Γιατί απαιτείται αυτή η αλλαγή; Είναι χαρακτηριστικό, όπως έσπευσε να επισημάνει ο κ. Χατζηδάκης, πως "η χώρα το 2012 ήταν στις τελευταίες χώρες διεθνώς από την άποψη των δικαιολογητικών για να εγκατασταθεί μια επιχείρηση, μόλις πριν από την Ινδία και την Κίνα". Σε όσες πλευρές αμφισβήτησαν ότι υπήρξε η αναγκαία προετοιμασία και διαβούλευση, ο υπουργός Ανάπτυξης απάντησε πως το σχέδιο νόμου στηρίχθηκε στη μελέτη του Παρατηρητηρίου Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος, σημειώνοντας πως υπήρξε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα, ενώ τους δύο τελευταίους μήνες, εκτός από τη δημόσια διαβούλευση, αναπτύχθηκε μια παραγωγική συνεργασία με τα συναρμόδια, οκτώ τον αριθμό, υπουργεία.
Το νομοσχέδιο επιχειρεί μια σφαιρική, μια οριζόντια παρέμβαση με κοινές αρχές και κατευθύνσεις, καλύπτει σχεδόν το σύνολο των δραστηριοτήτων και βασική καινοτομία είναι ότι πλέον θα επιτρέπεται η λειτουργία χωρίς προηγούμενη παρέμβαση της δημόσιας διοίκησης, με εξαίρεση πάντως τις περιπτώσεις που σχετίζονται με την προστασία του δημοσίου συμφέροντος. Οι διατάξεις εισάγουν κανόνες συμμόρφωσης των δραστηριοτήτων που αδειοδοτούνται, τρόπο ελέγχου της συμμόρφωσης, διαδικασία Fast Track (Διαδικασία Ταχείας Αδειοδότησης) για όλους, ελέγχους όχι εκ των προτέρων αλλά κατά τη λειτουργία και ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης.
Στο κλίμα αυτό, ο κ. Χατζηδάκης εξήγησε ότι όλα θα προχωρήσουν βάσει του Ν. 2791/2001 (είναι νόμος πλαίσιο για το Χωροταξικό Σχεδιασμό και την Αειφόρο Ανάπτυξη), βάσει και των ειδικών χωροταξικών σχεδίων και σε καμία περίπτωση δεν θα υπάρξουν υπουργικές αποφάσεις ερήμην της υφιστάμενης νομοθεσίας σε σχέση με την προστασία του περιβάλλοντος και τη χωροταξία. Είναι χαρακτηριστική και η διαβεβαίωση ότι θα μείνει ανέγγιχτος και ο Ν. 4014/11 για την περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων.
Ο κ. Χατζηδάκης ρωτήθηκε από τους βουλευτές και για το οκτάμηνο που δίδεται ως προθεσμία στα συναρμόδια υπουργεία να προετοιμαστούν προκειμένου να προχωρήσει η έκδοση Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων, σε διαφορετική περίπτωση η έκδοση των αποφάσεων αυτών περνάει στην αρμοδιότητα του υπουργείου Ανάπτυξης. Όπως εξήγησε, η κυβέρνηση δεν θέλει να ψηφιστεί ένα νομοσχέδιο που θα παραπεμφθεί η εφαρμογή του στις «καλένδες». Για το λόγο αυτό, μάλιστα, δημιουργείται μια ειδική ομάδα εργασίας στην οποία θα συμμετέχει εκπρόσωπος από το Γραφείο του Πρωθυπουργού και εκπρόσωπος από κάθε υπουργείο, ενώ θα υπάρξει και συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα.
Ταυτόχρονα θα δημιουργηθεί ένα κεντρικό ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης της αδειοδοτικής και ελεγκτικής διαδικασίας. Το σύστημα αυτό θα έχει τη μορφή πόρταλ και στην πλήρη ανάπτυξή του θα μπαίνει όποιος θέλει να ξεκινήσει μια δραστηριότητα, θα κάνει πολλές από τις διαδικασίες και θα παρακολουθεί πώς αυτές προχωρούν. Το νέο τοπίο για την επιχειρηματικότητα θα συμπληρώσει και η επικείμενη νομοθετική παρέμβαση του υπουργείου Περιβάλλοντος για τις χρήσεις γης.
«Μικρότερη παρέμβαση της δημόσιας διοίκησης σημαίνει ότι αίρονται οι δικλείδες ασφαλείας που μέχρι σήμερα υπήρχαν, όπως για παράδειγμα, για την προστασία του περιβάλλοντος;», είναι μια από τις επισημάνσεις που έγιναν κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου. Όπως όμως έσπευσε να διαβεβαιώσει ο υπουργός Ανάπτυξης, ο έλεγχος θα είναι πιο ουσιαστικός και αποτελεσματικός λόγω της «προτυποποίησης» και μάλιστα στον έλεγχο αυτό, όπως διευκρίνισε, θα αξιοποιείται καλύτερα το προσωπικό της διοίκησης που πλέον απελευθερώνεται από το διοικητικό βάρος της έκδοσης αδειών.
Κατά την επί της αρχής συζήτηση του νομοσχεδίου ο εισηγητής της ΝΔ, Τιμολέων Κοψαχείλης, δήλωσε ότι για το σχέδιο νόμου αξιοποιήθηκαν επιτυχημένα διεθνώς παραδείγματα και εκτίμησε ότι θα αποδειχθεί ένας νόμος που θα θέτει τις βάσεις για τον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση του επιχειρείν. Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Σταθάκης, δήλωσε ότι το κόμμα του δεν θα ψηφίσει το νομοσχέδιο. «Ο τρόπος που μεταφέρεται το σύστημα αδειοδότησης ως ιδιωτική πρωτοβουλία, φέρνει την Ελλάδα στο μεσοπόλεμο. Αυτή η τομή που επιχειρείται φέρνει την Ελλάδα σε κατάσταση προ μεταρρυθμίσεων του 1928-32, γι' αυτό και θα είμαστε αντίθετοι», υπογράμμισε ο κ. Σταθάκης.
«Θα επιφυλαχθούμε ως ΠΑΣΟΚ αφού ακούσουμε πρώτα τους φορείς. Θέλουμε νομοθετήματα που ανοίγουν δρόμους στην ανάπτυξη, θέλουμε την απλούστευση των διαδικασιών, αλλά δεν θα επιτρέψουμε σε καμία περίπτωση ένα πλαίσιο που θα επιτρέψει εκπτώσεις από τη νομιμότητα», δήλωσε ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, Θάνος Μωραϊτης, επισημαίνοντας ότι για την εφαρμογή του νόμου απαιτείται ένα πλήθος ΚΥΑ και υπουργικών αποφάσεων, και ότι με διάταξη ανοίγει ζήτημα χρήσης αιγιαλού. Να διασφαλιστεί ότι θα υπάρξει συνεργασία των υπουργείων και ότι θα τηρηθούν οι διαδικασία του χωροταξικού σχεδιασμού, ζήτησε ο Νίκος Σηφουνάκης (ΠΑΣΟΚ).
Για προχειρότητα και ανικανότητα νομοθέτησης έκανε λόγο η βουλευτής των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Ραχήλ Μακρή. Εκτίμησε ότι δημιουργούνται προϋποθέσεις ανομίας και συναλλαγής, ενώ αναφερόμενη στις υπουργικές αποφάσεις που προβλέπεται να εξειδικεύσουν το πλαίσιο, παρατήρησε ότι η κυβέρνηση ζητάει από τα κόμματα να συναινέσουν σε ένα ευχολόγιο και στην παραπλάνηση των πολιτών. Για το λόγο αυτό, υποστήριξε, οι ΑΝΕΛ επιφυλάσσονται.
Επιφυλάξεις επειδή σημαντικά θέματα παραπέμπονται σε πλήθος υπουργικών αποφάσεων και Προεδρικών Διαταγμάτων εξέφρασε ο βουλευτής της ΔΗΜΑΡ, Θωμάς Ψύρρας. Είπε ότι επιφυλάσσεται για την τελική του στάση στην Ολομέλεια και επισήμανε ότι απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στο θέμα της χρήσης αιγιαλού (άρθρο 18). Αν και αναγνώρισε ότι υπάρχουν θετικά, χαρακτήρισε ελλιπή τη διαβούλευση του υπουργείου με τα επιμελητήρια.
«Εξασφαλίζετε τον παράδεισο στους επιχειρηματικούς ομίλους. Μέχρι και δασικά χωριά θα τους δίνετε», κατήγγειλε η βουλευτής του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου και πρόσθεσε ότι με πρόσχημα την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, η κυβέρνηση αναθέτει τον έλεγχο σε ιδιωτικές εταιρείες. Το ΚΚΕ, διεμήνυσε, καταψηφίζει το νομοσχέδιο.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr