Η εταιρεία είναι γνωστή για την προσοχή που δίνει στον έλεγχο του κόστους, τα λειτουργικά χαρακτηριστικά και τη συνεχή ανάπτυξη των προϊόντων της, που της επέτρεψαν μια μείωση τιμών κατά μέσο όρο από 2% έως 3% κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, συνεχίζοντας την παγκόσμια επέκτασή της. Ο σουηδικός γίγαντας παρά την οικονομική κρίση διαθέτει οικονομική ευρωστία, αφού τα προκαταρκτικά στοιχεία για το 2012 δείχνουν αύξηση πωλήσεων κατά 7,0% περίπου, και σκοπεύει να υπερδιπλασιάσει το ρυθμό ανοίγματος νέων καταστημάτων, σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών της εταιρείας σε σουηδική εφημερίδα, στοχεύοντας μέχρι το 2020 να έχει διπλασιαστεί σχεδόν το μέγεθος της IKEA. Γεγονός που αναμένεται να δημιουργήσει δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας σε όλο τον κόσμο. Η ανάπτυξη αυτή δεν αφορά μόνο τις υφιστάμενες αγορές αλλά και νέες.
Παράλληλα, η ΙΚΕΑ υπερδιπλασίασε τις προγραμματισμένες δαπάνες της για αιολικά και φωτοβολταϊκά έργα, με σκοπό την κάλυψη του 70% των ενεργειακών αναγκών της από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας ως το 2015 και του 100% ως το 2020, αλλά σκοπεύει ακόμα να φυτεύει περισσότερα δέντρα από αυτά που χρησιμοποιεί στη γραμμή παραγωγής, ενώ προτίθεται να πουλά μόνο προϊόντα εξοικονόμησης ενέργειας. «Το όραμα της ΙΚΕΑ είναι να δημιουργούμε μια καλύτερη καθημερινή ζωή στο σπίτι για τους πολλούς σε όλο τον κόσμο. Παράλληλα, φροντίζουμε συνεχώς για την προστασία του περιβάλλοντος, την εξοικονόμηση πόρων, αλλά και για τον ίδιο τον άνθρωπο. Έτσι, συμβάλλουμε στη δημιουργία ενός καλύτερου κόσμου . Αυτή η συνεχής προσπάθεια για βελτίωση δεν τελειώνει ποτέ. Αν και γνωρίζουμε ότι κι εμείς είμαστε μερικές φορές μέρος του προβλήματος, εργαζόμαστε σκληρά για να γίνουμε μέρος της λύσης» αναφέρεται στην περιγραφή της εταιρείας. Η οποία έχει ιδρύσει επίσης και λειτουργεί το ΙΚΕΑ Foundation, που στηρίζει προγράμματα τα οποία βελτιώνουν τις ζωές των παιδιών που έχουν ανάγκη στους τομείς της υγείας, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της εκπαίδευσης στον αναπτυσσόμενο κόσμο. Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2015 θα έχουν υποστηριχθεί από το ίδρυμα 100 εκατομμύρια παιδιά.
Στα μέσα του Αυγούστου 2012, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει στην ίδρυση μιας αλυσίδας από 100 οικονομικά ξενοδοχεία στην Ευρώπη, τα οποία, σε αντίθεση με τα άλλα υπάρχοντα ξενοδοχεία της στη Σκανδιναβία, δεν θα φέρουν το όνομα IKEA ούτε θα χρησιμοποιούν τα έπιπλά της. Ωστόσο δεν θα περιλαμβάνουν τίποτα που μπορεί να χαρακτηριστεί περιττό, όπως π.χ. εστιατόρια, ενώ θα προσφέρουν καλό πρωινό, γρήγορο internet και γρήγορο check-in. Στα σχέδια της εταιρείας περιλαμβάνονται και επενδύσεις για τη στέγαση φοιτητών.
Η επόμενη προσπάθεια της εταιρείας, αφορά τη δημιουργία ολόκληρων αστικών κοινοτήτων όπου οι άνθρωποι θα μπορούν να ζουν, να εργάζονται, να μένουν και να παίζουν. Πρόκειται για έναν τολμηρό επιχειρηματικό σχεδιασμό, για την κατασκευή και λειτουργία όμορφων κοινοτήτων που θα είναι προσιτές σε πολύ κόσμο.
Το brand IKEA κατατάσσεται στην 89η θέση μεταξύ των 100 πιο πολύτιμων brands στον κόσμο, τη δεύτερη υψηλότερη στη Σουηδία μετά την H & M.
Η ΙΚΕΑ στην Ελλάδα εκπροσωπείται από τον Όμιλο Εταιριών Fourlis. Ο Όμιλος Fourlis έχοντας πολυετή εμπειρία στο χώρο του λιανεμπορίου, έφερε την ΙΚΕΑ στην Ελλάδα ιδρύοντας το 1999 τη House Market Α.Ε. με στόχο την κατάκτηση ηγετικής θέσης στην λιανική αγορά επίπλων και ειδών οικιακού εξοπλισμού σε όλες τις χώρες που δραστηριοποιείται.
Η ΙΚΕΑ εισήγαγε στην ελληνική αγορά μια νέα φιλοσοφία που βασιζόταν στην προσφορά μεγάλης γκάμας καλοσχεδιασμένων και λειτουργικών επίπλων και ειδών οικιακού εξοπλισμού, σε τιμές τόσο χαμηλές που να μπορούν να τα αποκτήσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι άνθρωποι. Στις καινοτομίες της εταιρείας περιλαμβάνονται οι επίπεδες συσκευασίες ώστε τα προϊόντα να μεταφέρονται με ευκολία την ίδια ημέρα της αγοράς τους από τους καταναλωτές. Ακόμα ο πρωτοποριακός σχεδιασμός των επίπλων που επιτρέπει στους πελάτες να τα συναρμολογούν μόνοι τους χωρίς να επιβαρύνονται με περιττά έξοδα. Η αμεσότητα στην παράδοση των προϊόντων είναι σημαντικό πλεονέκτημα, δεδομένου ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις επίπλων χρειάζονται από δέκα ημέρες μέχρι δύο εβδομάδες για να παραδώσουν τα προϊόντα που επιλέγουν οι πελάτες τους.
Στην Ελλάδα σήμερα λειτουργούν πέντε καταστήματα (δύο στην Αθήνα και από ένα στη Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα και τα Ιωάννινα), ένα κατάστημα στην Κύπρο καθώς και ένα κατάστημα στη Βουλγαρία, τα οποία απασχολούν συνολικά 2.300 εργαζόμενους. Το κοινό χαρακτηριστικό τους είναι ότι βρίσκονται κοντά σε μεγάλες οδικές αρτηρίες, προσφέροντας εύκολη πρόσβαση στους επισκέπτες, ενώ είναι σχεδιασμένα για να αποτελούν έναν ευχάριστο προορισμό για όλη την οικογένεια προσφέροντας άνετες θέσεις στάθμευσης, παιδότοπο, εστιατόριο, καφέ και κατάστημα σουηδικών τροφίμων. Αντίθετα από ότι πιθανόν φαίνεται, οι πελάτες αυτών των καταστημάτων είναι άνθρωποι που προέρχονται από όλες τις περιοχές και τις κοινωνικοοικονομικές τάξεις.
Παρά τις αντικειμενικά δυσμενείς συνθήκες της αγοράς, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις γειτονικές χώρες όπου δραστηριοποιείται η House Market, οι δραστηριότητες λιανικής του ομίλου κέρδισαν σημαντικά μερίδια σε μία έντονα πτωτική αγορά. Ωστόσο, όπως ανέφερε σε ανακοίνωσή της η εταιρεία, «η ανεξέλεγκτη κλιμάκωση της κρίσης άγγιξε και τον δικό μας όμιλο, με αποτέλεσμα να παρουσιαστούν για πρώτη φορά ζημιογόνα οικονομικά αποτελέσματα».
Πάντως, τα πλεονεκτήματα του brand ΙΚΕΑ το καθιστούν, κατά τη γνώμη μου ασυναγώνιστο. Οι ελληνικές επιχειρήσεις που ανταγωνίζονται τα προϊόντα της ΙΚΕΑ, δεν στάθηκαν ικανές να αντέξουν την πίεση της, για τον απλούστατο λόγο ότι φαίνεται πως δεν μπόρεσαν να είναι τόσο ευέλικτες και δεν συγκέντρωναν όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που, μαζί με όσα περιγράψαμε παραπάνω, κάνουν αυτό το brand επιτυχημένο: δηλαδή το συνδυασμό καλής ποιότητας σε σχέση με την τιμή, άριστης εξυπηρέτησης, εύκολης πρόσβασης αλλά και την καινοτομία να μπορεί ο πελάτης να συνδιαμορφώνει το τελικό προϊόν.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr