Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr

Έτσι την περίοδο 2016 -17 σε ορισμένες ενδοκυκλαδικές διαδρομές προβλέπεται επέκταση μέχρι Μύκονο, Κύθνο, Πάρο, Σίφνο ενώ στις άγονες προστέθηκε ένα δρομολόγιο κι έτσι από δυο αυξάνονται σε τρία. Επίσης προστέθηκε ένα ακόμη δρομολόγιο ακόμη (δυο θα εκτελούνται το 2016 - 17) στη γραμμή Νεάπολη Βοιών- Κύθηρα-Αντικύθηρα.
Τέλος προστέθηκαν δυο νέες γραμμές και συγκεκριμένα η Λαύριο-Λήμνος-Σαμοθράκη με ένα δρομολόγιο την εβδομάδα και με προσέγγιση στην Αλεξανδρούπολη τη θερινή περίοδο και η γραμμή Τήλος–Ρόδος και Τήλος-Συμη–Ρόδος με 3 και δυο αντίστοιχα δρομολόγια την εβδομάδα.
Ανοικτό παραμένει το θέμα της σύνδεσης Καρπάθου και Κάσου με τον Πειραιά, γεγονός που προκάλεσε την παρέμβαση στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), το οποίο πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη Τρίτη στα Χανιά του δήμαρχου Καρπάθου, Ηλία Λάμπρου. Για την συγκεκριμένη γραμμή που εξυπηρετεί μέχρι τη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης δεν υπήρξε ενδιαφέρον στον προηγούμενο διαγωνισμό και θα επαναπροκηρυχθεί.
Ωστόσο δεδομένου ότι έχει αυξηθεί ο ΦΠΑ θα πρέπει να υπάρξει και αναπροσαρμογή του τιμήματος προκειμένου να είναι βιώσιμο το δρομολόγιο σύμφωνα με παράγοντες της ακτοπλοίας.
Σημειώνεται ότι το ΣΑΣ στο οποίο προήδρευσε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ναυτιλίας Γιάννη Θεοτοκάς, έδωσε πράσινο φως στην έκδοση νέας προκήρυξης που θα περιλαμβάνει ορισμένες μικρές γραμμές για τις οποίες δεν υπήρξε ενδιαφέρον καθώς και για την γραμμή της Κάσου και Καρπάθου.
Μέχρι στιγμής πάντως έχουν αναδειχθεί ελεγχθεί οι φάκελοι και αναμένεται η ανάδειξη μειοδότη σε 49 άγονες γραμμές ενώ σε τρεις μικρές περιφερειακές ακυρώθηκαν οι προσφορές και μάλλον ο διαγωνισμός θα επαναληφτεί.
Οι εγκεκριμένες γραμμές
Μεταξύ των γραμμών που έχουν ελεγχθεί οι προσφορές είναι ενδεικτικά και οι παρακάτω:
Διάλογος για τις αλλαγές στην ακτοπλοΐα
Αξίζει να σημειωθεί ότι διάλογο για τον επανασχεδιασμό του ακτοπλοϊκού δικτύου, την δημιουργία δημόσιου φορέα που θα διαχειρίζεται θέματα του δικτύου αλλά και την επαναξιολόγηση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της ακτοπλοΐας (ν. 2932/2001) ξεκινά το υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σύμφωνα με τα όσα προανήγγειλε ο υπουργός Θοδωρής Δρίτσας, μιλώντας σε ημερίδα για το ακτοπλοϊκό δίκτυο που έγινε την περασμένη Δευτέρα στα Χανιά.
Όπως είπε ο υπουργός, το υπουργείο δημιουργεί ομάδα εργασίας υπό την προεδρία του γενικού γραμματέα Ναυτιλίας Γιάννη Θεοτοκά η οποία σε τρεις μήνες θα καταθέσει προτάσεις στη βάση όσων θα πουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι, δηλαδή, εκπρόσωποι ακτοπλοϊκών εταιρειών, ναυτικοί, άλλοι ναυτιλιακοί φορείς και η τοπική αυτοδιοίκηση.
Η πρωτοβουλία έχει ωριμάσει για αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, είπε ο κ. Δρίτσας. Στα θέματα που θα εξετασθούν στον διάλογο ο υπουργός περιέλαβε τον νόμο 2931 του 2001, το ακτοπλοϊκό δίκτυο, το πλαίσιο των αγόνων γραμμών και του κόστους, των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, καθώς και το θέμα του μεταφορικού ισοδυνάμου. Για τον δημόσιο φορέα εξήγησε ότι θα έχει ως αντικείμενο διαχειριστικά θέματα που τώρα αντιμετωπίζονται τις περισσότερες φορές από τις υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας. Ο νόμος 2932/2001 συμπλήρωσε είναι σε ισχύ 15 χρόνια και πρέπει να αξιοποιήσουμε την πείρα που έχει συγκεντρωθεί θετική και αρνητική σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Δρίτσας.
Αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο ζητούν οι ακτοπλόοι
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλλης μιλώντας χθες σε ημερίδα στα Χανιά για το Ακτοπλοϊκό Δίκτυο ζήτησε την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας.
Πιο συγκεκριμένα ο κ. Σακέλλης έκανε λόγο για την ανάγκη αποποινικοποίησης του κλάδου, απαλλαγής των εταιρειών από την επιβολή υποχρεώσεων δημόσιας υπηρεσίας και παρεμβάσεων στην εμπορική πολιτική των εταιρειών.
Επίσης πρότεινε το νέο θεσμικό πλαίσιο να προβλέπει την ανάθεση της ευθύνης για την εκτέλεση δρομολογίων στις εταιρείες, αντί στα πλοία ενώ θα πρέπει για λόγους υγιούς ανταγωνισμού να γίνεται ταυτόχρονη ανακοίνωση των δρομολογίων των ταχύπλοων και των συμβατικών τον Ιανουάριο κάθε έτους.
Σε ό,τι αφορά τις συμβάσεις για την εξυπηρέτηση των αγόνων γραμμών ο κ. Σακέλλης τόνισε ότι οι πολυετείς συμβάσεις έδωσαν λύσεις στην εξυπηρέτηση πολλών νησιών μας και όπου απέτυχαν οφείλεται στην κακή εφαρμογή και τις συνεχείς αλλαγές της νομοθεσίας.
Εκτίμησε επίσης ότι η προκήρυξη διαγωνισμού για εξυπηρέτηση αγόνων γραμμών για περίοδο τουλάχιστον 15 ετών με ναυπήγηση πλοίου συγκεκριμένων προδιαγραφών και έναρξη δρομολογίων μετά από τρία έτη από το έτος της προκήρυξης πχ το 2019 ή το 2020, θα έχει θετική ανταπόκριση από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Επίσης ο κ. Σακέλλης μιλώντας για το ακτοπλοϊκό δίκτυο σχολίασε και την πρόταση του κ. Μιχάλη Αδαμαντιάδη προέδρου του Ελληνικού Επιμελητηριακού Συνδέσμου μεταφορών (ΕΕΣΥΝ) για την δημιουργία κομβικών γραμμών και ακτινικών συνδέσεων (hub and Spoke).
Η εξυπηρέτηση των νησιών μας με ανταποκρίσεις δεν μπορεί να είναι κανόνας για όλες τις περιπτώσεις, λαμβανομένου υπόψη ότι δεν υπάρχουν οι κατάλληλες λιμενικές διευκολύνσεις, προειδοποίησε ο κ. Σακέλλης. Πρέπει να γίνουν σοβαρές μελέτες για το πού και πώς θα εφαρμοστεί, συμπλήρωσε και σημείωσε ακόμη ότι οι αρχές πάνω στις οποίες πρέπει να βασιστεί η εξυπηρέτηση των νησιών μας με ανταποκρίσεις είναι η βελτίωση των υπηρεσιών και η αύξηση της συχνότητας των συνδέσεων. Επίσης υπογράμμισε ότι οι συνδέσεις με ανταποκρίσεις είναι απαραίτητες αλλά πρέπει να λειτουργήσουν συμπληρωματικά με τις συνδέσεις όπως ισχύουν και εφαρμόζονται σήμερα στις οποίες πάντως πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις και διορθώσεις.
Γιώργος Αλεξάκης