Σύμφωνα με τη NielsenIQ, αυτή η αύξηση για το 2024 πραγματοποιήθηκε από την αύξηση των πωλήσεων και όχι τις τιμές, όπως συνέβαινε το 2023. Σε επίπεδο κατηγοριών, αυτή η τάση οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+4,5%) όσο και τα τυποποιημένα (+4,3%), με τα bazaar προϊόντα να εμφανίζουν την πιο μετριοπαθή ανάπτυξη, στο +1,8%, ενώ την ίδια στιγμή οι μεγάλες FMCG κατηγορίες της οικιακής χρήσης παρουσιάζουν μείωση των πωλήσεών τους σε αξία, στο -1%, ενώ τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής στο σύνολό τους αύξηση κατά 2,4%. Και στις δύο αυτές μεγάλες κατηγορίες τού μη τροφίμου παρουσιάζονται αποπληθωριστικές τάσεις, ενώ, στον αντίποδα, τα τρόφιμα και ποτά είναι αυτά στα οποία φαίνεται αυξημένη η μέση πωλούμενη τιμή, σε σχέση με το 2023.
Από τη συστηματική μελέτη των στοιχείων της αγοράς από την NielsenIQ διαφαίνεται ότι η Ελλάδα ακολουθεί την παγκόσμια τάση, όπου η κατανάλωση είναι αυτή που οδηγεί στην αύξηση του τζίρου, ενώ οι τιμές συνεχίζουν σταθερά την αποκλιμάκωση τους.
Σύμφωνα, μάλιστα, και με τα αποτελέσματα της παγκόσμιας έρευνας Consumer Outlook της NielsenIQ, οι καταναλωτές εμφανίζονται με βελτιωμένη αγοραστική ψυχολογία και την αίσθηση πως υπάρχει μεγαλύτερη σταθερότητα, σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Εντούτοις, παραμένουν ακόμη διστακτικοί όσον αφορά στις δαπάνες τους μιας και η άνοδος στις τιμές των τροφίμων παραμένει η μεγαλύτερη ανησυχία για τους καταναλωτές σε όλες τις ηπείρους. Αυτή η διστακτικότητα, σε συνδυασμό με τη μειωμένη αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, έχει, μεταξύ άλλων, συμβάλει στο γεγονός ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να καταλαμβάνουν το ¼ του καλαθιού του μέσου νοικοκυριού (YTDμερίδιο αγοράς: 24,7%). Μάλιστα, οι όγκοι για τα Private Label αυξάνονται με περισσότερο γοργούς ρυθμούς σε σχέση με το σύνολο των FMCGs (+5,7% vs +3,6%), πιθανότατα λόγω της αρνητικής τάσης που εμφανίζει η μέση τιμής πώλησής τους, στο -1,1%.
Αν και στα καθημερινά καταναλωτικά προϊόντα, ο καταναλωτής είναι ιδιαίτερα προσεκτικός με τις τιμές, προσπαθώντας να περιορίζει τη μέση δαπάνη, στον κλάδο της τεχνολογίας και των διαρκών αγαθών δείχνει μία διαφορετική συμπεριφορά, η οποία σε σημαντικό βαθμό επηρεάζεται από τις σύγχρονες life style τάσεις, αλλά και το prestige που του προσδίδει η κάθε συσκευή. Έτσι, λοιπόν, για εννεάμηνο, ο κλάδος των Tech&Durables (T&D), ενώ παραμένει μία αγορά της τάξης των 2,1 δισ. ευρώ και βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων τριών ετών, κινείται αρνητικά τόσο σε αξία, στο -6,1%, όσο και σε πωλήσεις ανά τεμάχιο (-1,9%). Καθοριστική για αυτές τις τάσεις είναι η κυβερνητική δράση «Αλλάζω Συσκευή», που έλαβε χώρα το 2022 και το 2023, με τις κατηγορίες των μεγάλων λευκών συσκευών (MDA) και του κλιματισμού (Air Conditioning) να έχουν επηρεαστεί καθοριστικά, σημειώνοντας αρνητική πορεία μέσα στο 2024, -19,4% και -26,4% σε αξίες, αντίστοιχα.
Ο τομέας της τηλεπικοινωνίας, που αποτελεί και το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς των T&D στην Ελλάδα (33,4%), παρουσιάζει την πιο θετική ανάπτυξη, στο +7,5% σε αξία, ενώ τον αμέσως πιο μεγάλο ρυθμό ανάπτυξης παρουσιάζει η μεγάλη κατηγορία των μικρών οικιακών συσκευών (SDA), στο +5,1%. Όσον αφορά στο κομμάτι των τιμών, η μέση τιμή για τις κατηγορίες του T&D συνεχίζει την ανοδική πορεία των τελευταίων ετών, επηρεασμένη και από εξωγενείς παράγοντες, όπως είναι ο πληθωρισμός, το κόστος παραγωγής και μεταφοράς προϊόντων, αλλά και από μία συνεχιζόμενη τάση του καταναλωτή προς περισσότερα premium προϊόντα.
Ωστόσο, όπως κάθε χρόνο, άλλωστε, οι περισσότερες πωλήσεις στην αγορά των Tech&Durables, αναμένονται το προσεχές διάστημα κυρίως λόγω του Black Friday.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr