Το Management Innovation eXchange (MIX) είναι ένα ανοικτό project καινοτομίας που στοχεύει στην εκ νέου ανακάλυψη του μάνατζμεντ στον 21ο αιώνα. Το σκεπτικό είναι το εξής: Ενώ το σύγχρονο μάνατζμεντ είναι μία από τις σπουδαίες ανθρώπινες εφευρέσεις, η σύγχρονη τεχνολογία σήμερα επιτάσσει τον επαναπροσδιορισμό του. Οι πρακτικές του σύγχρονου μάνατζμεντ υπογραμμίζουν τον έλεγχο, την πειθαρχία και την αποδοτικότητα πάνω απ’ όλα και αυτό φαίνεται πως αποτελεί πρόβλημα. Για να ευημερήσουν στον 21ο αιώνα οι οργανισμοί, πρέπει να είναι προσαρμοστικοί, καινοτομικοί, εμπνευσμένοι και κοινωνικά υπεύθυνοι. Αυτό απαιτεί μια πραγματική επανάσταση στις αρχές και τις πρακτικές του μάνατζμεντ.
Το MIX βοηθά στην επιτάχυνση του ρυθμού της καινοτομίας στο μάνατζμεντ, ενεργοποιώντας και οργανώνοντας τη συζήτηση γύρω από τις πιο κρίσιμες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι μάνατζερ σήμερα και παρέχοντας μια πρακτική πλατφόρμα στο Web, στην οποία μπορούν να μοιραστούν και να αναπτύξουν τις ιδέες και τις πρακτικές τους.
Στις αρχές του χρόνου το MIX εισήγαγε το διαγωνισμό καινοτομικού μάνατζμεντ M-Prize, σχετικά με τρεις προκλήσεις: τον επαναπροσδιορισμό του έργου της ηγεσίας, την αύξηση της εμπιστοσύνης και την ανάληψη εργασίας έξω από το πλαίσιο της εργασίας. MIXers, από όλο τον κόσμο, συνεισέφεραν με εκατοντάδες εγγραφές. Μερικές από τις ιδέες που υπέβαλλαν αλλάζουν τον κόσμο, κάποιες είναι ανολοκλήρωτες και δυο τρεις είναι εκτός πραγματικότητας. Αλλά υπάρχουν τόσο πολλές που είναι δυνατές και αυθεντικές και μερικές φορές ευρηματικά ρηξικέλευθες, επιβεβαιώνοντας την αντίληψη, πως όλοι βγαίνουν κερδισμένοι όταν συμμετέχουν και μοιράζονται τις ιδέες τους.
Στους κριτές του M-Prize, συμπεριλαμβάνονται CEOs και κορυφαίοι στοχαστές όπως οι Bill George, Terri Kelly, John Mackey, Tom Malone, και Leighton Reid. Η McKinsey, knowledge partner του MIX, δεν συμμετείχε στις κρίσεις. Ένα από τα έργα που διακρίθηκαν, είναι αυτό του Portsmouth:
Το Portsmouth, είναι μία από τις μεγαλύτερες και πιο πυκνοκατοικημένες αστικές περιοχές της Αγγλίας. Είναι η γενέτειρα του Charles Dickens, με 17.000 μπλοκαρισμένες τουαλέτες και 100.000 βρύσες που στάζουν, όπως εξηγεί ο John Seddon, ψυχολόγος και στοχαστής του μάνατζμεντ, ο οποίος μερικά χρόνια νωρίτερα εργάστηκε με τον Owen Buckwell, επικεφαλής στέγασης στην πόλη του Portsmouth. Το δημοτικό συμβούλιο διαχειρίζεται αυτές τις τουαλέτες και βρύσες, καθώς είναι υπεύθυνο για τη συντήρηση των σπιτιών που έχει κτίσει το κράτος για περίπου 50.000 ανθρώπους, οι οποίοι διαμένουν σε αυτά.
Στα τέλη του 2006, οι Buckwell και Seddon, άρχισαν να προωθούν έναν μόνο ακαταμάχητο σκοπό: «να φροντίζουν ώστε να γίνονται οι σωστές επισκευές στο σωστό χρόνο» για τους ενοίκους των σπιτιών αυτών. Το μέσο που χρησιμοποιήθηκε για να πραγματοποιηθεί αυτή η αλλαγή, ήταν ένα νέο σύστημα μάνατζμεντ, σχεδιασμένο να ανταποκρίνεται γρήγορα στη ζήτηση, να μετράει την αξία που δημιουργούσε για τους ενοίκους (αντί του κόστους ή τους στόχους των κυβερνητικών εντολών), και να αντανακλά την πραγματική πρόοδο των εργασιών, αντί να προσαρμόζει την εργασία σε δύσκαμπτα πρότυπα και πρωτόκολλα.
Μέσα σε λίγους μήνες, ο Buckwell και η ομάδα του, δημιούργησαν μια διαδικασία, μέσω της οποίας οι ένοικοι μπορούν να τηλεφωνήσουν για να εξυπηρετηθούν και να συνομιλήσουν με το πρώτο κουδούνισμα με έναν πραγματικό άνθρωπο - αντί ενός μαγνητοφωνημένου μηνύματος - και μάλιστα να κανονίσουν ακριβές ραντεβού για να γίνει η επισκευή την ώρα που αυτοί επιθυμούν, και όχι να αναμένουν ολόκληρη ή μισή μέρα ή ακόμα και 15 λεπτά. Ο επισκευαστής, παρουσιάζεται στο σπίτι του ενδιαφερόμενου, εξοπλισμένος με όλα τα απαραίτητα για την επισκευή και, στο τέλος των εργασιών, ρωτά τους ενοίκους αν μπορεί να τους φανεί χρήσιμος σε κάτι άλλο! Πραγματικά απίστευτο για τα δικά μας δεδομένα.
Ο Buckwell και η ομάδα του πέτυχαν αυτό το επίτευγμα, εκτοπίζοντας τις γραφειοκρατικές διαδικασίες που βασίζονταν στην καθημερινή εκτύπωση των εργασιών για υδραυλικούς, τζαμάδες, μαραγκούς και άλλους τεχνίτες και αντικαθιστώντας τες με ένα σοφιστικέ ηλεκτρονικό σύστημα, προσαρμοσμένο στις ανάγκες των πελατών. Δηλαδή συγκεκριμένες εργασίες, σε συγκεκριμένο χρόνο, με τη διανομή των τεχνικών να γίνεται ανάλογα με το πότε καθένας από αυτούς ελευθερώνεται από την τρέχουσα δουλειά του. Μεγάλες οθόνες στα κεντρικά γραφεία προσφέρουν διαφάνεια και το σύστημα δουλεύει έτσι, ώστε κάθε τεχνικός να παίρνει μια εργασία τη φορά, για να αποφεύγονται τα μποτιλιαρίσματα και οι καθυστερήσεις.
Το αποτέλεσμα κατέπληξε τους ενοίκους και ενέτεινε την ικανοποίηση τους. Έτσι, άρχισαν να δείχνουν την αναγνώρισή τους ανταμείβοντας τους τεχνίτες με σοκολάτες και λουλούδια ενώ εμφανίστηκε μια αίσθηση αυξανόμενης εμπιστοσύνης μεταξύ των ενοίκων και του δημοτικού συμβουλίου. Η ιστορία γίνεται ακόμα καλύτερη αν εξετάσει κανείς τους αριθμούς: Οι ημέρες που απαιτούνται για την ολοκλήρωση των επισκευών, μειώθηκαν σε επτά από εξήντα που ήταν πριν από αυτή τη διαδικασία, ενώ ο αριθμός των προβλημάτων που επιλύθηκαν από την πρώτη επίσκεψη, ανέβηκε στο 99% από 45%. Τα τηλεφωνήματα παραπόνων από τους ενοίκους, που παραπονούνταν για αποτυχημένες παρεμβάσεις, μειώθηκαν στο 13% από 60%, και το ποσοστό ικανοποίησης των ενοίκων ανήλθε στο εκπληκτικό 9,93 στους 10, ενώ το κόστος των επισκευών μειώθηκε περισσότερο από το μισό!
Τέλος, η κουλτούρα του συμβουλίου στέγασης άλλαξε. Από την αδυναμία κατανόησης και την εξαπάτηση για να ανταποκρίνονται στους στόχους, πέρασαν σε μια κουλτούρα που ενθαρρύνει τους εργαζόμενους να παίρνουν πρωτοβουλίες και να χρησιμοποιούν τη φαντασία τους. Υπάρχει πλέον ένα νέο ήθος που τονίζει τη σπουδαιότητα της ανάληψης δράσης.
Πολλά μπορούν να διδαχθούν οι άρχοντες της τοπικής αυτοδιοίκησης από το παραπάνω παράδειγμα, για τη λειτουργία των δημοτικών επιχειρήσεων, αλλά όχι μόνο γι’ αυτό. Ιδιαίτερα στην Αθήνα, το παράδειγμα των δημοτικών κτιρίων για τους απόρους, θα μπορούσε να λύσει το πρόβλημα στέγασης των ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Και αντί να κατεδαφίζονται τα κτίρια που ανήκουν στους ΟΤΑ (με το πρόσχημα δημιουργίας χώρων πρασίνου), να τα ανακαινίσουν και να τα αξιοποιήσουν, ανταποκρινόμενοι στο πρόβλημα των αστέγων και αναξιοπαθούντων δημοτών, και ακόμα βελτιώνοντας την εικόνα του ιστορικού κέντρου της πόλης.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr