Ακόμα και κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης το 2009, οι πωλήσεις των luxury brands, στην Κίνα αυξήθηκαν κατά16%. Για να έχουμε μια καλύτερη εικόνα για την αλματώδη αύξηση πωλήσεων σε luxury brands στην χώρα αυτή, η McKinsey, ερεύνησε περισσότερους από 1500 καταναλωτές ειδών πολυτελείας σε 17 κινεζικές πόλεις την άνοιξη του 2010, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι η καταναλωτική συμπεριφορά των Κινέζων μεταβάλλεται ραγδαία.
Σε μια περίοδο ταχύτατα αυξανόμενων εισοδημάτων στην Κίνα, μια μεγάλη γκάμα πολυτελών προϊόντων – αλλά και πληροφοριών για αυτά – είναι διαθέσιμα στους Κινέζους καταναλωτές, γεγονός που μεταστρέφει την καταναλωτική τους συμπεριφορά προς την επίδειξη πλούτου. Όλο και περισσότεροι Κινέζοι καταναλωτές αγοράζουν προϊόντα πολυτελείας. Με αποτέλεσμα, η αγάπη τους προς αυτά, να δημιουργεί ευκαιρίες και προκλήσεις για τους marketers, που έχουν συνηθίσει να απευθύνονται μόνο στους πολύ πλούσιους καταναλωτές.Η έρευνα δείχνει, ότι παρόλο που οι εύποροι καταναλωτές (με εισοδήματα άνω των 300.000 γιουάν, ή 46.000 δολάρια), θα συνεχίσουν να αντιπροσωπεύουν την πλειοψηφία της κατανάλωσης πολυτελών προϊόντων, ωστόσο τα 13 εκατομμύρια νοικοκυριών, τα οποία απαρτίζουν την ανώτερη- μεσαία τάξη, με εισοδήματα άνω των 100 και 200 χιλιάδων γιουάν, προσφέρουν τη μεγαλύτερη νέα ευκαιρία ανάπτυξης. Η κατηγορία αυτή, αποτελεί ήδη το 12% της αγοράς, και ο αριθμός τους αυξάνεται συνεχώς. Οι ερευνητές, αναμένουν ότι τα νοικοκυριά με αυτό το εισόδημα θα προσεγγίσουν τα 76 εκατομμύρια το 2015, αντιπροσωπεύοντας το 22% της αγοράς αγαθών πολυτελείας.
Το ενδιαφέρον τους εστιάζεται και πέραν της αγοράς κοσμημάτων, τσαντών, προϊόντων μόδας και άλλων συναφών. Ένας αυξανόμενος αριθμός Κινέζων καταναλωτών ξοδεύει αφειδώς χρήματα πηγαίνοντας σε spa και άλλους χώρους που προσφέρουν υπηρεσίες ευεξίας. Η κατανάλωση αυξάνεται ταχύτερα σε τέτοιες υπηρεσίες, από ότι στα προϊόντα πολυτελείας. 29% των καταναλωτών αυτών, δήλωσαν ότι ξοδεύουν περισσότερα στην εμπειρία που τους προσφέρουν οι υπηρεσίες αυτές, και μόνο το 13% ανέφεραν ότι ξοδεύουν για τα σχετικά προϊόντα.Οι Κινέζοι είναι όλο και πιο ενημερωμένοι για τα προϊόντα πολυτελείας μέσω του Internet, ταξιδεύοντας εκτός Κίνας και σε άλλες ηπείρους αλλά και από προσωπικές εμπειρίες. Με αποτέλεσμα να έχουν γίνει περισσότερο απαιτητικοί.
Με την αύξηση του αριθμού των καταστημάτων ειδών πολυτελείας, περιοδικών μόδας, Web sites και τη χρήση των social media, οι Κινέζοι καταναλωτές, είναι πλέον εξοικειωμένοι με διπλάσια brands από ότι ήταν το 2008. Για παράδειγμα, οι μισοί από τους καταναλωτές που ερευνήθηκαν το 2010, ονόμασαν περισσότερα από τρία προϊόντα επωνύμων ενδυμάτων, σε σχέση με μόνο 23% που ήταν δύο χρόνια πριν. Όσο οι Κινέζοι καταναλωτές εξοικειώνονται περισσότερο με τα προϊόντα πολυτελείας, τόσο περισσότερο καταλαβαίνουν τη σχέση μεταξύ τιμής και ποιότητας.
Η διαφάνεια στις τιμές συμβάλλει σε αυτή τη δυναμική. Περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές προϊόντων πολυτελείας, ελέγχουν τις λεπτομέρειες και τις τιμές των προϊόντων online, σε σύγκριση με το 13% του συνόλου των κατοίκων των αστικών κέντρων. Και αυτό, διότι δύο στους τρεις καταναλωτές ειδών πολυτελείας, έχουν κάνει τουλάχιστον ένα υπερατλαντικό ταξίδι, με αποτέλεσμα να έχουν τη δυνατότητα να συγκρίνουν τις τιμές των ίδιων προϊόντων στην πατρίδα τους. Το 2008, μόνο δύο στους πέντε ανθρώπους στην Κίνα είχαν συνειδητοποιήσει ότι οι τιμές των προϊόντων αυτών ήταν κατά 20% ακριβότερες από το Hong Kong, π.χ. Το 2010, είχε αυτή τη δυνατότητα το 66% των καταναλωτών.Οι επιχειρήσεις ειδών πολυτελείας μάχονται κατά της παραποίησης των προϊόντων τους στην Κίνα. Το θετικό, πάντως, είναι ότι το ποσοστό των Κινέζων καταναλωτών, που δήλωσαν κατά την πρόσφατη έρευνα ότι προτιμούν να αγοράσουν τα αυθεντικά luxury-goods, αυξήθηκε κατακόρυφα σε σχέση με το παρελθόν. Ενώ το ποσοστό αυτών οι οποίοι προτιμούν να αγοράσουν ένα προϊόν «μαϊμού», είτε πρόκειται για κόσμημα είτε για κάτι άλλο, έπεσε στο 12%, από 31% που ήταν το 2008.
Τελικά, πολλοί Κινέζοι καταναλωτές πιστεύουν ότι η γοητεία των προϊόντων πολυτέλειας, πηγάζει από τη δυνατότητα που φαίνεται να σου δίνουν, ώστε να μοιραστείς την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά με την οποία συνδέεται αυτομάτως μια πολυτελής μάρκα. Η ιδέα αυτή φαίνεται να κερδίζει γρήγορα έδαφος στους Κινέζους καταναλωτές αυτών των ειδών, και πολλά ηγετικά brands, προωθούν την ιστορία και την κατασκευαστική τους δεξιοτεχνία. Αλλά αυτό δεν αντιπροσωπεύει το σύνολο, αφού το ένα τρίτο των καταναλωτών ειδών πολυτελείας, δήλωσαν πως θα προτιμούσαν να αγοράσουν προϊόντα τα οποία θα είχαν σχεδιασθεί ειδικά για τη χώρα τους, ενσωματώνοντας την κινέζικη παράδοση.Μια τεράστια αγορά ανοίγεται για όσους έχουν την ικανότητα προσαρμογής γρήγορα!
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr