Ο κ. Δασκαλάκης, για όποιον δεν γνωρίζει, είναι καθηγητής του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Επιστήμης Υπολογιστών του ΜΙΤ στις ΗΠΑ, που έγινε διάσημος παγκοσμίως, καθώς έλυσε το Γρίφο του Νας. Στην ομιλία του στο Ίδρυμα Ευγενίδου επιχείρησε με απλή και κατανοητή γλώσσα να μιλήσει -σ' εμάς τους.. κοινούς θνητούς- για το πόσο σημαντική είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη, η πρόοδος που έχει επιτευχθεί πάνω σε αυτή, αλλά και οι προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι επιστήμονες.
Αξίζει να διαβάσουμε τι έχει να μας πει ο διακεκριμένος επιστήμονας για πράγματα που ίσως λανθασμένα να θεωρούμε μακρινά, αλλά στην πραγματικότητα βρίσκονται στο «παρόν» μας. Η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν είναι πλέον… επιστημονική φαντασία.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει… καλό σκοπό
Όπως εξηγεί ο κ. Δασκαλάκης, πρέπει να αποδεχθούμε ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη όχι απλώς δεν είναι κάτι μακρινό και ξένο, αλλά είναι εδώ κι έχει και… καλό σκοπό. Να γίνει βοηθός του ανθρώπου και όχι εμπόδιο στην ανάπτυξή του. «Ο άνθρωπος του μέλλοντος και του παρόντος χρησιμοποιεί την τεχνολογία ως βοήθεια. Για να κάνει υπολογισμούς, στους οποίους είναι καλύτεροι οι υπολογιστές», είπε, για να επισημάνει: «Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι από τους πιο εκπληκτικούς υπολογιστές. Με την Τεχνητή Νοημοσύνη, θέλουμε να τον απαλλάξουμε από τις τετριμμένες εργασίες και να τον αφήσουμε ελεύθερο για να κάνει τις πιο δημιουργικές εργασίες».
Ο κ. Δασκαλάκης εξήγησε ακόμα ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη βασίζεται εν πολλοίς στα δεδομένα που υπάρχουν ήδη στο ψηφιακό αποτύπωμα της ανθρωπότητας και στον τρόπο με τον οποίο τα επεξεργάζονται οι εκάστοτε αλγόριθμοι –εν ολίγοις, η χρήση των social media έχει ψηφιοποιήσει για πρώτη φορά την ανθρώπινη συμπεριφορά.
Επιτεύγματα και αδυναμίες του… συστήματος
Υπογράμμισε ακόμα ότι μέχρι σήμερα η επιστήμη έχει σημειώσει μεγάλη πρόοδο σε ό,τι αφορά το κομμάτι της αναπαραγωγής νοητικών διεργασιών, όπως η κατανόηση φωνής και εικόνας και το παίξιμο παιχνιδιών. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι πραγματοποιούν φωνητικές αναζητήσεις στο κινητό τους ή χρησιμοποιούν έξυπνες συσκευές-βοηθούς.
Μέτρια είναι, ωστόσο, η πρόοδος σε ό,τι αφορά την κατανόηση κειμένου, τη μετάφραση και τη σύνθεση, ενώ απογοητευτικά είναι τα αποτελέσματα που έχει να δείξει η επιστήμη σχετικά με τον μακροπρόθεσμο προγραμματισμό, τη μεταφορά γνώσης και τη γενική νοημοσύνη, που χρειάζονται για να κάνει ένα ρομπότ σκι, για παράδειγμα.
Τόνισε ακόμα πως τεράστιο είναι το «ζήτημα αξιοπιστίας» της τεχνολογίας, που προκύπτει είτε από ελλιπή ή μη αντιπροσωπευτικά δεδομένα, είτε από κακή χρήση στατιστικών μεθόδων. Η έλλειψη αξιοπιστίας της Τεχνητής Νοημοσύνης, πάντως, για τον ίδιο τον κ. Δασκαλάκη δεν θα πρέπει να αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα χρήσης της. Αντιθέτως.
Ολοκληρωμένος άνθρωπος, υπεύθυνος πολίτης
Από την ομιλία του ξεχωρίζει τέλος ο ορισμός του «υπεύθυνου πολίτη» σήμερα, που συνδέεται με τους λόγους που ορθά το μάθημα της πληροφορικής έχει μπει στο πρόγραμμα των δημοτικών σχολείων.
Όπως είπε ο κ. Δασκαλάκης είναι χρήσιμο οι άνθρωποι να εξοικειώνονται με την τεχνολογία από νωρίς και κυρίως να γνωρίζουν πώς λειτουργούν τα μηχανήματα και τα συστήματα που χρησιμοποιούν.
«Πρέπει να ξέρεις τις διεργασίες που γίνονται και πώς λειτουργούν οι αλγόριθμοι. Αλλιώς δεν μπορείς να θεωρείσαι ολοκληρωμένος άνθρωπος και να είσαι υπεύθυνος πολίτης σήμερα», τονίζει ο κ. Δασκαλάκης και προσθέτει: «Γι' αυτό και θέλω να βοηθήσω το ευρύτερο κοινό να μπορεί να αντιλαμβάνεται τι διεργασίες μπορεί να γίνονται πίσω από την τεχνολογία που χρησιμοποιεί».
Με απλά λόγια, οφείλουμε όλοι να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε πώς «δουλεύει» η τεχνητή νοημοσύνη και παράλληλα να προετοιμάσουμε κατάλληλα τα παιδιά μας γι΄αυτό.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr