Δεν είναι λίγοι οι αναλυτές που προειδοποιούν ότι αυτή η κρίση στην εν λόγω αυτοκινητοβιομηχανία μπορεί να εξελιχθεί στη μεγαλύτερη απειλή για την ισχυρότερη οικονομία της Ευρώπης.
Η Volkswagen είναι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας και ένας από τους μεγαλύτερους εργοδότες στη χώρα, με περισσότερες από 270.000 θέσεις εργασίας εντός των συνόρων και ακόμη περισσότερες για τους προμηθευτές. Ο CEO της εταιρείας, Μάρτιν Βίνερκορν ήδη πλήρωσε το τίμημα για το σκάνδαλο, (σ.σ: θα αποζημιωθεί βεβαίως αδρά γι' αυτό…), καθώς παραιτήθηκε την Τετάρτη και τώρα οι οικονομολόγοι προσπαθούν να εκτιμήσουν τον αντίκτυπο που θα έχει στην έως τώρα υγιή οικονομία.
«Ξαφνικά, η Volkswagen έχει γίνει μεγαλύτερος κίνδυνος για τη γερμανική οικονομία ακόμη και από την ελληνική κρίση», δήλωσε στο Reuters ο επικεφαλής οικονομολόγος της ING, Κάρστεν Μπρζέσκι. «Αν οι πωλήσεις της βυθιστούν στη Βόρεια Αμερική τους επόμενους μήνες, αυτό δεν θα έχει αντίκτυπο μόνο στην εταιρεία, αλλά και στη γερμανική οικονομία στο σύνολό της», πρόσθεσε ο ίδιος.
Η συγκεκριμένη αυτοκινητοβιομηχανία πούλησε σχεδόν 600.000 αυτοκίνητα στις ΗΠΑ πέρυσι, περίπου το 6% των παγκόσμιων πωλήσεών της, που φτάνουν στα 9,5 εκατ. δολάρια.
Ήδη η Υπηρεσία προστασίας του περιβάλλοντος στις ΗΠΑ προειδοποίησε ότι η εταιρεία θα αντιμετωπίζει πρόστιμα που φτάνουν ακόμη και τα 18 δισ. δολάρια, ποσό που ξεπερνά το συνολικό λειτουργικό κέρδος της για την προηγούμενη χρονιά.
Αν και ένα τέτοιο πρόστιμο θα μπορούσε να καλυφθεί από τα 24 δισ. δολάρια που η εταιρεία διαθέτει σε ρευστό, το σκάνδαλο έχει δημιουργήσει φόβους για μεγάλες περικοπές θέσεων εργασίας. Η μεγαλύτερη ανησυχία για τη γερμανική κυβέρνηση είναι πως άλλες αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως οι Daimler και BMW θα μπορούσαν να υποστούν επιπτώσεις από αυτή την καταστροφή για την Volkswagen. Προσώρας, δεν υπάρχει ένδειξη για κάποιο παράπτωμα από κάποια από αυτές τις δύο εταιρείες την ώρα που ορισμένοι αναλυτές εκτιμούν ότι ο ευρύτερος αντίκτυπος θα είναι περιορισμένος.
Ωστόσο στις αγορές, εκτιμούν ότι η εξάρτηση της γερμανικής οικονομίας από τον συγκεκριμένο κλάδο μπορεί να εξελιχθεί σε απειλή για μία οικονομία με προβλεπόμενη ανάπτυξη της τάξης του 1,8% για φέτος. «Αν πέσουν οι πωλήσεις, αυτό θα επηρεάσει και τους προμηθευτές και μαζί με αυτούς ολόκληρη την οικονομία», ανέφερε ο Μάρτιν Γκόρνινγκ, του think tank DIW, με έδρα το Βερολίνο. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2014, 775.000 άτομα απασχολούνταν στον τομέα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, αριθμός που αποτελεί σχεδόν το 2% του συνολικού εργατικού δυναμικού.
Επιπλέον, τα αυτοκίνητα και τα εξαρτήματά τους είναι η πιο επιτυχής εξαγωγή της Γερμανίας, με τον κλάδο να πουλάει εκτός συνόρων περισσότερα από 200 δισ. ευρώ την περασμένη χρονιά, δηλαδή αποτέλεσε σχεδόν το ένα πέμπτο των συνολικών εξαγωγών της χώρας.
Υπάρχουν πάντως και οι αντίθετες απόψεις. Ο Γιόεργκ Κράμερ, επικεφαλής οικονομολόγος της Commerzbank μιλώντας στο Reuters προέβλεψε ότι δεν θα υπάρξει ύφεσης εξαιτίας μίας μόνο εταιρείας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr