Σε περιδίνηση βρίσκεται εδώ και αρκετό καιρό η αγορά των πλοίων τύπου capesize. Την ίδια ώρα τα μικρότερα πλοία βαδίζουν σε ανοδικά μονοπάτια, στηριζόμενα κυρίως στις αυξημένες εξαγωγές σιτηρών της Νοτίου Αμερικής.
Ο δείκτης των capes, των πλοίων δηλαδή που μεταφέρουν φορτία 170.000-180.000 τόνων και κυρίως σιδηρομετάλλευμα και κάρβουνο έφτασε για πρώτη φορά στα χρονικά σε αρνητικό έδαφος. Ο δείκτης βρίσκεται αυτή τη στιγμή στις -347 μονάδες, λόγω της εποχικότητας, του κανονισμού του IMO για τα καύσιμα και του κορονοϊού. Υπό αυτές τις συνθήκες, τα έσοδα για τα πλοία φθίνουν, διαμορφωμένα κάτω από τα 3.000 δολάρια.
Ωστόσο, όπως σημειώνει η BIMCO, καθώς ο τομέας των capes «βυθίζεται», τα μικρότερα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου - Panamax, Supramax και Handysize - έχουν ξεκινήσει μία κερδοφόρα πορεία.
Πηγή: BIMCO
Ώθηση από την Αργεντινή
Το πρώτο τρίμηνο του 2020 ξεκίνησε παραδοσιακά μουδιασμένα για την αγορά ξηρού φορτίου λόγω του νέου σεληνιακού έτους στην Κίνα.
Μία, όμως, ισχυρή εκκίνηση στη χρονιά για την Αργεντινή έχει εν μέρει οδηγήσει σε μία αύξηση της ζήτησης για πλοία ξηρού φορτίου και κατά κάποιο τρόπο «προστάτευσε» τα μικρότερα πλοία από την επίδραση του κορονοϊού, σημειώνει η BIMCO. Ειδικότερα, τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους η Αργεντινή εξήγαγε συνολικά 6,2 εκατ. τόνους σιτηρών, καταγράφοντας αύξηση κατά 34% συγκριτικά με τον Ιανουάριο του 2019.
Μειώθηκαν οι βραζιλιάνικες εξαγωγές σιτηρών
Η Βραζιλία αναδείχτηκε ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αγροτικών προϊόντων διά θαλάσσης το 2019 και αναμένεται να στηρίξει την αγορά και το 2020. Ωστόσο, η χώρα δεν έχει μπει δυναμικά στο έτος και παρατηρούνται χαμηλά ποσοστά στις εξαγωγές σιτηρών. Τον Φεβρουάριο, εξήχθησαν 5 εκατομμύρια τόνοι σπόρων σόγιας από τη Βραζιλία, εκ των οποίων περισσότερα από τα δύο τρίτα κατευθύνθηκαν απευθείας στην Κίνα. Οι συσσωρευμένες εξαγωγές για τους δύο μήνες του 2020 είναι μειωμένες κατά 11% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Όπως αναφέρει η BIMCO, η αφρικανική πανώλη των χοίρων, η εμπορική συμφωνία ΗΠΑ – Κίνας που προωθεί τις αμερικανικές εξαγωγές έναντι των βραζιλιάνικων και φυσικά η επιδημία του κορονοϊού ασκούν πρόσθετες πιέσεις στις εξαγωγές σπόρων σόγιας από τη Βραζιλία.
Ζητείται ισορροπία στην αγορά
Η BIMCO επισημαίνει ότι ενώ οι εποχιακά ισχυρές εξαγωγές σιτηρών θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν προσωρινά κέρδη για τους ναύλους, υπάρχει το πρόβλημα του πλεονάσματος στην παραγωγή έναντι της ζήτησης.
Πηγή: BIMCO
Ο στόλος των Panamax, Supramax και Handysize αυξήθηκε κατά 4,5% μέσα στο 2019 και με επιπλέον πλοία να έχουν παραγγελθεί, θεωρείται απίθανο να επανέλθει η ισορροπία προσφοράς και ζήτησης στον συνολικό στόλο, οποιαδήποτε στιγμή στο εγγύς μέλλον.
Οι εκτιμήσεις για το 2020
Η BIMCO είχε διατυπώσει τρία σενάρια για τις πιθανές επιπτώσεις του κορονοϊού στη ναυτιλία. Όπως εξηγεί, τη δεδομένη χρονική στιγμή, πιθανότερο είναι το δεύτερο σενάριο, σύμφωνα με το οποίο, η οικονομική δραστηριότητα στην Κίνα θα αυξηθεί στα μέσα Μαρτίου και η επιχειρηματική δραστηριότητα θα επανέλθει σε κανονικούς ρυθμούς στο διάστημα Απριλίου-Μαΐου. Καθώς η Κίνα ανακάμπτει, η αγορά ξηρού φορτίου θα ακολουθήσει. Ωστόσο, η επέκταση του ιού εκτός Κίνας το πρώτο δεκαήμερο του Μαρτίου δημιουργεί αμφιβολίες για την ολική επαναφορά της αγοράς.
Η αγορά ξηρού φορτίου βρισκόταν ήδη μπροστά σε πολλές προκλήσεις το 2020 και ο κορονοϊός χειροτέρευσε τα πράγματα. Η μεγάλη αύξηση του στόλου και οι συνέπειες απο τον κανονισμό για τα καύσιμα θα έχουν αρνητικές συνέπειες στα κέρδη της αγοράς το πρώτο εξάμηνο. Με τον κορονοϊό σε έξαρση, θα δοθεί «σκληρή μάχη» για να μπορέσει να βρεθεί στην κερδοφόρα πλευρά στο τέλος του έτους, καταλήγει η BIMCO.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr