Έτσι η νέα εποχή έρχεται, με τα ελαστικά να εξελίσσονται σε ένα μικρό εργαστήρι τεχνολογίας, συλλογής δεδομένων και αξιοποίησης των νέων δεδομένων που φέρνουν τα δίκτυα 5G της κινητής τηλεφωνίας.
Είναι ενδεικτικό ότι η εταιρία Goodyear, μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο, με 48 εγκαταστάσεις σε 22 χώρες σε όλο τον κόσμο και δύο Κέντρα Καινοτομίας στο Akron του Ohio και στην Colmar-Berg στο Λουξεμβούργο χτίζει το νέο «ευφυές πρότυπο ελαστικό» κι επενδύει στην ηλεκτροκίνηση των αυτοκινήτων.
Τρεις καινοτομίες
Πιο συγκεκριμένα το νέο «έξυπνο λάστιχο», σύμφωνα με την εταιρία, περιλαμβάνει ένα πλήρες πληροφοριακό σύστημα με αισθητήρες και cloud-based αλγόριθμους, όπου όλα μαζί λειτουργούν, ώστε να επικοινωνούν σε πραγματικό χρόνο με τους χειριστές μέσω μιας εφαρμογής για κινητά. Ουσιαστικά αξιοποιώντας τα δίκτυα Νέας γενιάς 5G της κινητής, που είναι κομβικά για την αυτοκίνηση της νέας γενιάς, το ευφυές πρότυπο ελαστικό της Goodyear επιτρέπει συνεχή συνδεσιμότητα και ανταλλαγή δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, επιτρέποντας τη βέλτιστη χρήση ελαστικών για ασφαλέστερη και αποδοτικότερη κινητικότητα και μέγιστο χρόνο λειτουργίας. Δείγμα λοιπόν του πώς τα νέα δίκτυα κινητής αλλάζουν με ριζικό τρόπο την καθημερινότητα συμβάλλοντας στην εμπέδωση κανόνων ασφάλειας στην κυκλοφορία, αλλά κι εξοικονόμησης ενέργειας και καυσίμων.
Παράλληλα με την καινοτομία Oxygene των ελαστικών της Goodyear, γίνεται εφικτή η απορρόφηση και η ανακύκλωση της υγρασίας και του νερού, από την επιφάνεια του δρόμου, επιτρέποντας τη δημιουργία φωτοσύνθεσης και ως εκ τούτου την απελευθέρωση οξυγόνου στον αέρα. Πιο συγκεκριμένα με τα βρύα στο πλευρικό του τοίχωμα το Oxygene απορροφά την υγρασία από το δρόμο μέσω του μοναδικού πέλματος και εισπνέει CO2 από τον αέρα για να τροφοδοτήσει το βρύα στο πλευρικό του τοίχωμα και να απελευθερώσει οξυγόνο μέσω φωτοσύνθεσης. Σε μια πόλη παρόμοια με το Παρίσι με περίπου 2,5 εκατομμύρια οχήματα, αυτό θα σήμαινε την παραγωγή περίπου 3,000 τόνων οξυγόνου με απορρόφηση πάνω από 4.000 τόνους διοξειδίου του άνθρακα ανά έτος.
Επίσης το Oxygene, σύμφωνα με την εταιρία, απορροφά την ενέργεια που παράγεται κατά τη φωτοσύνθεση για να τροφοδοτήσει τα δικά της ηλεκτρόνια, συμπεριλαμβανομένων και τους αισθητήρες του οχήματος, μια τεχνητή μονάδα επεξεργασίας πληροφοριών, και μια προσαρμόσιμη δέσμη φωτός στο πλευρικό τοίχωμα του ελαστικού που αλλάζει χρώματα, προειδοποιώντας τους δύο χρήστες του οδικού δικτύου και των πεζών για επερχόμενους ελιγμούς, όπως οι αλλαγές των λωρίδων ή η πέδηση.
Επιπλέον το Oxygene χρησιμοποιεί ένα σύστημα επικοινωνιών ορατού φωτός ή το LiFi για κινητή συνδεσιμότητα υψηλής χωρητικότητας με την ταχύτητα του φωτός. Το LiFi επιτρέπει στο ελαστικό να συνδεθεί στο Internet of Things, επιτρέποντας την ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ οχήματος-οχήματος (V2V) και οχήματος-υποδομής (V2I), το οποίο είναι κρίσιμο για τα συστήματα διαχείρισης έξυπνης κινητικότητας.
Για ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Παράλληλα με την τεχνολογία Electric Drive, η Goodyear δημιούργησε ένα πρωτότυπο ελαστικό για την αυξανόμενη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων που θα κυκλοφορήσει στην Ευρώπη μέχρι το 2019. Το πρωτότυπο EfficientGrip Performance με την τεχνολογία Electric Drive διασφαλίζει εκτεταμένη εμβέλεια οδήγησης. Μεταξύ άλλων, σύμφωνα με την εταιρία, οι ιδιότητες του υλικού της ένωσης πέλματος έχουν ρυθμιστεί για εξαιρετικά χαμηλή αντίσταση κύλισης για να επεκτείνουν την εμβέλεια του οχήματος ενώ αντιμετωπίζουν υψηλά επίπεδα ροπής. Επιπλέον, το πλευρικό τοίχωμα έχει σχεδιαστεί για να μειώνει την αεροδυναμική οπισθέλκουσα και το προφίλ να αποδίδει λιγότερη περιστροφική μάζα, με αποτέλεσμα τη μειωμένη κατανάλωση ενέργειας.
Προσπάθεια ανάκαμψης
Με την αξιοποίηση των καινοτομιών αυτών η Goodyear προσπαθεί και πάλι να πείσει τον καταναλωτή να επενδύσει σε premium λάστιχα. Είναι ενδεικτικό ότι λόγω κρίσης οι Έλληνες κατέφυγαν σε οικονομικές λύσεις για τα ελαστικά τους, είτε δηλαδή στις οικονομικές μπράντες των μεγάλων εταιριών είτε σε μεταχειρισμένα. «Οι Έλληνες οδηγοί δεν φημίζονται για την ευσέβεια προς τα αυτοκίνητά τους», επεσήμανε χαρακτηριστικά σε ενημέρωση εκπροσώπων των ΜΜΕ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Goodyear Dunlop Hellas κ. Νίκος Σπανός αναφερόμενος στο γεγονός ότι οι οδηγοί δε δίνουν έμφαση στην κατάσταση των ελαστικών τους.
Είναι ενδεικτικό ότι 7 στα 10 λάστιχα που έμπαιναν σε αυτοκίνητα πριν την κρίση ήταν από την premium κατηγορία. Τώρα μετά από μια σχετική ανάκαμψη της αγοράς η αναλογία είναι 5 στα 10. Γενικά, πάντως, συνολικά η αγορά έχει συρρικνωθεί όντας το 4% της ευρωπαϊκής. Αφού έπεσε κατά 22% έκανε ένα rebound και τώρα είναι μειωμένη κατά 11% σε σχέση με πριν την κρίση. Έτσι πριν την κρίση η εγχώρια αγορά ελαστικών ήταν της τάξης των 4 εκατομμυρίων τεμαχίων ετησίως. Πλέον οι πωλήσεις είναι περίπου στα 3,5 εκατομμύρια τεμάχια και η συνολική οικονομική πίτα κοντά στα 250 εκατομμύρια.
Η αύξηση πωλήσεων των αυτοκινήτων, πάντως, τελευταία δημιουργεί προσδοκίες ότι σε 2-3 χρόνια θα υπάρξει μια νέα ώθηση, ειδικά στα premium. Πάντως η τόνωση πωλήσεων αυτοκινήτων προς ενοικίαση λόγω τουρισμού δεν αυξάνει τις πωλήσεις των premium, που ενδιαφέρει τις εταιρίες, αλλά των πιο φτηνών,
Η Goodyear Dunlop Hellas πάντως καταγράφει το 2017 τζίρο στα επίπεδα του 2016 και με βελτιωμένη κερδοφορία. Κινείται στα 36,3 εκ. ευρώ με μερίδιο αγοράς: 18%, όντας στη 2η θέση στο σύνολο της αγοράς και έχοντας την 1η θέση στα premium προϊόντα.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr