Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Την ίδια ώρα που ανακάμπτει κίνηση, όμως, το κόστος καυσίμων δυναμιτίζει την οικονομική εικόνα των εταιριών, ειδικά τα λειτουργικά κέρδη. Ενδεικτικό είναι ότι με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία στο τέλος 9μήνου του 20018 η μέση τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων για τα συμβατικά πλοία (IFO 380) αυξήθηκε κατά 24% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Ακόμη μεγαλύτερη ήταν αύξηση στα καύσιμα των ταχυπλοόων που έφτασε στο 27%.
Ο ρυθμός μάλιστα της αύξησης φέτος είναι κατά πολύ μεγαλύτερος απ΄ ότι ήταν την αντίστοιχη περίοδο του 2016 κάτι που αναπόφευκτα επηρεάζει τα οικονομικά φύλλα των εταιριών. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μία αύξηση κατά 5% στη τιμή του μετρικού τόνου ψαλιδίζει τα ίδια κεφάλαια της ΑΝΕΚ κατά 1,15 εκατ. ευρώ, οδηγεί, την Attica σε επιβάρυνση 24 εκατ ευρώ και τη Μinoan Lines, θυγατρική του Ομίλου Grimaldi σε επιπλέον κόστος για καύσιμα και λιπαντικά ΄ύψους 1,43 εκ. ευρώ.
Πέρα από τις συγκυριακές τιμές των καυσίμων άλλη μια παράμετρος δημιουργεί ζήτημα στις ακτοπλοϊκές κι εν γένει ναυτιλιακές εταιρίες. Ο λόγος για την απόφαση της Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) με βάση την οποία από την 1/1/2020 όλα τα πλοία διεθνώς μαζί και τα πλοία της ακτοπλοΐας θα πρέπει να καταναλώνουν καύσιμα μειωμένων εκπομπών θείου (0,5%).
Οι εταιρείες είτε θα πρέπει να προμηθεύονται το νέο καύσιμο μειωμένου θείου που είναι ακριβότερο (25-30%) σε σχέση με το συμβατικό. Σε αυτό το μίγμα που οδηγεί σε σημαντική επιβάρυνση του λειτουργικού κόστους εύλογα τίθεται το ερώτημα ποιος επωμίζεται το κόστος. Κι αυτό σε μια περίοδο που η ακτοπλοΐα επιβαρύνεται και με συντελεστή ΦΠΑ στο 24%.
Συνεπώς σε δύο χρόνια εφόσον δεν υπάρξει αποκλιμάκωση της τιμής των καυσίμων η μείωση του ΦΠΑ εύλογα τίθεται το θέμα της βιωσιμότητας. Ειδικά όταν η λύση των scrubbers, που επιτρέπει στα πλοία με μια επένδυση - διόλου ευκαταφρόνητη- , να καταναλώνουν φθηνότερο καύσιμο (μεγάλης περιεκτικότητας σε θείο) δεν κουμπώνει σε όλον το στόλο. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ κ. Μιχάλη Σακέλλη, η τοποθέτηση scrubbers (π.χ. συσκευές καθαρισμού χημικών ουσιών, συσκευές καθαρισμού αερίων) είναι μία σοβαρή επένδυση, αλλά στα μεγάλης ηλικίας πλοία δεν μπορεί να αποσβεστεί.
Όπως αναφέρει στην ακτοπλοΐα, πλην των πορθμειακών γραμμών, δραστηριοποιούνται αυτή τη στιγμή 86 πλοία, 65 συμβατικού τύπου και 21 ταχύπλοα.
Από τα 65 συμβατικά πλοία, τα 5 είναι ηλικίας μέχρι 10 ετών, τα 18 ηλικίας 11-20 ετών, τα 18 ηλικίας 21-30 και τα 24 ηλικίας μεγαλύτερης των 30 ετών, δηλαδή την επόμενη 10ετία το 65% των συμβατικών πλοίων θα έχει ηλικία 30-50 ετών.
Γιώργος Αλεξάκης