στην επιβατική κίνηση αγγίζει το 90% και στην κίνηση των φορτηγών το 50%». Επιπλέον, σημειώνει ότι στοιχίζει η διακοπή της λειτουργίας της κρουαζιέρας, καθώς αναμένονταν αυξημένα έσοδα τη φετινή χρονιά, ενώ θα καθυστερήσουν και τα δρομολόγια των catamaran που συνήθως ξεκινούν τον Μάιο. Τα συνολικά έσοδα του 2020 εκτιμάται ότι θα μειωθούν κατά 40% κι αυτή είναι η πιο αισιόδοξη εκτίμηση, υπογραμμίζει ο κ. Παπαδάκης. «Η χώρα μας βιώνει μία πολύ δύσκολη συγκυρία, αλλά ενωμένοι μπορούμε να τα καταφέρουμε. Εμείς από την πλευράς μας θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να βοηθήσουμε», αναφέρει ο κ. Παπαδάκης.
Λιμάνι Βόλου: Πλήγμα στα έσοδα από κρουαζιέρα και parking
Προβλήματα αντιμετωπίζει και το λιμάνι του Βόλου. Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος της πόλης, Σωκράτης Αναγνώστου τονίζει στο Reporter ότι οι κυριότερες επιπτώσεις είναι ο «μηδενισμός» της κρουαζιέρας, καθώς «θα είχαμε αυξημένη κίνηση φέτος» και τα έσοδα από το parking, που συνήθως προσφέρουν το 18% του συνολικού τζίρου και τώρα έχουν πέσει στο 10%. «Ο εμπορικός λιμένας δεν επηρεάζεται ακόμη σε μεγάλο βαθμό, αλλά είναι σίγουρο πως δε θα μείνει αλώβητος» συμπληρώνει.
Πειραιάς και Θεσσαλονίκη
Στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, τον Πειραιά, η πανδημία και συγκεκριμένα η αναστολή των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στην Κίνα προκάλεσε μείωση 46% στις προσεγγίσεις πλοίων και φορτίων, όπως προέκυψε από τη μελέτη του ΕΒΕΠ που παρουσίασε το Reporter. Επίσης, το πρώτο δίμηνο του 2020, από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η ΣΕΠ, θυγατρική της Cosco, διακινήθηκαν συνολικά 838.000 εμπορευματοκιβώτια, 4,8% περισσότερα σε σχέση με το αντίστοιχο δίμηνο του 2019. Ωστόσο την ίδια περίοδο πέρυσι ο ετήσιος ρυθμός αύξησης είχε ξεπεράσει το 22%. Παράλληλα, μειώθηκε σημαντικά ο ρυθμός των διακινούμενων transit ΤΕUs. Βάσει των στοιχείων του ΕΒΕΠ, τον Φεβρουάριο η αύξηση συγκριτικά με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα δεν ξεπέρασε το 2,2% με 415.000 containers. Μάλιστα, ο Μάρτιος αναμένεται να βρεθεί σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα και το πρώτο τρίμηνο του έτους να κλείσει στάσιμο.
Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, η πτώση αυτή τη στιγμή στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων κυμαίνεται στο 3-3,5% και η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί το επόμενο διάστημα, όπως είπε στο Reporter o Πρόεδρος και Διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ, Σωτήρης Θεοφάνης. H κάμψη, θα εξαρτηθεί από την ένταση και τη διάρκεια του φαινομένου και το «cascading effect», δηλαδή την αλυσιδωτή εμφάνιση γεγονότων. Η πανδημία επηρέασε αρχικά τα λιμάνια με κύριες γραμμές και αναμένεται τώρα να «χτυπήσει» τα λιμάνια τροφοδοσίας, όπως η Θεσσαλονίκη.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr