Πιο συγκεκριμένα τους πρώτους μήνες της χρονιάς έχουν επενδύσει περίπου πάνω από 3,5 δισ. δολάρια για αγορές πλοίων και παραγγελίες ναυπήγησης, σύμφωνα με τα στοιχεία ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny και του Allied Shipbroking.
Το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου για την κατασκευή 20 πλοίων έχουν υπογράψει συμβόλαια συνολικής αξίας 2,1 δισ. δολαρίων ενώ πέρσι το ίδιο χρονικό διάστημα είχαν παραγγείλει 13 πλοία συνολικής αξίας 773 εκατομμυρίων δολαρίων.
Οι παραγγελίες είναι αυξημένες κατά 54% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα και αποτελούν το 7,14% του συνόλου των παραγγελιών που έχουν δοθεί παγκοσμίως το 2013 και ανέρχονται στις 280. Οι μεγάλοι ανταγωνιστές των Ελλήνων, οι Κινέζοι έχουν παραγγείλει 27 πλοία αξίας 916 εκατομμυρίων δολαρίων, έναντι 12 πλοίων πέρσι καταγράφοντας αύξηση 125% σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny. Το 2012 οι Έλληνες υπέγραψαν συμβόλαια για τη ναυπήγηση 114 πλοίων σε σύνολο 1.429 αξίας 5,04 δισεκατομμυρίων.
Σύμφωνα με την Golden Destiny, τον Ιανουάριο υπογράφηκαν συμφωνίες ύψους 1,5 δισ. δολαρίων, τον Φεβρουάριο 682 εκατ. δολαρίων, και ως τα μέσα Μαρτίου 288 εκατομμυρίων δολαρίων. Όπως είθισται οι Έλληνες δείχνουν προτίμηση στα πλοία ξηρού φορτίου ενώ είναι αξιοσημείωτο ότι έχουν αρχίσει να στρέφονται προς τα ιαπωνικά ναυπηγεία αντί για τα κινεζικά και νοτιοκορεατικά.
Η second hand αγορά
Παράλληλα η σημαντική πτώση των αξιών πλοίων οδήγησε σε μεγάλη αύξηση του ρυθμού αγοραπωλησιών, σύμφωνα με τα στοιχεία του Allied Shipbroking. Πιο συγκεκριμένα 315 πλοία άλλαξαν χέρια έναντι 215 πλοίων το αντίστοιχο διάστημα του 2012, σημειώθηκε δηλαδή μία αύξηση κατά 46,5% στον αριθμό των second hand πλοίων, που αγοράσθηκαν.
Στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2013, οι Ελληνες εφοπλιστές, με εμφανή προτίμηση στα πλοία ξηρού φορτίου, παρά την κακή συγκυρία στα ναύλα, απέκτησαν 72 πλοία επενδύοντας 847,9 εκατ. δολάρια όταν πέρυσι την ίδια περίοδο απέκτησαν μόλις 38 πλοία επενδύοντας 678 εκατ. δολ. ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι ένα μέρος των πωλήσεων είναι «υποχρεωτικές». Τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα έχουν αποκτήσει στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου το 22,8% των πλοίων που άλλαξαν χέρια επενδύοντας το 24,36% των συνολικών κεφαλαίων που διατέθηκαν από την παγκόσμια ναυτιλία για αγορές πλοίων.
Ειδικότερα στο πρώτο τρίμηνο του 2013, διεθνώς, σε νέο πλοιοκτήτη κατέληξαν 156 bulkers μεταφορικής ικανότητας 8,88 εκατ. dwt συνολικής αξίας 1,434 δισ. δολ.. Το αντίστοιχο διάστημα του 2012 άλλαξαν χέρια 100 πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου μεταφορικής ικανότητας 4,67 δισ. dwt και αξίας 0,989 δισ. δολάρια.
Επίσης νέο ιδιοκτήτη απέκτησαν 117 δεξαμενόπλοια συνολικής μεταφορικής ικανότητας 6,78 εκατ. dwt και αξίας 1,845 δισ. δολ. έναντι 88 δεξαμενοπλοίων, 3,99 εκατ. dwt και αξίας 1,276 δισ. δολ. το 2012. Εξάλλου, χέρια άλλαξαν 40 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μεταφορικής ικανότητας 1,08 εκατ. dwt και αξίας 188,6 εκατ. δολ. έναντι 27 containerships, 620.131 dwt και αξίας 240 εκατ. δολάρια.
Οι πρωταθλητές
Ενδεικτικό είναι η Navios Acquisition συμφερόντων Αγγελικής Φράγκου προχώρησε σε αγορές πέντε δεξαμενόπλοιων συνολικής αξίας 143,7 εκατομμυρίων δολαρίων. Πρόκειται για δύο secondhand και τρία νεότευκτα.
Πιο συγκεκριμένα τα δύο μεταχειρισμένα είναι ναυπηγήσεως 2007 MR2 product tankers χωρητικότητας 51.000 τόνων το καθένα και θα παραδοθούν το 2013. Κάθε πλοίο αξίζει 23,3 εκ.δολαρίων. Το τρίτο είναι νεότευκτο MR2 Eco Type, οικολογικό product tanker χωρητικότητας 50.000 τόνων αξίας περίπου 34,3 εκ.δολαρίων με παράδοση μέσα στο τρίτο τρίμηνο του 2013.
Τα άλλα δύο δεξαμενόπλοια είναι και αυτά νεότευκτα 0 MR2 Eco Type product tankers χωρητικότητας 51.200 τόνων το καθένα με παράδοση στο τρίτο και τέταρτο τρίμηνο του 2013. Το καθένα από αυτά κοστίζει 31,5 εκ.δολάρια. Η Navios Acquisition έχει options για δύο επιπλέον MR2 Eco Type product tankers.
Επιπλέον ο Όμιλος Αγγελικούση βρίσκεται στην 10η θέση με 24 πλοία υπό παραγγελία συνολικής χωρητικότητας 3,2 εκατομμυρίων δολαρίων. Το ναυπηγικό πρόγραμμα είναι συνολικής αξίας 3,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ο Όμιλος Αγγελικούση, ο οποίος έχει από τους μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως που αποτελείται από φορτηγά δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου.
Οι παραγγελίες του Πέτρου Παππά, που ελέγχει την Ocean Bulk είναι για τέσσερα πλοία το 2013 με option για δύο, συνολικής αξίας 150 εκατομμυρίων δολαρίων.
Η Carras Ηellas παρήγγειλε τη ναυπήγηση δύο πλοίων 180.000 τόνων το καθένα, συνολικής αξίας 92 εκατομμυρίων δολαρίων.
Η Brave Maritime του ομίλου Βαφειά ανέθεσε σε Ιαπωνικά ναυπηγεία την κατασκευή δύο LPG 7.200 cum το καθένα, με option για τέσσερα ακόμη. Τα δύο πρώτα πλοία θα παραδοθούν στην διάρκεια του 2014.
Η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά StealthGas του Χάρη Βαφειά διαθέτει κεφάλαια ύψους 120 εκατομμυρίων δολαρίων για επενδύσεις.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Χάρη Βαφειά τα 50 εκατομμύρια είναι σε ρευστό και τα υπόλοιπα σε τρία πλοία χωρίς δάνεια που θα αποτελέσουν τον μοχλό για την απόκτηση νέου τονάζ.
Επίσης, η Alcyon Shipping παρήγγειλε τέσσερα capes με μία option στα ναυπηγεία Sungdong Shipbuilding & Marine Engineering της Κορέας ενώ επιβεβαιώθηκε η παραγγελία στα ίδια ναυπηγεία της Marmaras Navigation του Διαμαντή Διαμαντίδη για τη ναυπήγηση τεσσάρων capes συν δύο option.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr