Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα ελληνικά διυλιστήρια (ΕΛΠΕ και Motor Oil) πριν την επιβολή των κυρώσεων το 2012 εισήγαγαν από το Ιράν το 20 έως και 30% των αναγκών της χώρας σε πετρέλαιο καθώς το ιρανικό αργό είναι συμβατό με τη τεχνολογία των ελληνικών διυλιστηρίων και έχει πολύ υψηλή απόδοση.
Ενα από τα θέματα που συζητείται μεταξύ των δύο πλευρών είναι και η αποπληρωμή της οφειλής των ΕΛΠΕ προς την κρατική εταιρία NIOC του Ιράν, που με βαση τους υπολογισμούς των ΕΛΠΕ ανέρχεται στα 600 εκατ. δολάρια. Επαφές για τη ρύθμιση των οφειλών υπήρξαν και το προηγούμενο διάστημα μεταξύ των δύο πλευρών καθώς οι Ιρανοί φέρονται να έχουν θέσει την ρύθμιση αυτή ως προαπαιτούμενο για την υπογραφή μιας νέας συμφωνίας προμήθειας αργού.
Στο πλαίσιο των προηγούμενων συζητήσεων είχε διαρρεύσει και το ενδιαφέρον των Ιρανών για συμμετοχή της NIOC στο μετοχικό κεφάλαιο των ΕΛΠΕ, κάτι που διαψεύστηκε από τον Ομιλο Λάτση που ελέγχει το μεγαλύτερο ποσοστό μετοχών των ΕΛΠΕ. Διπλωματικές πηγές ωστόσο επιμένουν στο ότι το Ιράν έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για τα ΕΛΠΕ, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι το ενδιαφέρον των Ιρανών για επενδύσεις στην Ευρώπη είναι γενικότερο μετά την αναμενόμενη απελευθέρωση κεφαλαίων ύψους άνω των 50 δισ. δολαρίων που λόγω κυρώσεων βρέθηκαν δεσμευμένα σε διάφορα διεθνή τραπεζικά ιδρύματα. Μόλις πρόσφατα επισημοποιήθηκαν οι συζητήσεις της Τεχεράνης με την Ισπανική κυβέρνηση για την κατασκευή διυλιστηρίου στο λμάνι της ισπανικής πόλης Αλγκεσίρας στο στενό του Γιβραλτάρ απέναντι από τις ακτές της Βορείου Αφρικής.
Χ.Λ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr