Τονίζει όμως με αισιοδοξία πως ο εφοπλισμός της χώρας μας δεν πρέπει να πτοείται και συνεχίζει ακόμη και φέτος τις αυξημένες επενδύσεις σε ναυπηγήσεις πλοίων, κυρίως νέας τεχνολογίας, αλλά και τις αγορές μεταχειρισμένων.
Τα προβλήματα της ελληνικής ναυτιλίας
Ο κ. Μαρτίνος αναφέρθηκε επίσης στα προβλήματα της ελληνικής ναυτιλίας, δηλώνοντας πως οι αξίες των εμπορικών πλοίων έχουν πέσει στο ένα τρίτο από την περίοδο των υψηλών ναύλων 2003-2008 και περίπου στο ήμισυ από τα επίπεδα των λογικών αποτιμήσεων (fair value), σε εκδήλωση του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος.
Ο εφοπλιστής δήλωσε πως «Ορισμένες κατηγορίες πλοίων, όπως τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαίου και τα bulk carriers όλων των μεγεθών, μετά βίας καλύπτουν τα λειτουργικά έξοδα. Μόνο ένα μικρό ποσοστό του στόλου καλύπτεται από συμβόλαια και μακροχρόνιες ναυλώσεις καθότι διανύουμε το πέμπτο και το χειρότερο έτος της κρίσης. Ο μόνος κερδοφόρος τομέας είναι τα υγραεριοφόρα, όπου δραστηριοποιούνται μία δεκάδα περίπου ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Ο άλλος τομέας με μικρά κέρδη είναι τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς παραγώγων πετρελαίου (oil products)» και πρόσθεσε πως «λόγω υπερπροσφοράς τονάζ και της βραδείας ανάκαμψης της διεθνούς οικονομίας δεν αναμένεται σημαντική βελτίωση της κερδοφορίας τα επόμενα δύο χρόνια».
«Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν διατηρήσει ικανοποιητική ρευστότητα από την καλή εποχή και με την εμπειρία προηγούμενων οικονομικών κρίσεων δεν προέβησαν σε παράλογες επενδύσεις. Σήμερα επενδύουν όχι γιατί πιστεύουν στη σύντομη ανάκαμψη, επενδύουν κυρίως διότι οι ιστορικά χαμηλές τιμές προσφέρονται για την ανανέωση του στόλου με πλοία νέας τεχνολογίας. Τα χαμηλά επιτόκια επιτρέπουν την αναμονή καλύτερων ημερών», συμπλήρωσε ο κ. Μαρτίνος.
Ο ίδιος επισήμανε ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις έχουν την υποστήριξη των διεθνών τραπεζών με αποτέλεσμα η ναυτιλία της χώρας μας να αναπτυχθεί και δεν να συρρικνωθεί μέσα στην κρίση. Ο κ. Μαρτίνος ανέλυσε και τα αίτια αγοράς πλοίων εμπορευματοκιβωτίων από τις ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις, λέγοντας πως «τα τελευταία χρόνια της κρίσης αυξήθηκε ο ελληνόκτητος στόλος containerships με τις νέες ναυπηγήσεις και κυρίως με αγορές από γερμανικές εταιρίες».
«Επιδοτούμενες οι επενδύσεις σε γερμανικά containerships»
«Οι επενδύσεις σε γερμανικά containerships ήταν τρόπου τινά επιδοτούμενες. Οι μέτοχοι, κυρίως Γερμανοί ελεύθεροι επαγγελματίες, είχαν φορολογική απαλλαγή για τα ποσά που επένδυαν στη ναυτιλία τους. Αποτέλεσμα της πολιτικής αυτής ήταν να γιγαντωθεί η γερμανική ναυτιλία containerships αλλά με υψηλό δανεισμό. Τα δάνεια των γερμανικών τραπεζών στην εμπορική ναυτιλία ανέρχονται σε 100 δισ. ευρώ. Ένα μεγάλο ποσοστό είναι επισφαλές, με συνέπεια να πωλούν οι γερμανικές τράπεζες έναν αυξανόμενο αριθμό μεταχειρισμένων πλοίων κυρίως σε Έλληνες αγοραστές» είπε ο ίδιος, καταλήγοντας πως η ναυτιλία αντέχει.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr