Τις δικές τους εκτιμήσεις για τον αντίκτυπο του κοροναϊού έχουν κάνει οι Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι αποτελούν και τους στυλοβάτες της ναυτιλίας. Άλλοι μιλούν για επιπτώσεις που δε θα έχουν διάρκεια και άλλοι διατυπώνουν ανησυχίες.
Τον προβληματισμό της για την επιδημία εξέφρασε η Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της Navios Containers, Αγγελική Φράκου. «Πιστεύουμε ότι η Navios Containers είναι σε καλή θέση για το 2020. Έχουμε γνώση επί των εσόδων μας μέσω των ναυλώσεών μας και του κόστους μέσω της ανανεωμένης συμφωνία διαχείρισης. Ωστόσο, δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε τον αντίκτυπο του κοροναϊού της Κίνας, καθώς η εξέλιξη των γεγονότων καθιστά αδύνατη την αξιολόγηση των πιθανών συνεπειών» επεσήμανε.
«Νέες αβεβαιότητες» προέκυψαν λόγω του κοροναϊού, σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Euroseas, Αριστείδη Πίττα. Πιο συγκεκριμένα, είπε ότι «τον Ιανουάριο του 2020, νέες αβεβαιότητες έκαναν την εμφάνισή τους στην αγορά με την επιδημία του κοροναϊού και τις πιθανές επιπτώσεις στον κόσμο και στην ανάπτυξη του εμπορίου με containerships». Στην ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας για το 2019, επισημαίνεται ότι η αξιολόγηση των επιπτώσεων του κοροναϊού θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό την πορεία του εμπορίου και της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης το 2020.
Για βραχυπρόθεσμη επίδραση του κοροναϊού έκανε λόγο ο Διευθύνων Σύμβουλος της Danaos Corp, Δρ. Γιάννης Κούστας. Ειδικότερα, τόνισε ότι «οι εκτιμήσεις για το παγκόσμιο ΑΕΠ και την ανάπτυξη του εμπορίου είναι ρευστές λόγω της αβεβαιότητας γύρω από τις επιπτώσεις της εξάπλωσης του κοροναϊού στην Κίνα. Ωστόσο, αναμένουμε ότι αυτή η δυναμική θα είναι βραχυπρόθεσμη και θα οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης, όταν οι εφοδιαστικές αλυσίδες επανέλθουν σε φυσιολογικά επίπεδα. Εν τω μεταξύ, οι διακοπές λειτουργίας και οι επιβραδύνσεις στα ναυπηγεία της Κίνας θα οδηγήσουν σε καθυστερήσεις στις παραδόσεις νέων κατασκευών, στις εγκαταστάσεις scrubbers και στις προγραμματισμένες επιθεωρήσεις».
Παράλληλα, η Star Bulk Carriers, συμφερόντων του εφοπλιστή Πέτρου Παππά εστίασε στις αναμενόμενες καθυστερήσεις στην εγκατάσταση scrubbers στα πλοία λόγω της υπολειτουργίας των ναυπηγείων. «Αναμένουμε να ολοκληρώσουμε το πρόγραμμα εγκατάστασης scrubbers του στόλου μας μέχρι το τέλος Μαρτίου, λαμβάνοντας υπόψη τις καθυστερήσεις που σημειώνονται στα κινεζικά ναυπηγεία για ορισμένα από τα πλοία μας, λόγω του κοροναϊού» επεσήμανε ο κ. Παππάς.
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Seanergy Maritime Holdings, Σταμάτης Ταντάνης σημείωσε, από την πλευρά του, ότι η επιδημία του κοροναϊού στην Κίνα ήταν ένας βασικός παράγοντας για την πτώση που καταγράφηκε το προηγούμενο διάστημα στη ναυλαγορά. Ωστόσο, όπως ανέφερε, «τα μηνύματα της αγοράς είναι αισιόδοξα, καθώς οι εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από τη Βραζιλία αναμένεται να επιταχυνθούν κατά το υπόλοιπο του 2020 βάσει των νέων ετήσιων προβλέψεων που γνωστοποίησε η Vale. Επιπλέον, οι επενδύσεις υποδομών στην Κίνα υπολογίζεται να σημειώσουν ρυθμό αύξησης έως και 7% για το 2020 ώστε να αντισταθμιστεί το ασθενέστερο πρώτο τρίμηνο».
Τέλος, η αγορά των καυσίμων αντιμετωπίζει κι αυτή, όπως είναι φυσικό, τις επιπτώσεις του κοροναϊού. Η GasLog Partners, συμφερόντων του εφοπλιστή Πήτερ Λιβανού, υπογράμμισε ότι η επιδημία δημιουργεί συνθήκες αβεβαιότητας, αναφορικά με τη ζήτηση LNG, κυρίως στην Κίνα.
Υπενθυμίζεται ότι η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, με επιστολές της προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη, καθώς και τους υπουργούς Ναυτιλίας της Μάλτας, του Παναμά, της Λιβερίας, των Μπαχαμών και των Νήσων Μάρσαλ, ζητά να χαρακτηριστεί η επιδημία στην Κίνα «ανωτέρα βία» (Force Majeure) προκειμένου να μην υπάρξουν συνέπειες σχετικά με μια σειρά υποχρεώσεων. Ανάλογο αίτημα κατατέθηκε και προς τους νηογνώμονες.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr