Ειδικότερα, σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg, τα futures της βενζίνης αυξήθηκαν σε υψηλό εννέα μηνών στην αγορά της Νέας Υόρκης. Η διεθνής αγορά αντιμετωπίζει ελλείψεις λόγω των απροσδόκητων προβλημάτων σε πολλά διυλιστήρια, καθώς και των μειωμένων αποθεμάτων σε κύρια αποθεματικά κέντρα όπως αυτά του Κόλπου του Μεξικού και της Σιγκαπούρης.
Σύμφωνα με το στέλεχος της Citigroup, Άντριου Χόλενχορστ, «το υψηλότερο ενεργειακό κόστος ενδέχεται να αυξήσει τις τιμές καταναλωτή και να επιδεινώσει την ύφεση, ιδιαίτερα σε έναν τομέα όπου η αύξηση των τιμών έχει περιοριστεί».
Οι παράγοντες-κλειδιά που οδηγούν στην άνοδο των τιμών
Τα χαμηλά αποθέματα και η αυξημένη ζήτηση σε περιοχές-κλειδιά έχουν οδηγήσει σε αύξηση των τιμών ανά τον κόσμο.
Για παράδειγμα, στην Ευρώπη, οι τιμές της βενζίνης αυξάνονται πιο γρήγορα από τις αντίστοιχες του αργού, κάτι που αποτυπώνεται ήδη στις αντλίες των πρατηρίων.
Παράλληλα, στην αγορά της Σιγκαπούρης, η μείωση των κινεζικών εξαγωγών έχει επιβαρύνει την αγορά. Σε πολλές αναπτυσσόμενες οικονομίες, η έλλειψη βενζίνης μεταφράζεται ως υψηλότερο κόστος για τις κυβερνήσεις και τις επιδοτήσεις τις οποίες προσφέρουν στα φτωχότερα κοινωνικά στρώματα.
Η προσφορά
Η παγκόσμια προσφορά βενζίνης δεν έχει καταφέρει να ανακάμψει από τα ιστορικά χαμηλά, παρά τη βελτίωση της διυλιστικής ικανότητας σε μονάδες της Μέσης Ανατολής και της Κίνας.
Η παρόμοια επέκταση διυλιστηρίων και η αναβολή του «λουκέτου» σε μία άλλη μονάδα στις ΗΠΑ, δεν έχουν καταφέρει να αντισταθμίσουν τις ελλείψεις οι οποίες προκλήθηκαν από τα απροσδόκητα προβλήματα σε μονάδες όπως αυτή της Exxon Mobil στο Baton Rouge, της Shell στο Ρότερνταμ και της ENEOS Holdings στη Μιζουσίμα της Ιαπωνίας.
Στην Κίνα, η μεγαλύτερη εισαγωγέας αργού υποδεικνύει αυξημένη ζήτηση. Η κίνηση στους δρόμους των 15 πόλεων με τα περισσότερα αυτοκίνητα έχει αυξηθεί δραματικά σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2021, σύμφωνα με στοιχεία της Baidu Inc. Την ίδια στιγμή, τα αποθέματα βενζίνης στα πρατήρια βρίσκονται στο χαμηλότερο επίπεδό τους από το 2019.
Η συνολική ζήτηση για βενζίνη στην Κίνα προβλέπεται να αγγίξει τα 3,3 εκατ. βαρέλια/ημέρα τον Ιούλιο, βάσει εκτιμήσεων της Rystad Energy. Αυτό αποτελεί αύξηση της τάξης του 14% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019 πριν το ξέσπασμα της πανδημίας.
Η κατανάλωση βενζίνης αυξάνεται και στην Ευρώπη, ιδιαίτερα στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ισπανία και την Ιταλία. Παράλληλα, η Γηραιά Ήπειρος νιώθει αισθητά την έλλειψη των ρωσικών ροών η οποία έχει επηρεάσει την παραγωγική ικανότητα των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr