Πρόσφατα η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ανακοίνωσε πως το 2022 θα προχωρήσει στη δημιουργία νέας ψηφιακής υπηρεσίας, με στόχο να ελαχιστοποιήσει τις επισκέψεις των πολιτών στην εφορία. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα με την ονομασία “Eispraxis”, με στόχο την περαιτέρω βελτίωση των διαδικασιών είσπραξης οφειλών. Μέσα από το Eispraxis, η ΑΑΔΕ θα μπορεί να παρακολουθεί και να διαχειρίζεται μια αυτοματοποιημένη διαδικασία για την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών. Σαφέστατα, πρόκειται για ένα ακόμη θετικό βήμα προς την κατεύθυνση της ψηφιοποίησης. Μιας έννοιας η οποία παραμένει “παρεξηγημένη” σε μια χώρα όπου οι νόμοι, οι παράγραφοι, οι μεταβολές, οι παραπομπές, δημιουργούν ένα “λαβύρινθο” μέσα στον οποίο το επιχειρείν καλείται να δράσει. Με το Eispraxis, δικαίως, το κράτος διεκδικεί, έστω και με τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό, την είσπραξη των οφειλόμενων, αλλά αφού ενημερωθεί ο φορολογούμενος. Το Eispraxis θα διαθέτει καινοτόμες ψηφιακές πύλες, με 81 ψηφιακές υπηρεσίες, μέσα από τις οποίες μπορούν να πραγματοποιηθούν 250 συναλλαγές. Αλλά το θέμα ήταν και παραμένει, η ολική ψηφιοποίηση της φορολογικής νομολογίας, άρα και του αυτοματισμού των διαδικασιών της, με στόχο την ελαχιστοποίηση του χρόνου που μια επιχείρηση αναλώνει καθημερινά για να προλάβει τις υποχρεώσεις της έναντι του κράτους.
Σήμερα, η ελληνική πραγματικότητα, που βαίνει βελτιούμενη από τις παρεμβάσεις ανάλογου χαρακτήρα στον Δημόσιο Τομέα υπό την ελληνική κυβέρνηση, έχει ανάγκη από μία εφορία που να σκέφτεται όπως ο επιχειρηματίας. Να δει τις διαδικασίες από την πλευρά του επιχειρηματία. Σήμερα, στην πλειοψηφία τους, οι επιχειρήσεις αναλώνουν ένα εξαιρετικά σημαντικό αριθμό ανθρωποωρών, είτε για την ανεύρεση, είτε για την επεξήγηση φορολογικών και άλλων υποχρεώσεων, μέσα από κείμενα και διατάξεις ενίοτε δυσνόητα, τα οποία και χρήζουν της παρέμβασης φοροτεχνικών με την καλύτερη των περιπτώσεων όλα να βρίσκουν τη λύση τους ή να σταματούν μπροστά σε μία ερμηνευτική εγκύκλιο. Αλλά και εδώ υποκρύπτεται ο κίνδυνος της “μετάφρασης”. Επί της ουσίας, χρειάζεται σήμερα να γίνει ψηφιοποίηση όλου του πλαισίου, κάτι που θεωρώ ως ένα τιτάνιο έργο, ώστε η Ελλάδα να αποκτήσει το κλειδί του “φορολογικού παράδεισου”, όχι όπως το εννοούμε, αλλά του “ψηφιακού παράδεισου”, εκείνου όπου ο επιχειρηματίας και το επιτελείο του θα έχει μπροστά του ένα σύστημα που θα του απαντά σε κάθε ερώτημά του για την επένδυσή του και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη φορολογική νομοθεσία. Είναι προφανές ότι ένα τέτοιο σύστημα θα προσέλκυε μεγαλύτερο αριθμό ξένων, και όχι μόνο, επενδυτών σε τομείς της ελληνικής οικονομίας.
Ακόμη και σήμερα, όπου οι υπολογιστές έχουν εισχωρήσει στην καθημερινότητά μας, είναι απορίας άξιο ένας εντεταλμένος υπάλληλος εταιρίας να χρειάζεται να μεταβεί σε περισσότερες της μίας υπηρεσίες στην ίδια ΔΟΥ και, ενίοτε, σε περισσότερες της μίας σε άλλες εφορίες, καθώς πολλές δραστηριότητες είναι επιχειρησιακά διάσπαρτες. Με άλλα λόγια, η επιχειρηματικότητα χρειάζεται ένα “one stop TAX shop”. Αν αναλύσουμε το Eispraxis και, ειδικότερα, τα όσα θετικά απορρέουν για τον φορολογούμενο, αλλά και το κράτος, καθίσταται εδραία η πεποίθηση ότι χρειάζεται η φορολογική υπηρεσία μιας ψηφιακής στάσης. Συμψηφισμοί, ρυθμίσεις, παρακολούθηση υποχρεώσεων, ενημέρωση για οφειλές κλπ., είναι μόνο ένα κομμάτι από το “παζλ”, που πρέπει να ολοκληρωθεί και με άλλες, ανάλογου χαρακτήρα, ψηφιακές παρεμβάσεις, ώστε, όλες μαζί, συντεθειμένες, να “αποκαλύψουν” μια εικόνα που όλοι στην αγορά ονειρευόμαστε. Την εικόνα του “αύριο” μιας χώρας όπου “προσέχει” το επιχειρείν, την επιβίωση του οποίου θέλει, αφενός, για να διασφαλίζει τα έσοδα στον κρατικό κορβανά από τις επιχειρηματικές δραστηριότητες, αλλά και, αφετέρου, να διατηρήσει το κοινωνικό σύνολο ενεργό μέσα από την παροχή θέσεων εργασίας. Είναι προφανές ότι το Eispraxis θα δώσει λύση και σίγουρα, θα απαλλάξει και το κράτος και τους επιχειρηματίες από τις κατασπαταλημένες ανθρωποώρες. Ας ελπίσουμε πως η βασική στόχευση ψηφιακής εξυπηρέτησης με τα “3 click” και τις “7 λειτουργίες” της ψηφιακής διακυβέρνησης gov.gr θα εκσυγχρονίσουν τη φορολογική νομοθεσία, θα μειώσουν το κόστος της γραφειοκρατίας και θα απλοποιήσουν περαιτέρω τη φορολογική διαδικασία για φυσικά και νομικά πρόσωπα.
Τέλος, τα 7 βασικά σημεία/ερωτήματα των ΜμΕ, που έθεσε ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π. στον Διοικητή της ΑΑΔΕ, ήταν τα εξής:
- Ποιο είναι το επίπεδο απλοποίησης στο «Eispraxis» και εάν προβλέπεται ενημέρωση της εικόνας των υποχρεώσεων, μέτρων είσπραξης και φιλική υπενθύμιση;
- Το σύστημα θα περιέχει ως κίνητρο συνέπειας εκπτώσεις «Black Friday»;
- Ποια είναι η «νέα ΕΦΟΡΙΑ» μετά τη «myAADE», τι άλλαξε, ποιες υπηρεσίες υποστηρίζει, τι άλλο θα αλλάξει στο μέλλον με την e-μεταβίβαση ακινήτων;
- Από το Ταμείο Ανάκαμψης θα δοθούν αρκετά χρήματα για την ψηφιακή μετάβαση, ποια είναι η στόχευση της ΑΑΔΕ για τα περίπου 300 εκ. και πως θα διαχειριστεί τη φορολογική γραφειοκρατία και την κυβερνοασφάλεια;
- «MyData» που βρισκόμαστε με τις 470.000 επιχειρήσεις που έχουν ενταχθεί, πως προχωράμε μέχρι τις συνολικά 830.000;
- Πως αξιοποιούνται οι πληροφορίες που λαμβάνει η χώρα μας, μέσω των δεδομένων που έρχονται από άλλες χώρες στο πλαίσιο της Αυτόματης Ανταλλαγής Πληροφοριών;
- Ποιες οι δράσεις για την πάταξη του λαθρεμπορίου, αλλά και για την απλοποίηση των τελωνειακών διαδικασιών;
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr