«Βήμα – βήμα θα χτίσουμε της θέση μας στην αγορά.» Αυτό τόνισε ο κ Πολυχρόνης Συγγελίδης, Πρόεδρος και Γενικός Διευθυντής του Ομίλου Συγγελίδη και συμπλήρωσε: «Ευχαριστούμε την Mazda για την εμπιστοσύνη της. Έχουμε δημιουργήσει ένα κατάστημα-ναυαρχίδα το οποίο θα φέρει την αυτοκινητιστική εμπειρία του πελάτη σε νέο επίπεδο, παραδίδοντας τόσο αυτοκίνητα, όσο και υπηρεσίες, εξέχουσας ποιότητας. Είμαστε δεσμευμένοι προς την εδραίωση μιας μακροχρόνιας σχέσης συνεργασίας με τη Mazda και την επίτευξη της επιτυχίας που το brand αξίζει στην αγορά μας».
Όνειρο ετών
Όπως τόνισε, ο κ. Συγγελίδης η συνεργασία με την ιαπωνική εταιρία ήταν ένα «όνειρο για 20 χρόνια του Ομίλου», ενώ χαρακτήρισε την εταιρία με έδρα τη μαρτυρική Χιροσίμα «διαμάντι για τον Όμιλο Συγγελίδη.» «Η Mazda έχει περάσει σε άλλη διάσταση. Δεν είναι η τιμή των αυτοκινήτων το πρώτο σημείο ενδιαφέροντος. Δε βασιστήκαμε στο ότι φτιάχνει φτηνά, καλά αυτοκίνητα» σημείωσε ο κ. Συγγελίδης σχολιάζοντας τη στρατηγική εμπορικής τοποθέτησης και προώθησης των αυτοκινήτων στην ελληνική αγορά. Είναι προφανές ότι στοχεύει σε μια σταδιακή ανάπτυξη με στόχο την αγορά των premium μοντέλων σε κάθε κατηγορία. Είναι ενδεικτικό ότι π.χ. οι τιμές στη σειρά 2, δηλαδή στην πιο μικρή κατηγορία ξεκινούν από τις 13.700 ευρώ, ενώ το εμβληματικό 323 θα ξεκινά από περίπου 18.000 ευρώ. «Η εταιρία δεν είναι της φιλοσοφίας να κυνηγά την ουρά της» τόνισε ο κ. Συγγελίδης αναφερόμενος σε πιθανό «πόλεμο τιμών» με τον ανταγωνισμό.
Η ανάκαμψη της οικονομία κίνητρο
Το ενδιαφέρον πάντως της φίρμας για την Ελλάδα ήλθε παράλληλα με την ανάκαμψη στη ζήτηση, όπως ανέφερε ο ο κ. David McGonigle, Regional Director Mazda Central & South East Europe. Όπως, είπε η εταιρία στην Ευρώπη καταγράφει μια πολύ θετική εικόνα σε χώρες που πέρασαν από κρίση αλλά τώρα αναπτύσσονται δυναμικά. « Πολωνία Ρουμανία Τσεχία Σλοβακία είναι χώρες που πάμε καλά, και είναι χώρες όπου σηκώνεται η οικονομία.»
«Φιλοδοξία του brand της Mazda είναι να τοποθετηθούμε ξεκάθαρα και να διαφοροποιηθούμε από το ανταγωνισμό, δημιουργώντας μοναδική αξία για τους πελάτες. Το brand μας έχει εξελιχθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια και η φιλοδοξία μας είναι να αναπτυχθούμε ακόμα περισσότερο. Προσφέροντας στους πελάτες μας εντυπωσιακά μοντέλα που παρέχουν μια μοναδική ευχαρίστηση οδήγησης, μαζί με after-sales εξυπηρέτηση υψηλής ποιότητας και μια συνολικά μοναδική αγοραστική εμπειρία, ευελπιστούμε να χτίσουμε μια μακροχρόνια σχέση εμπιστοσύνης με το ελληνικό κοινό» τόνισε μιλώντας στα ΜΜΕ ο κ. David McGonigle.
Το «πάρκο αυτοκινήτων»
Σημειώνεται ότι όλα αυτά τα χρόνια η Mazda λειτουργεί στην Ελλάδα με ένα δίκτυο 14 εξουσιοδοτημένων επισκευαστών οι οποίοι παρέχουν service, συντήρηση και αυθεντικά ανταλλακτικά Mazda στις ακόλουθες πόλεις: Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Ρέθυμνο, Ξάνθη, Πτολεμαΐδα, Πάτρα, Ιωάννινα, Κομοτηνή, Βόλος. Περίπου 30.000 αυτοκίνητα Mazda κυκλοφορούν σήμερα στους ελληνικούς δρόμους και στόχος είναι προφανώς να ενισχυθεί το «πάρκο αυτό των αυτοκινήτων» ώστε να μπορεί να συντηρηθεί ένα δίκτυο επαγγελματιών γύρω από τη Φίρμα.
Σημαντικό, μάλιστα, ρόλο στην ανάπτυξη των πωλήσεων της Mazda αναμένεται να παίξει η ισχυρή παρουσία του δικτύου αυτού, αλλά και η δυναμική στην αγορά του Ομίλου Συγγελίδη που ήδη έχει ισχυρά brands στο χαρτοφυλάκιό του, όπως τη Γαλλική Citroen – Peugeot, αλλά και τη Γερμανική Opel. Ο Όμιλος, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, έχει ένα περίπου 20% της συνολικής πίτας και ο στόχος μέσα από τη Mazda είναι σε πρώτη φάση να «τσιμπήσει» περαιτέρω τα μερίδιά της.
Όπως, μάλιστα, είπε μιλώντας στο Reporter.gr ο κ. Συγγελίδης η εμπορική στόχευση περιλαμβάνει και τη διείσδυση στις μεγάλες αγορές των rent a car – leasing, που πλέον είναι το 50% των πωλήσεων.
Οι πωλήσεις
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αυξημένες κατά 22,6% ήταν οι πωλήσεις αυτοκινήτων στη χώρα στο σύνολο του 2018, γεγονός που καθιστά πλέον την αγορά στην Ελλάδα σχετικώς ενδιαφέρουσα (ακόμη δεν έχει φτάσει στα επίπεδα προ κρίσης).
Αναλυτικά σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, τον Δεκέμβριο 2018 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 9.195 αυτοκίνητα (καινούρια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 8.833 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του 2017, παρουσιάζοντας αύξηση 4,1% (αύξηση 16,1% είχε παρουσιαστεί τον Δεκέμβριο 2017 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2016). Τα καινούρια αυτοκίνητα ανέρχονται σε 5.969 έναντι 5.905 που κυκλοφόρησαν τον Δεκέμβριο 2017, παρουσιάζοντας αύξηση 1,1%.
Η Mazda και η άποψή της για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα
Η ιαπωνική εταιρία λανσάρει μάλιστα μια νέα σειρά κινητήρων Skyactiv εσωτερικής καύσης με έμφαση στην οικονομία και τις νέες εκπομπές. Έχει βέβαια τα επόμενα χρόνια στο πλάνο της την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, της αυτόνομης οδήγησης και της συνδεσιμότητας.
Όμως όπως τονίζει η Mazda οι κινητήρες εσωτερικής καύσης διασφαλίζουν το περιβάλλον και έχουν και βέλτιστες επιδόσεις. Όπως αναφέρεται από την εταιρία «οι Skyactiv κινητήρες είναι μια κορυφαία σειρά ελαφριών αλλά εξαιρετικά αποδοτικών κινητήρων, σασμάν, σασί και αμαξωμάτων. Επιπλέον, όπως σημειώνει, με την προσέγγισή της στην εσωτερική καύση, «η Mazda κατέρριψε και πάλι τη συμβατική σκέψη, η οποία μετατοπιζόταν προς εναλλακτικά συστήματα μετάδοσης ισχύος. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Mazda, οι κινητήρες εσωτερικής καύσης προσέφεραν – και εξακολουθούν να προσφέρουν – τις περισσότερες δυνατότητες για περιορισμό των ρυπογόνων εκπομπών, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μεσοπρόθεσμα.
Με τα δύο τρίτα της παγκόσμιας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας να στηρίζονται σήμερα στη χρήση ορυκτών καυσίμων, η Mazda πιστεύει ότι οι κανονισμοί που θέτουν τις εκπομπές ενός EV (ηλεκτρικού οχήματος) στο μηδέν είναι παραπλανητικές. Πράγματι, όταν οι μέσες εκπομπές CO2 ενός ηλεκτρικού οχήματος μετατραπούν σε τιμές σε επίπεδο κύκλου ζωής, μπορούν να συγκριθούν με ένα συμβατικό όχημα ανάλογα με το ενεργειακό μείγμα από το οποίο παράγεται ο ηλεκτρισμός.
Ο νέος κινητήρας Skyactiv-X της Mazda, στον οποίο η καύση γίνεται μέσω ανάφλεξης με συμπίεση, εμφανίζει τη δυνατότητα μείωσης των εκπομπών ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης σε σημείο χαμηλότερο από εκείνο ενός ηλεκτρικού οχήματος, όταν υπολογίζεται σε επίπεδο κύκλου ζωής. Με την ιδιόκτητη μέθοδο καύσης της Mazda - Ανάφλεξη με Ελεγχόμενη Συμπίεση (SPCCI), το νέο Skyactiv-X της εταιρείας είναι ο πρώτος εμπορικός βενζινοκινητήρας στον κόσμο που συνδυάζει την ανάφλεξη με σπινθήρα ενός βενζινοκινητήρα με την ανάφλεξη με συμπίεση ενός κινητήρα ντίζελ» τονίζεται σχετικά.
Οι στόχοι – ελάττωση των μέσων εκπομπών CO2 στο μισό των επιπέδων του 2010 μέχρι το 2030 και κατά 90% μέχρι το 2050 – είναι σίγουρα φιλόδοξοι. Ιδιαίτερα εάν λάβουμε υπόψη ότι η Mazda εφαρμόζει προσέγγιση σε επίπεδο κύκλου ζωής, μετρώντας τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο των προϊόντων της σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής τους, από τη συγκέντρωση υλικών, την κατασκευή και την αποστολή, έως την απόρριψη, συμπεριλαμβάνοντας ακόμη και την παραγωγή των καυσίμων που χρησιμοποιούνται από τα αυτοκίνητα.»
Η πορεία στην κρίση
Η εταιρεία διαθέτει πέρα από την Ιαπωνία εγκαταστάσεις παραγωγής στην Κίνα, και κατασκευάζει μια νέα εγκατάσταση στις Η.Π.Α., υπό κοινή κατοχή με την Toyota. Ανοίγοντας το 2021 και με την ικανότητα να κατασκευάζει 300.000 οχήματα ετησίως, η Mazda Toyota Manufacturing, U.S.A., Inc. (MTMUS) αναμένεται να δημιουργήσει 4.000 θέσεις εργασίας, με επενδύσεις και από τις δύο εταιρείες ύψους 1,6 δισ. δολαρίων μεταξύ των δύο εταιρειών. Με τον τρόπο αυτό, η παραγωγή θα πραγματοποιείται πιο κοντά στις αγορές-προορισμούς, δρώντας παράλληλα και ως αντιστάθμιση στο ισχυρό γιεν. Η Mazda είναι επίσης περισσότερο επικεντρωμένη στα μοντέλα, και ιδιαίτερα σε μια premium γκάμα αποδοτικών και ελαφριών οχημάτων. Επί του παρόντος, αναθέτει την παραγωγή μικρών αυτοκινήτων kei, αγροτικών και φορτηγών σε εξωτερικούς συνεργάτες, ώστε να μπορεί να εστιάσει στην κύρια σπορ σειρά επιβατικών αυτοκινήτων και crossover.
Με τον τρόπο αυτό η Mazda είχε τη δυνατότητα να ανανεώσει ολόκληρη τη σειρά προϊόντων της, ξεκινώντας το 2012. Η εταιρεία δίνει επίσης έμφαση στην αξία των προϊόντων της, μαζί με τη διατήρηση πελατών και την εμπειρία του πελάτη, παρά σε κίνητρα πωλήσεων – τακτική που εσωτερικά ονομάζεται «σωστή τιμολόγηση» – ώστε να βοηθά τις αντιπροσωπείες της να πετύχουν ποιοτική ανάπτυξη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως αναφέρει η εταιρία, κατά την παγκόσμια οικονομική κρίση, καθώς ο μακροχρόνιος συνεργάτης της, η Ford, άρχισε να πουλάει μετοχές προκειμένου να επιβιώσει. Μέχρι το 2010, ο κατασκευαστής με έδρα το Ντιτρόιτ ελάττωσε τις μετοχές του στην Mazda από 33,4% σε 3,5%, ρευστοποιώντας και τις τελευταίες το 2015.
Η απώλεια ενός τόσο μεγάλου συμμάχου προκάλεσε μεγάλη αβεβαιότητα στη Mazda, και η εταιρεία είχε απώλειες για τέσσερα χρόνια, μεταξύ 2008 και 2012.
Έχοντας ξανά τον έλεγχο, η διοίκηση της Mazda υλοποίησε την τεχνολογία Skyactiv και το πρόγραμμα καινοτομίας Monotsukuri Innovation, οι οποίες με τη σειρά τους οδήγησαν στη βραβευμένη τρέχουσα γενιά μοντέλων.
Στο μεταξύ, η εταιρεία αυξάνει σταθερά τις πωλήσεις μονάδων σε κορυφαία επίπεδα. Η Mazda προβλέπει πωλήσεις 1,57 εκατομμυρίων μονάδων για το τρέχον οικονομικό έτος που ολοκληρώνεται στις 31 Μαρτίου 2019, έπειτα από αύξηση των πωλήσεων μονάδων κατά 32% μεταξύ 2013 και 2018.
Σήμερα, η επιχείρηση είναι πιο αποδοτική και βιώσιμη από ποτέ τονίζουν τα στελέχη της. Κατ’ αρχάς, η Mazda έχει επεκτείνει τα σημεία διεθνούς παραγωγής, ανοίγοντας ένα νέο εργοστάσιο στο Μεξικό το 2014 και προσθέτοντας εγκαταστάσεις στην Ταϊλάνδη. Ενώ το 2012, το 71% της παραγωγής αλλά μόνο το 17% των πωλήσεων ήταν στην Ιαπωνία, η Mazda πλέον κατασκευάζει περισσότερο από 40% των οχημάτων της εκτός της πατρίδας της, ενώ το 2021 ο αριθμός αυτός αναμένεται να φτάσει το 50%.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr