Αυτό προκύπτει από μια νέα έρευνα της MGI και του McKinsey Business Technology Office, το οποίο εξετάζει την κατάσταση των ψηφιακών δεδομένων και εγγράφων, καθώς και την σημαντική αξία που μπορούν δυνητικά να έχουν για τις επιχειρήσεις προϊόντων/υπηρεσιών, αλλά και τους δημόσιους οργανισμούς και υπηρεσίες.
Για παράδειγμα, ένας λιανέμπορος, ο οποίος χρησιμοποιεί σε βάθος τα μεγάλα δεδομένα, θα μπορούσε να αυξήσει το λειτουργικό του περιθώριο κατά 60%. Αντίστοιχα, η αξιοποίησή τους από το Δημόσιο θα μπορούσε να του αποφέρει μεγάλες δυνατότητες. Πχ., όπως αναφέρεται στη μελέτη, αν οι ΗΠΑ, κάνουν καλύτερη χρήση των μεγάλων δεδομένων στον τομέα της υγείας, για να αναπτύξουν την αποδοτικότητα και την ποιότητά του, θα μπορούσαν να κερδίσουν περισσότερα από 300 εκατομμύρια δολάρια σε ένα χρόνο. Πώς; Τα δύο τρίτα θα εξοικονομούντο από τη μείωση των δαπανών υγειονομικής περίθαλψης, που θα απέφερε η αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των “big data” κατά περίπου 8%. Στις δε ανεπτυγμένες οικονομίες της Ευρώπης, η καλύτερη χρήση αυτών των δεδομένων, θα μπορούσε να εξοικονομήσει 100 δισ. ευρώ, σε βελτιώσεις της επιχειρησιακής αποδοτικότητάς τους, μη συμπεριλαμβανομένης της καλύτερης χρησιμοποίησης των μεγάλων δεδομένων, για τη μείωση της απάτης και των σφαλμάτων και την ενίσχυση της είσπραξης των φορολογικών εσόδων (βλέπε Ελλάδα).
Η χρήση των δεδομένων αποτελεί –εδώ και καιρό – μέρος του αντίκτυπου των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών. Αλλά σήμερα βρισκόμαστε σε ένα σημείο καμπής καθώς ένας μεγάλος αριθμός τάσεων συγκλίνει λόγω της κλιμάκωσης και του εύρους των αλλαγών που έχουν επιφέρει. Ο αυξανόμενος όγκος και οι λεπτομέρειες των πληροφοριών που συλλέγονται από τις επιχειρήσεις, μαζί με την άνοδο των πολυμέσων, των social media και του internet θα δώσουν ακόμα μεγαλύτερη ώθηση στην αύξηση των στοιχείων στο προβλεπόμενο μέλλον. Τα δεδομένα αυτά έχουν ήδη αγγίξει όλους τους τομείς της οικονομίας.
Τα μεγάλα δεδομένα θα βοηθήσουν στη δημιουργία νέων ευκαιριών ανάπτυξης και εντελώς νέων κατηγοριών επιχειρήσεων. Πολλές από αυτές, θα είναι εταιρίες, οι οποίες θα ασχολούνται με τη μεγάλη ροή των πληροφοριών, όπου τα στοιχεία σχετικά με τα προϊόντα/υπηρεσίες, τους αγοραστές και τους προμηθευτές, τις προθέσεις και προτιμήσεις των καταναλωτών, θα συλλέγονται και θα αναλύονται.
Με βάση την ανάλυση πέντε τομέων - Δημοσίου, Υγείας, Λιανεμπορίου, Μεταποίησης και Βάσεων προσωπικών δεδομένων – η έρευνα εντοπίζει πέντε τρόπους ευρείας εφαρμογής, και μόχλευσης των μεγάλων δεδομένων:
-
Τα μεγάλα δεδομένα διαθέσιμα σε σωστό χρόνο. Στο Δημόσιο καθιστώντας τα δεδομένα πιο προσιτά μεταξύ διαφορετικών τμημάτων, μπορεί να μειωθεί δραστικά η έρευνα, και ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση της επεξεργασίας τους. Στη μεταποίηση, η ενσωμάτωση των δεδομένων που κάνει δυνατή τη συγκλίνουσα τεχνολογία, από το τμήμα έρευνας και ανάπτυξης, στους μηχανικούς και στις μονάδες παραγωγής, μπορεί να μειώσει το κόστος διάθεσης των προϊόντων στην αγορά.
-
Χρησιμοποιώντας τα στοιχεία και πειραματισμούς για τη μεταβλητότητά τους, βελτιώνονται οι επιδόσεις. Δεδομένης της δημιουργίας και αποθήκευσης περισσοτέρων δεδομένων/συναλλαγών, σε ψηφιακή μορφή, οι οργανισμοί/επιχειρήσεις μπορούν να συλλέγουν πιο ακριβή και λεπτομερή δεδομένα απόδοσης για τα πάντα. Πχ. από τα αποθέματα προϊόντων, μέχρι τον αριθμό ημερών αναρρωτικής άδειας του προσωπικού.
-
Τμηματοποίηση πληθυσμών για προσαρμογή δράσεων. Τα μεγάλα δεδομένα επιτρέπουν στους οργανισμούς /επιχειρήσεις να δημιουργήσουν όλο και μικρότερα τμήματα και υπηρεσίες για να ανταποκρίνονται ακριβώς στην κάλυψη των αναγκών των πελατών τους. Η προσέγγιση αυτή είναι γνωστή στο μάρκετινγκ και τη διαχείριση κινδύνων, αλλά μπορεί να είναι επαναστατική σε τομείς όπως το Δημόσιο.
-
Υποστήριξη ή και αντικατάσταση της ανθρώπινης λήψης αποφάσεων από αυτοματοποιημένους αλγορίθμους. Εξελιγμένες αναλύσεις μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά τη λήψη αποφάσεων, να ελαχιστοποιήσουν τους κινδύνους, καθώς και να ξεθάψουν πολύτιμες πληροφορίες που διαφορετικά θα παρέμεναν κρυμμένες. Τέτοιες αναλύσεις έχουν εφαρμογές προσαρμοσμένες σε διάφορους τομείς, από τις φορολογικές υπηρεσίες μέχρι τους λιανέμπορους.
-
Καινοτομώντας με νέα επιχειρηματικά μοντέλα, προϊόντα και υπηρεσίες. Οι βιομηχανίες χρησιμοποιούν στοιχεία που προκύπτουν από τη χρήση των προϊόντων, για να βελτιώσουν την ανάπτυξη της νέας γενιάς των προϊόντων τους, καθώς και για τη δημιουργία καινοτόμων after sales υπηρεσιών. Η εμφάνιση, σε πραγματικό χρόνο, δεδομένων εντοπισμού, θα δημιουργήσει ένα νέο σύνολο – mobile υπηρεσιών που θα περιλαμβάνουν από πλοήγηση μέχρι ανίχνευση ανθρώπων.
Ωστόσο, επιχειρήσεις και φορείς χάραξης πολιτικής, θα αντιμετωπίσουν σημαντικά εμπόδια για να αξιοποιήσουν πλήρως το δυναμικό των μεγάλων δεδομένων. Μόνο οι ΗΠΑ, αντιμετωπίζουν έλλειψη περίπου 140.000 με 190.0000 ανθρώπους με ειδικές γνώσεις ανάλυσης και 1,5 εκατομμύριο διευθυντικά στελέχη και αναλυτές, με ικανότητες να κατανοούν και να λαμβάνουν αποφάσεις, με βάση την ανάλυση των μεγάλων δεδομένων. Και υπάρχουν δύσκολα θέματα γύρω από την προστασία των προσωπικών δεδομένων, που αφορούν την ιδιωτική ζωή και την ασφάλεια των πολιτών, καθώς και εμπόδια που συνδέονται με τους τεχνολογικούς προορισμούς, όπως οι δυσκολίες της συγκέντρωσης στοιχείων από μη συμβατά ΙΤ συστήματα.
Φανταστείτε λοιπόν, αν οι ΗΠΑ έχουν τέτοιες δυσκολίες για την αξιοποίηση αυτών των δεδομένων και ελλείψεις, σε εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό, στελέχη και ειδικούς αναλυτές, τι γίνεται με τη χώρα μας. Όπου είναι σχεδόν βέβαιο ότι η πλειονότητα των ελληνικών ιδιωτικών επιχειρήσεων, και πολύ περισσότερο το σύνολο του δημόσιου τομέα απέχουν πολύ από την εποχή που θα μπορούν να αξιοποιήσουν τα Μεγάλα Δεδομένα. Τα οποία, σε εποχές σαν τη σημερινή, θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως σανίδα σωτηρίας…
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr