Πηγές κοντά στις διαδικασίες επισημαίνουν στο Reporter πως η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού αναμένεται μετά τις 15 Νοεμβρίου και διατυπώνονται εκτιμήσεις για αίσια κατάληξη της υπόθεσης, όπερ σημαίνει ότι πιθανότατα θα ανοίξει ο δρόμος για να εισέλθει το project των 160 εκατ. ευρώ στην περίοδο παραχώρησης στο επενδυτικό σχήμα, το οποίο έχει αναδειχτεί ανάδοχος.
Υπενθυμίζεται ότι στο τέλος Σεπτεμβρίου, ο κ. Αθανάσιος Ψαθάς, Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. Α.Ε., η οποία μαζί με την Goldair Cargo συγκροτούν το επενδυτικό σχήμα, είχε επισημάνει στο Reporter ότι η έκδοση της απόφασης αναμένεται εντός Νοεμβρίου.
Σημειώνεται ότι μία θετική απόφαση της Κομισιόν ενδέχεται να επιφέρει αλλαγές στους όρους της αρχικής σύμβασης παραχώρησης. Άλλωστε, κατά την έβδομη μεταμνημονιακή αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας, η Επιτροπή είχε γνωστοποιήσει αίτημά της προς τις ελληνικές αρχές για τη λήψη διορθωτικών δράσεων, ενώ η ίδια έχει ξεκινήσει διαδικασίες για οικονομικές διορθώσεις.
Η σύμβαση παραχώρησης των 588 στρεμμάτων για 60 χρόνια είχε υπογραφεί μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου, της ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ και της εταιρείας Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο ΑΕ, την οποία έχουν συστήσει οι δύο επενδυτές (η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ συμμετέχει με 80% και η Goldair με 20%). Η ΘΕΚ ΑΕ έχει αναλάβει την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου έναντι τιμήματος 31 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 10 εκατ. ευρώ είναι το εφάπαξ τίμημα και τα υπόλοιπα το ετήσιο. Η σύμβαση έλαβε το «πράσινο φως» από τη Βουλή το 2018, αλλά δεν έχει επικυρωθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία ήγειρε ερωτήματα για διάφορες παραμέτρους, από το ύψος του τιμήματος μέχρι τους όρους παραχώρησης.
Η καθυστέρηση υλοποίησης του Θριασίου Ι συμπαρασύρει και το διαγωνισμό για το Θριάσιο ΙΙ, που αφορά τη διαχείριση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και του Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) για 25 χρόνια, της έκτασης δηλαδή των 1.650 στρεμμάτων, η οποία είναι όμορη με αυτή την 588 στρεμμάτων στο Θριάσιο Πεδίο. Το αρχικό ύψος της επένδυσης για το Θριάσιο ΙΙ τοποθετείται στα 22 εκατ. ευρώ, αλλά ο διαγωνισμός κηρύχθηκε πρόσφατα άγονος, καθώς κανένας από τους ενδιαφερόμενους ομίλους δεν κατέθεσε προσφορά.
Η επίσπευση των διαδικασιών για τα δύο projects καθίσταται βαρύνουσας σημασίας για την ελληνική κυβέρνηση, καθώς σε περίπτωση αποτυχίας ή περαιτέρω καθυστερήσεων, θα βρεθεί αντιμέτωπη με την υποχρέωση επιστροφής εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Οι επιχειρηματικές κινήσεις των επενδυτικών εταίρων του Θριασίου Ι
Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι η Goldair προχωρά το επενδυτικό της πλάνο, εκδηλώνοντας ενδιαφέρον στους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας. Πιο συγκεκριμένα, στο διαγωνισμό για την απόκτηση τουλάχιστον του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, συμμετέχει σε κοινοπραξία με τον Όμιλο Κοπελούζου και τη Bolloré Africa Logistics, θυγατρική του Ομίλου Bolloré. Παράλληλα, στο διαγωνισμό για την υπο-παραχώρηση σε τμήμα του λιμένα Φίλιππος Β΄ του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας, «κατεβαίνει» με «συμπαίκτες» τον Όμιλο ΙΜΕRYS και την IMG Α.Ε.
Από την άλλη, η ΕΤΒΑ, η οποία ελέγχεται κατά 65% από την Τράπεζα Πειραιώς, είναι βασικός μέτοχος της Εταιρείας Ανάπτυξης Επιχειρηματικού Πάρκου (ΕΑΝΕΠ), η οποία έχει αναλάβει να εκπονήσει το επιχειρηματικό πάρκο εξυγίανσης στα Οινόφυτα. Πρόσφατα ανατέθηκαν σε σύμπραξη μελετητικών εταιρειών οι μελέτες ανάπτυξης του πάρκου, project, το οποίο φιλοδοξεί να γίνει νέο… Ελληνικό. Το έργο αφορά μία συνολική έκταση 11.300 στρεμμάτων και σε πρώτη φάση αναμένεται να ξεπεράσει τα 85 εκατ. ευρώ.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr