Όταν προσπαθείς να πετύχεις ισορροπίες έχεις και απώλειες και αυτό συμβαίνει σε όλα τα μέτωπα που αντιμετωπίζει ταυτόχρονα η κυβέρνηση. Προχωράει με λάθη τα οποία πρέπει να διορθώνει στην πορεία. Και αυτό πρέπει να κάνει τώρα. Διορθώσεις.
Στην χρηματοδότηση των επιχειρήσεων για την αντιμετώπιση της πανδημίας η κυβέρνηση έφτιαξε αρχικά ένα φαινομενικά σωστό σχέδιο. Έδωσε εγγύηση 80% σε δάνεια που θα έδιναν οι τράπεζες σε επιχειρήσεις υποχρεώνοντας τις να τα δίνουν με τραπεζικά κριτήρια. Φαινομενικά σωστό διότι διασφάλιζε ότι οι επιχειρήσεις που με τραπεζικά κριτήρια δεν μπορούσαν να δανειοδοτηθούν δεν θα έπαιρναν δάνεια που μετά θα γίνονταν κόκκινα. Η αλήθεια όμως είναι ότι η μέθοδος εγγυοδοσίας τελικά καλύπτει τις τράπεζες μόνο κατά 40% σε κάθε δάνειο συνεπώς οι τράπεζες ζητούσαν εγγυήσεις από τους δανειολήπτες. Όσες επιχειρήσεις διέθεταν ακίνητα τα έδιναν ως εγγύηση. Οι υπόλοιπες δεν έπαιρναν δάνειο εκτός αν ο μέτοχος τους έβαζε ως εγγύηση δικά του ακίνητα. Διότι πλέον οι τράπεζες δανειοδοτούν μόνο με εγγυήσεις και όχι με βάση το business plan του δανειολήπτη. Δεν αναλαμβάνουν σχεδόν κανένα ρίσκο καθώς η τραπεζική λογική του να γνωρίζεις τον πελάτη σου έχει πλέον πεθάνει.
Αποτέλεσμα ήταν ότι οι τράπεζες έδωσαν τα δάνεια μόνο σε επιχειρήσεις που είχαν καλύψεις με ακίνητα και εγγυήσεις και όχι σε όσες επιχειρήσεις τα είχαν ανάγκη. Είναι γνωστό τοις πάσι ότι οι τράπεζες δανειοδοτούν αυτούς που δεν χρειάζονται δάνειο και όχι αυτούς που χρειάζονται. Χιλιάδες επιχειρήσεις που θα ανακουφιζόταν βρίσκοντας χρηματοδότηση τελικά δεν την πήραν και συνεχίζουν να υποφέρουν. Οι τραπεζικοί λένε ότι αν το κράτος θέλει να στηρίξει πραγματικά τις επιχειρήσεις, ας δώσει εκείνο τα λεφτά απευθείας σε όλους και ας μην ανακατεύει τις τράπεζες προσθέτοντας τους ρίσκο και κίνδυνο να αντιμετωπίσουν μελλοντικά νέα κόκκινα δάνεια. Και έχουν δίκιο. Τώρα το Υπουργείο οικονομικών θα ανακοινώσει ένα νέο πακέτο εγγυήσεων για χρηματοδότηση των επιχειρήσεων. Είναι ευκαιρία να μη κάνει το ίδιο λάθος.
Στο ζήτημα της χωροταξίας και της πολεοδομίας η κυβέρνηση θέλει να καταργήσει την εκτός σχεδίου δόμηση. Απαξιώνει πλήρως τις περιουσίες πολλών Ελλήνων που έχουν αγροτεμάχια σε ολόκληρη τη χώρα. Αυτή είναι παράλογη πρόθεση - γιατί να έχουμε μόνο χωριά και όχι αγροικίες και αγροκτήματα; Εκτός αυτού θα σπεύσουν τώρα όλοι να πάρουν μια άδεια πριν καταργηθεί και θα γεμίσουμε σκελετούς από μπετόν χωρίς κανένα λόγο. Οι ασχολούμενοι με τον κλάδο το έχουν επισημάνει. Πρέπει η κυβέρνηση να προβεί σε διορθώσεις πριν ψηφίσει ένα νόμο που προκαλεί στρέβλωση, που αδικεί τους πολίτες και δεν εξυπηρετεί απολύτως τίποτα.
Το ίδιο και στο νέο πτωχευτικό δίκαιο. Η κριτική που γίνεται από πολύ σοβαρούς νομικούς πρέπει να ληφθεί υπόψη και να προσαρμοστεί ο νέος νόμος στην πραγματικότητα. Ανεξαρτήτως της πρότασης μομφής του ΣΥΡΙΖΑ που δεν σχετίζεται άμεσα με τις διατάξεις του νόμου αλλά αποσκοπεί στη δημιουργία πολιτικών εντυπώσεων. Ο νέος πτωχευτικός νόμος έχει πολλά σωστά, αλλά αυξάνει τη γραφειοκρατία και έχει παράλογες πτυχές υπέρ του δημοσίου. Για παράδειγμα λέει ότι μετά από μια σειρά άγονων πλειστηριασμών το ακίνητο περιέρχεται στην ιδιοκτησία του δημοσίου. Από που και έως πού και για ποιον λόγο; Χάνει και ο οφειλέτης και ο δανειστής και παίρνει το ακίνητο το δημόσιο χωρίς καμία λογική.
Μια άλλη “μικρή” λεπτομέρεια είναι το υπό διαμόρφωση νομοσχέδιο του υπουργείου ναυτιλίας το οποίο ο υπουργός Πλακιώτακης πρέπει να ξανασκεφτεί πολύ σοβαρά διότι ενδέχεται να προκαλέσει πολύ μεγάλα προβλήματα στον τουριστικό κλάδο. Σκοπεύει να αλλάξει διπλώματα που έχουν οι χειριστές σκαφών αναψυχής. Και ενώ τώρα τα διπλώματα δίνονται από το λιμεναρχείο με εξετάσεις επί ορισμένης θεωρητικής ύλης 100 ερωτήσεων τώρα θα πρέπει να απαντάνε σε 300 ερωτήσεις. Παράλληλα περιορίζει στους 150 ίππους την ισχύ των κινητήρων που επιτρέπεται να οδηγάει ο έχων το δίπλωμα και περιορίζει και το μήκος του σκάφους. Επιπλέον απαιτεί δίπλωμα για σκάφη με κινητήρες κάτω από 30 ίππους, και έτσι διαλύει όλες τις επιχειρήσεις που νοικιάζουν βαρκάκια στους τουρίστες και αναγκάζει όσους ερασιτέχνες αλιείς έχουν ένα βαρκάκι με μια μηχανούλα να βγάλουν δίπλωμα. Και δεν φτάνει αυτό. Το ελληνικό κράτος δεν αναγνωρίζει τα διπλώματα κυβερνητών που έχουν οι τουρίστες αν δεν συνοδεύονται από πιστοποιητικά εγκυρότητας από προξενική αρχή και μάλιστα με επίσημη μετάφραση. Οι ξένοι ήδη δυσκολεύονται να νοικιάσουν σκάφη στην Ελλάδα και θα δυσκολεύονται ακόμη περισσότερο. Το γιατί το κάνει αυτό το υπουργείο ναυτιλίας και τι επιδιώκει και ποια συμφέροντα προσπαθεί να εξυπηρετήσει δεν έχει και πολύ σημασία. Αν είχαμε φερ’ ειπείν πολλά ναυτικά ατυχήματα που έδειχναν ότι οι έχοντες το σημερινό δίπλωμα δεν είναι ικανοί να οδηγήσουν ένα σκάφος αναψυχής με ασφάλεια, η αλλαγή θα ήταν κατανοητή. Όμως δεν έχουμε, συνεπώς γιατί να υπάρξει αυτή η αλλαγή που ακυρώνει ουσιαστικά τα περισσότερα από τα παλιά διπλώματα αναγκάζει τους πάντες να ξαναδώσουν εξετάσεις επί μιας νέας πολλαπλάσιας ύλης και δυσκολεύει την ενοικίαση σκαφών στην Ελλάδα, όταν το ζητούμενο είναι η αύξηση του ναυτικού τουρισμού;
Αυτά είναι μερικά χειροπιαστά παραδείγματα από τις αλλαγές που επιχειρεί η κυβέρνηση. Είναι αντιληπτό ότι όταν κάνεις αλλαγές μπορείς να κάνεις και λάθη. Το θέμα είναι αν προλαβαίνεις να διορθώσεις τα λάθη πριν προκαλέσεις τη ζημιά και αυτό απαιτεί αφενός ανοιχτά αυτιά στην κριτική των ειδικών και των πολιτών και αφετέρου θάρρος για να παραδεχτείς το λάθος σου και να το διορθώσεις. Έχει αυτά τα δυο αναγκαία για το σωστό διοικείν χαρακτηριστικά η κυβέρνηση; θα το δούμε…
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr