Με πρωτόκολλα ασφάλειας αλλά και με τα μάτια στραμμένα στους λοιμοξιωλόγους που θα παρακολουθούν τις εξελίξεις και θα αξιολογήσουν μετά από μια εβδομάδα το τι θα συμβεί στη συνέχεια, οι επιχειρήσεις λιανεμπορίου καλούνται να αντιμετωπίσουν μια ιδιαίτερα δύσκολη κατάσταση.
Ήδη αυτή αποτυπώνεται στην Ετήσια Έκθεση Ελληνικού Εμπορίου 2020 της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας. Σύμφωνα με την Έκθεση σχεδόν μία στις τέσσερις επιχειρήσεις (ποσοστό 23%) θεωρεί πως θα απαιτηθεί 1 έτος για να επανέλθει η κατάσταση στα επίπεδα προ πανδημίας, το 38% 2 με 3 χρόνια, ενώ το 15% πιστεύει πως θα απαιτηθούν περισσότερα από 3 έτη. Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας.
Σύμφωνα με την έκθεση 8 στις 10 εμπορικές επιχειρήσεις (ποσοστό 78%) εμφάνισαν μείωση του κύκλου εργασιών το πρώτο εξάμηνο του 2020 σε σύγκριση με το δεύτερο εξάμηνο του 2019, ενώ ποσοστό 15% εμφάνισε στασιμότητα
Σχεδόν 9 στις 10 επιχειρήσεις (88%) θεωρούν ότι η πανδημία θα επηρεάσει αρνητικά τον κύκλο εργασιών τους με το 56% των επιχειρηματιών να θεωρεί πως η πτώση του τζίρου θα ξεπεράσει το 40%. Ο κύκλος εργασιών στο σύνολο του εμπορίου υποχώρησε το 2020 κατά 8,2%, όταν στο σύνολο της οικονομίας η πτώση ήταν ισχυρότερη (13,5%).
Βέβαια αυτό το πρώτο τρίμηνο υπήρχαν και κάποιοι που ανέκαμψαν όπως η αγορά ηλεκτρικών ειδών. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο όμιλος Φουρλή έφτασε στο 90% των επιδόσεων που είχε εμφανίσει το πρώτο τρίμηνο του 2020.
Για να ξεκινήσουν πάντως δυναμικά τα καταστήματα την προσπάθειά τους μετά από ένα πολύμηνο «απαγορευτικό» προτάσσουν τις προσφορές ώστε να προσελκύσουν όσους έχουν ρευστό στο πορτοφόλι. Βέβαια τα στοιχεία για την αύξηση των καταθέσεων που έχει δώσει η ΤτΕ (με παραπάνω 20 δισ. ευρώ έκλεισε το 2020) δημιουργεί μια αισιοδοξία μαζί με την «συμπυκνωμένη» διάθεση για shopping. Ωστόσο είναι άγνωστο εάν ο καταναλωτής θα βγει στο δρόμο ξοδεύοντας, όταν το κλίμα γενικότερης ανασφάλειας είναι ακόμη έντονο.
Πάντως ήδη οι μεγάλοι του λιανεμπορίου κινούνται δυναμικά με μεγάλες καμπάνιες διαφήμισης των εκπτώσεων αλλά και του τρόπου λειτουργίας που θα ακολουθήσουν. Έτσι, η Praktiker και η Leroy Merlin έχουν ανακοινώσει εκπτώσεις σε εποχιακά είδη ενώ αντίστοιχα κινείται και η Media Markt, η Κωτσόβολος , η Welcome Stores και το Public με στοχευμένες ενέργειες σε συγκεκριμένους κωδικούς.
Πώς θα λειτουργήσουν τα καταστήματα;
Στις περιοχές «πολύ αυξημένου κινδύνου» κλειστά θα παραμείνουν τα εμπορικά κέντρα, τα εκπτωτικά καταστήματα και τα εκπτωτικά χωριά εξαιρουμένων των φαρμακείων και των σούπερ μάρκετ τα οποία λειτουργούν υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουν ανεξάρτητη είσοδο για τους καταναλωτές.
Χωρίς κορδέλες τα σούπερ μάρκετ
Ανοιχτά από σήμερα θα είναι και τα καταστήματα εντός των αεροδρομίων, ενώ απελευθερώνονται οι πωλήσεις και των άλλων ειδών (εκτός τροφίμων) από τα σούπερ μάρκετ. Επιπλέον, επεκτείνεται ο χώρος των λαϊκών αγορών και αν δεν είναι δυνατόν να γίνει κάτι τέτοιο, τότε δραστηριοποιείται το 50% των παραγωγών με πέντε μέτρα απόσταση μεταξύ των πάγκων και 1,5 μέτρο απόσταση μεταξύ των ατόμων.
Γιώργος Αλεξακης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr