«Στόχος μας είναι να τα καταφέρουμε μετά το Σαββατοκύριακο, αλλά όλα θα πρέπει να λειτουργήσουν υπέρ αυτού», δήλωσε την Παρασκευή 26/3 στην ολλανδική τηλεόραση ο Πέτερ Μπερντόφσκι, διευθύνων σύμβουλος της ολλανδικής εταιρείας Boskalis.
Ο συνδυασμός παραγόντων είναι η πρόοδος των εργασιών βυθοκόρησης, η υψηλή παλίρροια και έλευση μεγαλύτερων ρυμουλκών στο σημείο. Οι βυθοκόροι έχουν απομακρύνει περίπου 20.000 τόνους άμμου από την πλώρη του σκάφους, αλλά οι εργασίες ρυμούλκησης ανεστάλησαν προσωρινά το βράδυ.
«Η πλώρη είναι κολλημένη για τα καλά στην άμμο, αλλά η πρύμνη δεν έχει κολλήσει εντελώς στον βυθό, κάτι που είναι θετικό. Μπορούμε να προσπαθήσουμε να τη χρησιμοποιήσουμε ως μοχλό για να το απελευθερώσουμε», δήλωσε ο Μπερντόφσκι.
«Τα βαριά ρυμουλκά, συνδυασμένης χωρητικότητας 400 τόνων, θα φτάσουν το Σαββατοκύριακο. Ελπίζουμε ότι ένας συνδυασμός ρυμουλκών, βυθοκόρησης άμμου στην πλώρη και υψηλής παλίρροιας θα μας επιτρέψει να χαλαρώσουμε το πλοίο στις αρχές της επόμενης εβδομάδας»πρόσθεσε ο επικεφαλής της ολλανδικής εταιρείας.
Ένας χερσαίος γερανός θα φτάσει στο σημείο το Σαββατοκύριακο προκειμένου να βοηθήσει να ελαφρύνει το φορτίο του Ever Given, με εκφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων, αν χρειαστεί. Εντούτοις, ειδικοί προειδοποιούν ότι μια τέτοια διαδικασία μπορεί να είναι περίπλοκη και χρονοβόρα.
«Εάν δεν καταφέρουμε να το απελευθερώσουμε την επόμενη εβδομάδα, θα πρέπει να αφαιρέσουμε περίπου 600 εμπορευματοκιβώτια από την πλώρη για να μειώσουμε το βάρος. Αυτό θα χρειαστεί ημέρες, γιατί το πού θα αφήσουμε όλα αυτά τα εμπορευματοκιβώτια είναι ένας αρκετά δύσκολος γρίφος» δήλωσε ο Μπερντόφσκι.
Να σημειωθεί ότι η Boskalis είναι η ιδιοκτήτρια εταιρία της Smit Salvage, στην οποία ανατέθηκε αυτή την εβδομάδα να βοηθήσει την αιγυπτιακή αρχή της Διώρυγας του Σουέζ (SCA) να αποκολλήσει το σκάφος.
Η εταιρεία Boskalis είναι από τις πλέον έμπειρες σε παρόμοιες επιχειρήσεις. Ίσως η πιο γνωστή της επιχείρηση ήταν συμμετοχή της στην ανέλκυση του ρωσικού πυρηνικού υποβρυχίου kursk από το βυθό της Θάλασσας της Μπάρεντς.
Δείτε γραφήματα για τα εγκλωβισμένα πλοία στο σημείο:
Πηγή: VesselsValue
Πηγή: MarineTraffic
Πώς επηρεάζονται οι ναυλαγορές
Ναυλομεσιτικές πηγές επισημαίνουν ότι η παρούσα κατάσταση θα επηρεάσει σε ένα βαθμό τις τιμές του πετρελαίου, αλλά δε υπάρξει κάποιο «boom». «Θεωρητικά οι τιμές πρέπει να ανέβουν, αλλά μην ξεχνάμε ότι τα μέτρα lockdown σε κομβικές περιοχές παραμένουν σε ισχύ, ενώ και τα διυλιστήρια βρίσκονται αυτήν την περίοδο σε κατάσταση συντήρησης. Από τη μία, λοιπόν, έχουμε την πανδημία και το υψηλό απόθεμα πετρελαίου και από την άλλη το Σουέζ. Συνεπώς, οι τιμές δεν αναμένεται να σημειώσουν σημαντική άνοδο, πάντα φυσικά σε συνάρτηση και με το διάστημα που θα παραμείνει κλειστή η Διώρυγα», αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Σε αυτό το πλαίσιο, όπως μεταφέρεται στο Reporter, από τα δεξαμενόπλοια τη δεδομένη χρονική στιγμή επωφελούνται περισσότερο τα suezmaxes και τα πιο μικρά μεγέθη, δηλαδή τα LR και τα MR tankers, καθώς αυτά τα πλοία, τα οποία χρησιμοποιούσαν το Κανάλι, υποχρεώνονται τώρα να ταξιδέψουν μεγαλύτερες αποστάσεις. Για παράδειγμα, σήμερα (26/3) οι ναύλοι στα suezmaxes είναι ενισχυμένοι κατά 4.000 δολάρια, με τη διαδρομή Μαύρη Θάλασσα - Μεσόγειος να κερδίζει επιπλέον 6.000 δολάρια. Στον αντίποδα, τα υπερ-δεξαμενόπλοια, τα VLCCs, δε θα επηρεαστούν σημαντικά, καθώς δε χρησιμοποιούν συχνά το Κανάλι, στο οποίο οι χρεώσεις υπολογίζονται βάσει χωρητικότητας (Gross tonnage) και επομένως είναι ασύμφορο για τους ιδιοκτήτες τέτοιων πλοίων. «Μόνο εάν οι ναύλοι στα suezmaxes ανέβουν σε τέτοιο βαθμό που δε θα είναι συμφέρουσα πλέον η μεταφορά με αυτά, θα υπάρξει μία στροφή της ζήτησης προς τα μεγαλύτερα μεγέθη» τονίζεται χαρακτηριστικά.
Στο ξηρό φορτίο, δεν αναμένεται δραματική αύξηση των ναύλων σε κανένα τύπο πλοίου. Αυτό το διάστημα η προσφορά και η ζήτηση σε Ατλαντικό και Ειρηνικό είναι ισορροπημένη, ενώ οι περισσότερες εξαγωγές πραγματοποιούνται από τη Λατινική Αμερική προς την Άπω Ανατολή. Μία εβδομάδα, λοιπόν, «μπλόκου» στη Διώρυγα δε θα αλλάξει σημαντικά τα επίπεδα των ναύλων για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Εξαίρεση, ίσως, αποτελέσουν τα supramaxes και τα handysizes, αλλά και πάλι η άνοδος δε θα είναι ιδιαίτερα μεγάλη, υπογραμμίζουν ναυλομεσιτικές πηγές.
Στα containerships ο κ. Προκοπάκης αναφέρει ότι η ναυλαγορά επηρεάζεται όλο και πιο θετικά κάθε μέρα που παραμένει κλειστή η Διώρυγα. Αυτό διότι, όπως λέει, «πρόκειται για τακτικές γραμμές και οι καθυστερήσεις πρέπει να καλυφθούν με κάποια άλλα πλοία, καθώς είναι αναγκαίο τα προϊόντα να μεταφερθούν». «Ο βαθμός της επίδρασης φυσικά θα εξαρτηθεί από το πότε θα ανοίξει το πέρασμα, αλλά σε κάθε περίπτωση είναι "βοηθητικό" το γεγονός ότι το περιστατικό συνέβη σε μία περίοδο, κατά την οποία η ζήτηση ξεπερνά την προσφορά» προσθέτει.
Ασφαλιστικά ζητήματα και αποζημιώσεις
H Evergreen με έδρα το Ταϊβάν διαχειρίζεται το πλοίο, το οποίο είναι ιδιοκτησίας της ιαπωνικής Shoei Kisen.
Ναυτασφαλιστικές πηγές αναφέρουν στο Reporter ότι οι κανόνες πλοήγησης του Καναλιού επιβαρύνουν τον ιδιοκτήτη του πλοίου για την αποζημίωση τρίτων (P+Ι: καλύψεις υποχρεώσεων έναντι τρίτων). Συνεπώς, η ιαπωνική εταιρεία ενδέχεται να βρεθεί αντιμέτωπη με αξιώσεις εκατομμυρίων τόσο από την διοικητική αρχή της Διώρυγας για απώλειες εσόδων και φθορές όσο και από τις εταιρείες, των οποίων τα πλοία βρίσκονται «παγιδευμένα» στο σημείο.
H Shoei Kisen έχει αναθέσει σε δύο εταιρείες διάσωσης το έργο επαναλειτουργίας του πλοίου, στην ολλανδική Smit Salvage και στην ιαπωνική Nippon Salvage. Το Reporter εχει απευθυνθεί και στις δύο για σχόλια σχετικά με το κόστος απελευθέρωσης του πλοίου, αλλά δεν έχει λάβει ακόμη απάντηση.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr