Για το ίδιο θέμα ιδιαίτερη σημασία αποκτούν τα όσο είχε δηλώσει στην ελληνική έκδοση του περιοδικού Fortune , o Νέστωρ της ελληνικής ναυτιλιακής χρηματοδότησης κ. Αλέξανδρος Τουρκολιάς, που είναι επικεφαλής της Εταιρικής και Επενδυτικής Τραπεζικής της Εθνικής Τράπεζας
Από την άλλη πλευρά, είναι λογικό οι τράπεζες να ζητούν ανά εξάμηνο έλεγχο των αξιών που σε κάποιες επίφοβες περιπτώσεις τις οδηγούν στο σημείο να ζητούν επιμόνως από τους πλοιοκτήτες , να συμπληρώσουν την απώλεια της αξίας των εγγυήσεων συνήθως με μετρητά ή άλλα περιουσιακά, στοιχεία σε μια εποχή που αξίες, ναύλοι και ρευστότητα έχουν υποχωρήσει δραστικά, γεγονός που έχει δημιουργήσει εντάσεις και προστριβές.
Είναι γεγονός πως οι ελληνικές τράπεζες είναι εκτεθειμένες αρκετά. Στις δύο πρώτες θέσεις βρίσκονται η Alpha Bank με 2,457 δισ. δολάρια και η Marfin με 2,250 δισ. δολάρια., και τις ακολουθούν στην τρίτη και τέταρτη θέση η Πειραιώς με 2,060 δισ. δολάρια και η Εθνική Τράπεζα με 1,889 δισ. δολάρια Στην πέμπτη θέση βρίσκεται η Εμπορική με δάνεια ύψους 1,800 δισ. δολαρια. Ακολουθούν: Eurobank με 921 δισ. δολ. , FBB με 803 εκατ δολ. , Τράπεζα Κύπρου με 270 εκατ. δολ., Aegean Baltic με 212 εκατ. δολ., Proton με 190 εκατ. δολ., Aspis Bank με 102 εκατ.δολ και ΑΤΕ με 48 εκατ. δολάρια.
Τι λέει ο κ. Τουρκολιάς
Η κρίση στο χώρο της ναυτιλίας, όχι μόνο έφθασε νωρίτερα αλλά καταπόνησε ιδιαίτερα τον κλάδο ξηρού φορτίου, δηλώνει στην ελληνική έκδοση του περιοδικού Fortune, ένας από τους πλέον έμπειρους ναυτιλιακούς παράγοντες της χώρας.
Η αναμενόμενη μείωση του ρυθμού ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας έχει προκαλέσει ιδιαίτερη ανησυχία στους ανθρώπους της ναυτιλίας, παρ΄ ότι γνωρίζουμε πως η σημερινή πρωτόγνωρη κατάστασης μη μετακίνησης φορτίων, είναι αδύνατον να συνεχιστεί, προσθέτει. Ο κύριος Τουρκολιάς, προβλέπει πως το επόμενο χρονικό διάστημα θα αναπτυχθεί νέο κύμα επαναδιαπραγματεύσεων, μεταξύ ναυπηγείων, πλοιοκτητών και τραπεζών, όσον αφορά τα υπάρχοντα συμβόλαια είτε για νεότευκτα, είτε για μετατροπές.
Το γεγονός αυτό, όπως επισημαίνει θα οδηγήσει είτε σε επαναδιαπραγμάτευση τιμών, είτε σε ακυρώσεις, είτε σε χρονική μετάθεση των παραδόσεων. Αλλά όπως μας είπε χαρακτηριστικά, δεν αποκλείεται να δούμε και κλείσιμο ναυπηγείων λόγω αδυναμίας χρηματοδοτήσεων.
Το τραπεζικό σύστημα έχει να χειριστεί μεταξύ όλων των άλλων και το ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο το οποίο αναμένεται να επηρεαστεί αρνητικά, από την ταυτόχρονη πτώση των ναύλων και των τιμών των πλοίων, υπογραμμίζει ο κ. Τουρκολιάς.
Τονίζει όμως, πως θα πρέπει να επιδείξει ψυχραιμία και να εκτιμήσει κάθε περίπτωση με ρεαλισμό, ώστε να αποφευχθούν ενέργειες με πολλαπλασιαστική αρνητική επίδραση στις μεταφορές, ιδιαίτερα στον κλάδο των εμπορευματοκιβωτίων.
Ακόμη, όπως εξηγεί, η διαδικασία απομόχλευσης μέσω της οποίας οι ξένες τράπεζες θα προσπαθήσουν να εξυγιάνουν τους ισολογισμούς τους θα πρέπει να γίνει με τη δέουσα σύνεση και σοβαρότητα. Όπως εξηγεί, αυτή τη στιγμή το βασικό πρόβλημα των Ελλήνων πλοιοκτητών θα είναι η αντιμετώπιση χρηματοδότησης σ ένα κλίμα τραπεζικής απροθυμίας, να αναλάβουν περισσότερους κινδύνους υπό το βάρος μειωμένων αξιών και των οριακών προοπτικών στην απασχόληση νέων πλοίων.
Υπό τις παρούσες συνθήκες, δύσκολα μπορούμε να προσδιορίσουμε πότε ακριβώς θα βγει η ναυτιλία από την κρίση, το βέβαιο όμως είναι ότι όπως μπήκε από τους πρώτους κλάδους θα είναι και από τους πρώτους που θα βγει, μας λέει ο κύριος Τουρκολιάς.
Φυσικά δεν θα ξαναδούμε τα επίπεδα του Biffex στις 11.000 μονάδες, αλλά όλοι προσανατολίζονται πλέον σε αρκετά χαμηλότερα επίπεδα ναύλων τους επόμενους 18 με 24 μήνες.
Πάντως, όπως παρατηρεί ο κύριος Τουρκολιάς, η μείωση της τιμής των καυσίμων, η μείωση των επιτοκίων, και η ενίσχυση του δολαρίου, διαμορφώνουν μία θετικότερη προσέγγιση, παρ΄ ότι το τρέχον κόστος κεφαλαίου, όπως εκφράζεται σήμερα με την αύξηση των περιθωρίων δανεισμού, καθίσταται αναγκαίο λόγω των αυξημένων πιστωτικών κινδύνων.
Διασπορά ρίσκου και
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr