Στους κερδισμένους της καραντίνας συγκαταλέγονται τα σούπερ μάρκετ καθώς με βάση στελέχη του χώρου οι αλυσίδες οργανωμένης λιανικής κατάφεραν να «σκουπίσουν» επιπλέον έσοδα 1,035-1,15 δισ. το 2020.
Με βάση την πρώτη επεξεργασία στοιχείων για τις πωλήσεις η περασμένη χρονιά έκλεισε με ανάπτυξη του τζίρου στο οργανωμένο λιανεμπόριο κατά 9-10% σε σχέση με το 2019 όπου οι πωλήσεις είχαν αγγίξει τα 11,5 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες τον τελευταίο μήνα του χρόνου, μήνα ιδιαίτερα σημαντικό για τον κλάδο που αντιπροσωπεύει το 11% των εσόδων, οι πωλήσεις αυξήθηκαν μόνο τις πρώτες δύο εβδομάδες, κατέγραψαν αύξηση 10 – 17% ανάλογα το κατάστημα, ενώ είναι προφανές ότι η ενσωμάτωση των πωλήσεων των δυο τελευταίων εβδομάδων όπου γίνονται και οι περισσότερες αγορές από τα νοικοκυριά θα φέρει περαιτέρω αύξηση των τζίρων.
Είναι προφανές ότι τα «απαγορευτικά» έχουν στρέψει τους καταναλωτές στα ράφια των σούπερ μάρκετ όπου συχνά βέβαια καταφεύγουν πέρα από την κάλυψη των αναγκών και για «καταναλωτική ψυχοθεραπεία» ειδικά τις μέρες των εορτών με αγορές και πιο «ακριβών» προϊόντων κυρίως για το τραπέζι αλλά όχι μόνο. Άλλωστε τα σούπερ μάρκετ έχουν εμπλουτίσει τους κωδικούς που διαθέτουν, ενώ μέσω των εναλλακτικών ηλεκτρονικών καναλιών και τις κατ΄ οίκον παραδόσεις έχουν επεκταθεί περαιτέρω και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων. Είναι π.χ. ενδεικτικό ότι η Σκλαβενίτης εξέδωσε κατάλογο με προτάσεις δώρων, στολιδιών, καλαθιών με ποτά και παιχνιδιών με παραδόσεις μάλιστα πολύ άμεσες ανάλογα το κατάστημα και την διεύθυνση του παραλήπτη. Αντίστοιχα το My Market με σύντομους χρόνους παράδοσης των ωνίων από την ηλεκτρονική πλατφόρμα κατάφερε να μπει δυναμικά στον κλάδο του e – shop, όπως αντίστοιχα έπραξε και η ΑΒ, η Μασούτης. Επίσης δυναμικά κινείται και ο Γαλαξίας, με όχημα το μεγάλο «κουμπαρά» ρευστότητας και το μηδενικό δανεισμό με τηλεφωνικές όμως παραδόσεις σε άμεσο χρόνο. Ετοιμάζει δε και επεκτάσεις καταστημάτων π.χ. στον Αγ. Στέφανο.
Να σημειωθεί παράλληλα ότι λόγω των διαφαινόμενων περιοριστικών μέτρων τύπου «ακορντεόν» για το νέο έτος τα στελέχη από το λιανεμπόριο τροφίμων εκτιμούν ότι το 2021 θα δείξει αξιόλογη δυναμική. Βέβαια όπως τονίζουν είναι νωρίς ακόμη για προβλέψεις ωστόσο τονίζουν ότι η παράταση των «απαγορευτικών» καθιστά τα σούπερ μάρκετ κεντρικό δίαυλο επικοινωνίας του καταναλωτή με το προϊόν. Βέβαια υπάρχει και η παράμετρος «ζήτηση» όπου κεντρικό ρόλο παίζει η ψυχολογία και το διαθέσιμο εισόδημα. Γι’ αυτό άλλωστε εκτιμούσαν το Σεπτέμβριο τα ίδια στελέχη ότι η συγκεκριμένη αγορά θα κατέγραφε απώλειες της τάξεως του 5% σε σχέση με το πολύ καλό 2020 και τώρα βλέπουν «φρένο» σε αυτήν την πτώση τζίρου.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr