Ο διευθυντικός
Όπως είναι εμφανές, η προσωπικότητα αυτή συνδέεται γενικά με απαιτητικούς ανθρώπους. Πρόκειται για τον τύπο του ανθρώπου που αναλαμβάνει να ηγηθεί μιας κατάστασης. Θέλει ακριβώς αυτό που θέλει, εδώ και τώρα! Σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να γίνει εκφοβιστικός, γνωρίζοντας τα πάντα. Επίσης, δεν του αρέσει η ψιλοκουβέντα, διότι δεν έχει διαθέσιμο χρόνο. Θέλει τις απαραίτητες πληροφορίες προκειμένου να πάρει μια απόφαση το συντομότερο δυνατό. Αν προσπαθήσετε να τον εμποδίσετε να επιτύχει αυτό που θέλει, απλώς θα σας αγνοήσει, απευθυνόμενος σε κάποιον που μπορεί να τον εξυπηρετήσει με τον τρόπο που θέλει εκείνος, στο δικό σας ή σε άλλο μαγαζί. Απλώς, δεν ενδιαφέρεται για το συμφέρον σας, μόνο για το δικό του. Οι στόχοι του είναι σαφείς: Θέλει το καλύτερο προϊόν στη χαμηλότερη δυνατή τιμή, τη στιγμή που το χρειάζεται, η οποία συνήθως είναι αμέσως.
Πώς να τον χειριστείτε
Ελαχιστοποιείστε τη συνηθισμένη κουβεντούλα όσο μπορείτε, δίνοντάς του γρήγορα τις πληροφορίες που χρειάζεται για τα προϊόντα σας. Εξηγείστε του σύντομα και με σαφήνεια τους λόγους για τους οποίους θεωρείτε πως πρέπει να αγοράσει κάτι. Γενικά, αυτός ο τύπος προσωπικότητας έχει υψηλή αυτοεκτίμηση, σε σημείο που μπορεί να γίνει αντιπαθητικός. Μια καλή μέθοδος που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε, είναι να τον συγχαρείτε για την αμεσότητα και την αποφασιστικότητά του. Αυτό που ποτέ δεν πρέπει να κάνετε, είναι να πείτε σε αυτού του τύπου την προσωπικότητα ότι κάνει λάθος ή ότι δεν σας ακούει. Μπορείτε να προσπαθήσετε να του προτείνετε κάτι, αλλά βεβαιωθείτε ότι είστε σύντομος και εστιάζετε σε αυτά που τον ενδιαφέρουν. Θυμηθείτε, ποτέ μην αντιπαρατίθεστε με αυτόν τον τύπο, και μη μπαίνετε εμπόδιο στο δρόμο του!
Ο αναλυτικός
Αυτοί οι τύποι έχουν συνήθως επαγγέλματα που απαιτούν ακρίβεια και ανάλυση. Π.χ. λογιστές, μηχανικοί ή άλλοι επιστήμονες, οι οποίοι ερευνούν και αναλύουν όλες τις δυνατότητες πριν πάρουν μια απόφαση. Τι είναι αυτό λοιπόν που κινητοποιεί αυτόν τον τύπο προσωπικότητας όταν επισκέπτεται ένα κατάστημα για να αγοράσει κάτι; Στοιχεία, αριθμοί, λεπτομέρειες, περιγραφές προϊόντων, εκθέσεις ενημέρωσης καταναλωτών. Με άλλα λόγια θέλουν δεδομένα, διαβάζουν εγχειρίδια με αναλύσεις και οδηγίες, ακόμα διαβάζουν αυτά που αποκαλούμε «ψιλά γράμματα». Όπως και ο τύπος του διευθυντή, δεν επηρεάζονται από τη συνηθισμένη κουβεντούλα ή τις ωραιοποιήσεις που συνηθίζουν οι πωλητές των καταστημάτων λιανικής.
Πώς να τον χειριστείτε
Δώστε του στοιχεία και δεδομένα. Μην προβείτε σε καμία δήλωση, εκτός εάν μπορείτε να την υποστηρίξετε με τις σχετικές πληροφορίες. Αν το προϊόν έχει λεπτομερή στοιχεία στην ετικέτα του, φροντίστε να τα επισημάνετε. Υπάρχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα όταν εξυπηρετείτε αυτού του τύπου την προσωπικότητα. Δηλαδή, έχει κάνει ήδη τη μελέτη του καθώς και συγκριτική έρευνα προϊόντων και τιμών, πριν έρθει στο κατάστημά σας. Σε πολλές περιπτώσεις γνωρίζει περισσότερα από τον πωλητή, ή ιδιοκτήτη του καταστήματος, κάτι που μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμη πηγή πληροφοριών για σας. Μη φοβηθείτε να τον ρωτήσετε γιατί ήρθε στο κατάστημά σας, διότι είναι βέβαιο πως έχει έναν καλό λόγο γι' αυτό που θα θέλατε να τον γνωρίζετε. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα που έχει, είναι όλη η έρευνα που έχει κάνει σχετικά με το προϊόν που πουλάτε. Και πιθανότατα, την έχει καταχωρήσει με τάξη στο iPad ή το Smart Phone του, έτσι ώστε να μπορεί εύκολα και σε δευτερόλεπτα να τη συμβουλευθεί. Να είστε βέβαιοι ότι θα κολακευθεί αν του ζητήσετε τη γνώμη του.
Ο κοινωνικός
Είναι ακριβώς ότι υπονοεί η λέξη κοινωνικός. Πρόκειται για άνθρωπο εξωστρεφή που του αρέσει να μιλάει και να κάνει φίλους. Ο κοινωνικός τύπος συνήθως επιδιώκει να κτίσει σχέσεις με τους ανθρώπους που εργάζονται στο κατάστημα. Μάλιστα, το να αρέσει και να του αρέσουν είναι για εκείνον ένα από τα πιο σημαντικά κριτήρια αγοράς. Αν δεν του αρέσετε, δεν πρόκειται να κάνει δουλειά μαζί σας. Θέλει να κτίζει φιλίες. Αν του μιλήσετε όπως στους τύπους του «διευθυντή» ή του «αναλυτικού» με στοιχεία και δεδομένα, θα φύγει. Η πιστότητα δεν αποτελεί χαρακτηριστικό του. Αν μπορεί να αναπτύξει φιλίες σε πολλά διαφορετικά καταστήματα τότε θα πάει σε όλα. Ο «κοινωνικός», λατρεύει τις φιλοφρονήσεις προς και από αυτόν. Ωστόσο, τείνει να είναι εγωκεντρικός. Θέλει να πηγαίνει σε ένα κατάστημα όπου τον κάνουν να νοιώθει πως είναι σημαντικός. Είναι ο τύπος που συναναστρέφονται περισσότερο οι πιο πολλοί πωλητές και ιδιοκτήτες λιανικής, διότι ταιριάζει περισσότερο μαζί τους.
Πώς να τον χειριστείτε
Το πιο σημαντικό που πρέπει να θυμάστε, είναι ότι αυτό που κυρίως τον ενδιαφέρει δεν είναι το εμπόρευμά σας αλλά οι σχέσεις σας μαζί του. Να θυμάστε πάντα πως το πρώτο πράγμα που πουλάτε σε έναν τέτοιο τύπο είναι ο εαυτός σας. Ακόμα και αν μοιράζετε δωρεάν τα προϊόντα σας, ο κοινωνικός τύπος δεν θα ενδιαφερθεί καθόλου αν δεν του αρέσετε ο ίδιος. Χρησιμοποιήστε τις φιλοφρονήσεις γενναιόδωρα. Προσπαθήστε να θυμάστε το όνομά του. Μη παραβλέπετε το γεγονός ότι παρόλο που αντιμετωπίζει την εμπειρία αγορών ως μια διασκεδαστική, κοινωνική εκδήλωση, στόχος σας είναι ακόμα να του πουλήσετε το εμπόρευμά σας. Προσπαθήστε, λοιπόν, να κάνετε την εμπειρία του αυτή στο κατάστημά σας, όσο πιο ανάλαφρη και διασκευαστική μπορείτε.
Την επόμενη φορά, λοιπόν, που θα μπει κάποιος στο κατάστημά σας, παρατηρείστε τον και προσπαθήστε να τον εντάξετε σε μία από τις τέσσερις αυτές κατηγορίες προσωπικότητας. Έτσι, θα είστε καλύτερα προετοιμασμένοι για να χειριστείτε κάθε πελάτη σωστότερα, και να αυξήσετε δραστικά τις πωλήσεις σας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr