Οι προσδοκίες των πελατών μπορούν να αλλάξουν σε μια στιγμή και η ικανότητα των επιχειρήσεων να προσαρμοστούν στις τάσεις της αγοράς είναι αυτή που καθορίζει το επίπεδο επιτυχίας τους.
Το ψηφιακό εμπόριο - η αγορά δηλαδή και πώληση αγαθών και υπηρεσιών χρησιμοποιώντας ψηφιακά κανάλια όπως το Διαδίκτυο, τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας και η υποδομή του εμπορίου - μπορεί να ανθεί πλέον αλλά απαιτεί υποδομές και δεξιότητες που δεν διαθέτει ακόμα η πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων, ιδιαίτερα των ΜμΕ.
Και στο σύνολο της κοινωνίας το επίπεδο ψηφιακής ωριμότητας σε «σύνθετες» εργασίες όπως η ηλεκτρονική τραπεζική και οι ηλεκτρονικές αγορές είναι χαμηλό - σύμφωνα με την έρευνα των Deloitte/ΣΕΒ. Ωστόσο, οι επιδόσεις κατά την πανδημία βελτιώθηκαν, καθώς η κρίση οδήγησε αναγκαστικά σε αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά με αυξημένο αριθμό καταναλωτών να στρέφεται προς ηλεκτρονικά κανάλια.
Έτσι είδαμε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο φέτος στη χώρα μας παρουσίασε αύξηση έως και 171% εβδομαδιαίως, σε σχέση με αντίστοιχες περιόδους του 2019 σύμφωνα με στοιχεία του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA).
Αυτό σημαίνει ότι όπως και σε πολλές άλλες περιπτώσεις οι Έλληνες, που έχουμε αποδειχτεί ιδιαίτερα προσαρμοστικοί στη μακρόχρονη ιστορία μας, υιοθετούμε γρήγορα τις νέες τάσεις και ξεπερνάμε ταχύτερα από άλλους τις προκλήσεις που τις συνοδεύουν.
Το 58% των καταναλωτών που έκανε αγορές από e-shop στη διάρκεια του πρώτου lockdown ήταν είτε νέοι πελάτες ή παλαιοί που πολλαπλασίασαν τις αγορές τους σε σύγκριση με την προ Covid εποχή, ενώ το 60% όσων αγόρασαν ειδικά από ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ δεν το είχαν πράξει ποτέ πριν από την εκδήλωση της πανδημίας. Μάλιστα, το 50% αυτών, σύμφωνα με έρευνα της Google, δήλωσε ότι θα συνεχίσει έτσι.
Η κορύφωση ήρθε μόλις πρόσφατα με την Black Friday και την προ-χριστουγεννιάτικη περίοδο. Και ήταν τέτοια που οδήγησε δις σε προσωρινό κλείσιμο το e-shop μεγάλου πολυκαταστήματος και τις εταιρείες παράδοσης δεμάτων σε κατάσταση πολιορκίας.
Το φαινόμενο δεν είναι μόνο ελληνικό και απαιτεί μακρόχρονο σχεδιασμό, με διαλειτουργικές και διατομεακές λύσεις από πλευράς υποδομών. «Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι ένα διαρκές φαινόμενο με μακρά πορεία μπροστά του», δήλωσε χαρακτηριστικά ο John Pearson, επικεφαλής της DHL Express, σε πρόσφατη συνέντευξή του. Η ισχυρή δυναμική που παρατηρήθηκε κατά την πανδημία θα συνεχιστεί!.
Το επιστέγασμα για τις ελληνικές επιχειρήσεις ήρθε με την ανακοίνωση για τη λειτουργία των καταστημάτων μέσω της υπηρεσίας «click away» κατά την εορταστική περίοδο, που μένει να δούμε πώς θα λειτουργήσει τελικά.
Στο περιβάλλον αυτό, πάντως, οι λιανέμποροι, μικροί και μεγάλοι, απαιτείται να διασφαλίσουν ότι οι επιχειρήσεις τους είναι τόσο ανθεκτικές όσο και ευέλικτες.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr