«Τραβήξτε τον αναπνευστήρα από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες»! Αυτό αξίωσε η Blackrock κατά τις επαφές της που είχε με ανώτερα τραπεζικά στελέχη των τεσσάρων συστημικών τραπεζών και ειδικά δύο εξ αυτών, διαβλέποντας ότι οι πιθανότητες να πάρουν οι τράπεζες τα λεφτά τους πίσω είναι εξαιρετικά περιορισμένες.
Τραπεζικό στέλεχος που συμμετείχε στις διαπραγματεύσεις με την Blackrock, οι οποίες ξεκίνησαν τον περασμένο Ιούλιο ανέφερε στο «R», ότι η πρώτη επίσκεψη του οίκου αξιολόγησης έγινε στο τμήμα του, αρμόδιο για τις υποχρεώσεις της ακτοπλοΐας και των ναυτιλιακών εταιρειών! Τέτοιο δε είναι το ενδιαφέρον της Blackrock, που θεωρεί ότι αν η μαύρη τρύπα των τραπεζών κατά το stress test ανοίξει περαιτέρω, θα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα χρέη της ακτοπλοϊας, που ήδη έχει φτάσει στο ποσό του 1,1 δις. ευρώ.
Πονοκέφαλος για τις τράπεζες
Οι τραπεζίτες γνωρίζουν την ωρολογιακή βόμβα που έχουν στα δανειακά χαρτοφυλάκια, παρ' όλα αυτά είναι υποχρεωμένοι να κλείνουν τα μάτια σε νέες αξιώσεις της ακτοπλοϊας, είτε υπό το βάρος πολιτικών παρεμβάσεων, είτε κοινωνικών, είτε απειλών.
Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι ακτοπλοϊκή εταιρεία που δραστηριοποιείται στις γραμμές του Αιγαίου, επικαλέστηκε δέσιμο των πλοίων εν μέσω θέρους και με την τουριστική περίοδο στο απόγειό της, αν μία εκ των συστημικών τραπεζών με την οποία συνεργάζεται δεν χορηγούσε «βοήθημα» της τάξης των 10 εκατ. ευρώ για να πληρώσει μισθούς και δεδουλευμένα.
Σε κάθε περίπτωση, ο φόβος για επισφάλειες, που μπορεί στο τέλος του 2013, λόγω πτώσης στα ναύλα και στις τιμές των πλοίων, να φτάσουν στο 30%, έχει δημιουργήσει πονοκεφάλους στα τραπεζικά επιτελεία, έχοντας «παγώσει», βέβαια, και κάθε χρηματοδότηση δραστηριότητας.
Με δεδομένο ότι ο ελληνικός εφοπλισμός, σε ελληνικές και ξένες τράπεζες, το 2011 έχει δανεισμό 67,694 δισ. δολ. (σύμφωνα με στοιχεία της Petrofin Research), με τις ελληνικές δανειοδοτήσεις να φτάνουν στα 14,517 δισ. δολ. σημαίνει, με μια μικρή στατιστική προβολή, ενδεχόμενη τρύπα σχεδόν 4δισ. ευρώ στα ελληνικά πιστωτικά ιδρύματα. Σε αυτό το ποσό θα πρέπει να προσθέσει κανείς και το δανεισμό στην ακτοπλοϊα που ανέρχεται στο 1 δις περίπου, με την πλειονότητα των δανείων να είναι σε ελληνικές τράπεζες.
Συζητήσεις ακτοπλόων με τις τράπεζες
Στο πλαίσιο αυτό εκπρόσωποι της ποντοπόρου όσο και των ακτοπλόων παραμένουν σε συζητήσεις με τις τράπεζες, προκειμένου να εξασφαλίσουν αλλαγές των όρων των δανείων και αναδιαρθρώσεις, ενώ εξετάζουν πώληση πλοίων ώστε να ανακτήσουν την αναγκαία ρευστότητα.
«Στην ποντοπόρο, υπάρχει ελπίδα καθώς υγιείς επιχειρήσεις κρατούν γερά», αναφέρουν παράγοντες του εφοπλιστικού κόσμου, ενώ με τις διαλύσεις πλοίων ανακτάται ρευστότητα. Μάλιστα, όσοι έχουν χαμηλό ή μηδενικό δανεισμό επωφελούνται της συγκυρίας κι αποκτούν τονάζ, είτε υπό κατασκευή είτε από δεύτερο χέρι σε πολύ ελκυστικές τιμές, ενώ κινούμενοι με προσοχή διασφαλίζουν κυριαρχία την επόμενη μέρα».
Δυστοκία στις πωλήσεις πλοίων και πτώση τιμών
Αντίθετα στην ακτοπλοΐα τα πράγματα είναι οριακά. Παρατηρείται μια δυστοκία στις πωλήσεις πλοίων, καθώς οι τιμές έχουν κατακρημνιστεί.
«Έχουμε ακριβά πλοία, που ήταν για μια άλλη εποχή, που αξίζουν πλέον κλάσμα της αξίας των δάνειων με τα οποία έχουν αποκτηθεί» σημειώνει στέλεχος μεγάλης ακτοπλοϊκής εταιρίας. Οι εκτιμήσεις, δε, για τα αποτελέσματα εννιαμήνου δεν προσφέρουν καμία νότα αισιοδοξίας στις ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Στ.Κ.Χαρίτος - Γ. Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr