Όπως αναφέρει το Bloomberg παραπέμποντας στον Global Business Travel Association ο κορονοϊός μπορεί να κοστίσει στην τουριστική βιομηχανία περίπου 47 δισεκατομμύρια δολάρια ανά μήνα. Μάλιστα οι αεροπορικές εταιρίες και οι ταξιδιωτικοί πράκτορες έχουν περιγράψει μια εξίσου ζοφερή εικόνα, ενώ η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών προβλέπει ότι σχεδόν 30 δισεκατομμύρια δολάρια θα είναι οι απώλειες ένεκα των ακυρώσεων πτήσεων.
Ήδη μάλιστα η Lufthansa έχει καθηλώσει λόγω πτώσης της κίνησης το 1/5 του στόλου της. «Δεν είμαστε σε θέση να πούμε πόσο καιρό θα διαρκέσει η κατάσταση», δήλωσε, σύμφωνα με το αμερικανικό δίκτυο, η Ana de Pro, επικεφαλής της οικονομικής υπηρεσίας της Amadeus IT Group SA, η οποία παρέχει ηλεκτρονικό λογισμικό κρατήσεων για την παγκόσμια ταξιδιωτική βιομηχανία. Ο γίγαντας TUI AG ανακοίνωσε, επίσης, το πάγωμα των μισθών, λέγοντας ότι δεν μπορεί ακόμη να εκτιμήσει το οικονομικό αποτέλεσμα της επιδημίας.
Την ίδια ώρα, η British Αirways ματαιώνει 216 πτήσεις από τις 16-28 Μαρτίου από Λονδίνο και προς διαφόρους προορισμούς, μεταξύ των οποίων, προς Νέα Υόρκη, Ιταλία, Γαλλία, Αυστρία, Βέλγιο, Γερμανία και Ιρλανδία. Η Ryanair θα περιορίσει έως και 25% τα δρομολόγιά της εντός και εκτός Ιταλίας από τις 17 Μαρτίου έως τις 8 Απριλίου.
Επιπλέον, σύμφωνα με το Bloomberg, τουρίστες και επιχειρηματίες περιορίζουν δραστικά την ταξιδιωτική τους δραστηριότητα, καθώς έχουν αυξηθεί ανησυχητικά τα κρούσματα κορονοϊού εκτός Κίνας. «Το ενδιαφέρον μας αυτή την εποχή εστιάζει στην ελαχιστοποίηση του ρίσκου για τους ανθρώπους και επιβάτες μας», δήλωσε ο επικεφαλής της Ryanair, Μάικλ Ο' Λίρι. Η εταιρεία αρνήθηκε να διευκρινίσει πόσες πτήσεις ή αριθμός επιβατών θα επηρεασθούν από τους περιορισμούς.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις πρόκειται για το μεγαλύτερο εμπόδιο για την τουριστική βιομηχανία μετά από μια κάμψη που ακολούθησε τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 και την επιδημία SARS και τον πόλεμο στο Ιράκ δύο χρόνια αργότερα. Τώρα, όμως, οι επιπτώσεις αναμένονται μεγαλύτερες καθώς η ανάπτυξη της αεροπορικής βιομηχανίας είναι ραγδαία τα τελευταία χρόνια. Ο αυξανόμενος αριθμός επιβατών, συμπεριλαμβανομένων εκατομμυρίων νέων ταξιδιωτών από την Κίνα, καθιστά την κρίση πλέον πιο απειλητική.
Είναι ενδεικτικό ότι μιλώντας χτες στο 20ο Airline Markteting Workshop που διοργάνωσε στις 27/2 ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» ο αναπληρωτής επικεφαλής οικονομολόγος της ΙΑΤΑ Andrew Matters παραδέχτηκε ότι το πλήγμα στον κλάδο των αερομεταφορών θα είναι σημαντικό. Περιέγραψε δε με γράφημα την πτώση λόγω 9/11 και SARS δείχνοντας ότι και τότε η απώλεια στην αεροπορική βιομηχανία ήταν μεγάλη. Όπως είπε, τώρα δεν μπορεί να εκτιμήσει με ακρίβεια κανείς τις επιπτώσεις καθώς είναι νωρίς. Ωστόσο, συμπλήρωσε ότι θα είναι μεγάλες καθώς η αεροπορική βιομηχανία, ειδικά σε Ασία – Ειρηνικό έχει πολλαπλασιαστεί σε όγκο και αξία.
Με τον κλάδο των ταξιδιών στην πρώτη γραμμή της κρίσης , ο ΟΟΣΑ έκοψε την πρόβλεψη ανάπτυξης για το τρέχον έτος σε 2,4% από 2,9%, κάτι που καθιστά το 2020 ως το πιο «αδύναμο» έτος σε σχέση με την παγκόσμια ανάπτυξη από το 2009.
Παράλληλα, η ανησυχία σε πολλούς τουριστικούς παράγοντες είναι δεδομένη κυρίως για το πώς θα εξελιχθεί η κίνηση στην αρχή της σεζόν, την Άνοιξη και το Πάσχα, εποχή πολλών συνεδρίων και ταξιδιών επιβράβευσης. Όλα αυτά έστω κι αν δεν πλήττουν το βασικό πυρήνα του ελληνικού τουρισμού, της κίνησης επιβατών σε λιμάνια και αεροδρόμια, αναμφίβολα δημιουργούν πιέσεις στο ΑΕΠ των πρώτων τριμήνων του 2020.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr