Ωστόσο, υπάρχει σημαντική διαφοροποίηση στις πρακτικές που χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις προκειμένου να επιτύχουν το βασικό τους στόχο – δηλαδή το κέρδος – με τις πρακτικές που χρησιμοποιούν οι κυβερνήσεις για να επιτύχουν το δικό τους στόχο. Οι επιχειρήσεις γενικώς ενδιαφέρονται πρωτίστως για τους αριθμούς, οι οποίοι μεταφράζονται σε κέρδη για τους μετόχους τους. Πολλώ δε μάλλον, εκείνες που συνηθίζουν να στρεβλώνουν την αλήθεια, κάτι που επιτυγχάνουν με ανήθικα μέσα – δηλαδή παρουσιάζοντας χαλκευμένα νούμερα, φουσκωμένα προβλεπόμενα έσοδα κλπ. για να παρασύρουν τους ανυποψίαστους επενδυτές. Βεβαίως, υπάρχουν όλο και περισσότερες επιχειρήσεις που αντιλαμβάνονται τη σημαντικότητα του ρόλου τους ως υπεύθυνων «πολιτών» και δρουν αναλόγως.
Από την άλλη πλευρά, οι πρακτικές των κυβερνήσεων έχουν σαν βασικό τους στόχο (ή τουλάχιστον έτσι θα έπρεπε) την ευμάρεια των ανθρώπων που συνθέτουν τα διάφορα κοινωνικά στρώματα. Έτσι, λοιπόν, πρέπει να φροντίζουν να δίνουν κίνητρα σε αυτούς τους ανθρώπους, ώστε να συμμετέχουν στην ευνομία, την ομαλότητα της δημοκρατίας, τη διατήρηση των θεσμών, την παραγωγικότητα, την ανάπτυξη και τέλος στην πρόοδο, την προσωπική τους αλλά και του κράτους ως συνόλου. Να φροντίζουν για μια κοινωνία με ατομική και συλλογική ευημερία. Αλλά οι άνθρωποι σε καμία περίπτωση δεν είναι απλώς αριθμοί, ούτε έχει το δικαίωμα κανείς να τους αντιλαμβάνεται σαν τέτοιους. Τώρα, αν υπάρχουν κάποιοι –ακόμα και αν πρόκειται για την πλειοψηφία– που βάζουν πάνω από τους ανθρώπους την πολιτική τους επιβίωση, αυτό δεν μπορεί να χαρακτηρίζει το σύνολο των ασχολουμένων με την πολιτική.
Αν συζητήσετε το θέμα με επιχειρηματίες, οι περισσότεροι, αν όχι όλοι, θα σας πουν πως είναι εναντίον της στρέβλωσης της αλήθειας. Στη θεωρία όμως, διότι στην πραγματικότητα κάποιοι από αυτούς συνηθίζουν να τη χρησιμοποιούν. Και επειδή μπορεί η λέξη «ψέμα» να ακούγεται βαριά και να μην τους αρέσει, προτιμούν να χρησιμοποιούν άλλους όρους, στους οποίους δυστυχώς περιλαμβάνουν και το marketing, αγνοώντας προφανώς την ουσία του και μη έχοντας καμία σχέση με αυτό. Αλλά είναι σαφές, ότι κάποιοι αισθάνονται πως πρέπει να εξωραΐσουν ή να στρεβλώσουν την αλήθεια με στόχο να εξισορροπήσουν ή να διευρύνουν το πεδίο δράσης τους.
Το θέμα είναι κατά πόσο οι κοινωνίες ανέχονται τη διαστρέβλωση της αλήθειας από όσους την ασκούν, από όποιον χώρο και αν προέρχονται και ακόμα, αν η αλήθεια αποτελεί ενσυνείδητα «πολυτέλεια» για τις κοινωνίες αυτές.
Είναι σίγουρο ότι δεν υπάρχουν εύκολες απαντήσεις περί αυτού και ο ίδιος δεν διεκδικώ δάφνες ειδικού για να προσπαθήσω να τις προσεγγίσω. Γνωρίζω πάντως ότι κατά καιρούς κάποιοι ψεύδονται. Τώρα αν αυτό αποκαλείται από τους ίδιους marketing, ή πολιτικό marketing, ή διαπραγμάτευση και πώληση ενός οράματος, δεν το γνωρίζω. Είμαι βέβαιος όμως πως ο κάθε πολίτης, αν ενδιαφερόταν να φέρει αυτόν τον «τίτλο» θα επιθυμούσε και θα άξιζε αυτήν την «πολυτέλεια», ώστε ο κόσμος μας να γίνει λιγότερο …απίστευτος!
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr