Οι εταιρίες εμπορίας του «μαύρου χρυσού», βιώνοντας έναν αδυσώπητο ανταγωνισμό, μοιράζονται μια αγορά ολοένα και μεγαλύτερη. Απόδειξη; Η συνολική αγορά βενζινών και ντίζελ το διάστημα Ιανουαρίου - Αυγούστου 2007 αυξήθηκε σε απόλυτες ποσότητες κατά 5,6%. Ειδικότερα, η αγορά των βενζινών αυξήθηκε κατά 3,8%, από 2,67 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το 8μηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2006 σε 2,77 το αντίστοιχο διάστημα του 2007. Η αγορά του ντίζελ κίνησης εμφανίζει εκρηκτική αύξηση 46,6% και μόνον η αγορά του ντίζελ θέρμανσης παρουσιάζει μείωση15,4%. Στο σύνολο του ωστόσο ο τομέας εμφανίζει - παρά την άνοδο των τιμών - ανοδικές τάσεις.
Σημείο - κλειδί στη λειτουργία της συγκεκριμένης αγοράς αποτελεί το μεγάλο ποσοστό που αναλογεί στον τζίρο της παράνομης δραστηριότητας. Αυτή συνίσταται:
· πρώτον, στη φοροκλοπή η οποία προκύπτει από την πώληση ποσοτήτων πετρελαίου θέρμανσης και ναυτιλίας οι οποίες διατίθενται ως πετρέλαιο κίνησης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το ελληνικό δημόσιο χάνει έσοδα της τάξεως των 400 εκατομμυρίων ευρώ από αυτή τη δραστηριότητα. Το κίνητρο για την φοροκλοπή είναι το παρακάτω: κάθε χιλιόλιτρο ντίζελ κίνησης επιβαρύνεται με 279 ευρώ ειδικό φόρο ενώ κάθε χιλιόλιτρο ντίζελ θέρμανσης επιβαρύνεται με 21 ευρώ. Έτσι η διάθεση ντίζελ θέρμανσης ως ντίζελ κίνησης σημαίνει μετακίνηση του φόρου από τα δημόσια ταμεία στα ταμεία των παρανομούντων. Ενδεχόμενη εξομοίωση των φόρωναπό 1η Ιανουαρίου 2008θα είχε ως συνέπεια την εξάλειψη του κινήτρου για την άσκηση παράνομης δραστηριότητας
· Δεύτερον, στη διακίνηση μεγάλων ποσοτήτων αφορολόγητου πετρελαίου ναυτιλίαςστην εγχώρια αγορά. Μετά τον αποχρωματισμό του το πετρέλαιο διατίθεται σε φούρνους, εργαστήρια και μικρές βιοτεχνίες.
· Στην διάθεση στην εσωτερική αγορά αφορολόγητων καυσίμων τα οποία θα έπρεπε να πωληθούν σε γειτονικές χώρες. Ενδεικτικά υπολογίζεται ότι κάθε τόνος αφορολόγητου καυσίμου που προορίζονταν για κάποια ξένη αγορά και που διατίθεται στην εγχώρια αγορά προσφέρει στον λαθρέμπορο κέρδος από φοροκλοπή της τάξεως των 400 ευρώ.
Στον κλάδο εμπορίας πετρελαιοειδών, πάντως,εξακολουθεί να επικρατεί μεγάλη συγκέντρωση δυνάμεων, παρά το γεγονός ότι ορισμένοι εκ των ισχυρώνεμφανίζουν απώλειες δυνάμεων.
Συγκεκριμένα, οι πέντε μεγαλύτερες (βάσει κύκλου εργασιών) επιχειρήσεις του κλάδου ενώ το 8μηνο του 2006 ήλεγχαν το 64,37% της αγοράς, το αντίστοιχο διάστημα του 2007 το ποσοστό τους διαμορφώθηκε στο 63,25%Στα ίδια επίπεδα κινείται και το ποσοστό που οι εν λόγω εταιρίες αποσπούν από τα συνολικά κέρδη του κλάδου.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, μεταξύ ορισμένων μεσαίου μεγέθους εταιριών εντείνονται οι διαπραγματεύσεις και οι συνομιλίες για πιθανή συνεργασία. Αυτή ξεκινά από τις σκέψεις για τη δημιουργία ενός κοινού εμπορικού σήματος και φτάνει ως το σημείο για πιθανή συνένωση δυνάμεων σε μετοχικό επίπεδο. Η παραπάνω εξέλιξη αποτελεί σαφές δείγμα της έντασης του ανταγωνισμού μεταξύ των εταιριών που αναζητεί νέα ισχυρά εμπορικά σήματα.
Ας δούμε, όμως, αναλυτικά την πορεία των επιχειρήσεων
* Η κρατικών συμφερόντων ΕΚΟ υπό τη διεύθυνση του κ. Γιώργου Γεωργίου, διατήρησε την πρωτιά στον κλάδο. Η διοίκηση της επιχείρησης υλοποιεί με επιμονή το νέο εγχείρημα διεύρυνσης του δικτύου των ιδιόκτητων πρατηρίων υπό την αιγίδα της ΕΚΟ Καλυψώ ΕΠΕ. Ακολουθώντας το παράδειγμα της Shell που πρώτη δημιούργησε εκτεταμένο δίκτυο μεγάλων ιδιόκτητων πρατηρίων, η διοίκηση της ΕΚΟ προγραμματίζει να ελέγχει 23 ιδιόκτητα πρατήρια ως το τέλος του 2007.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της οι συνολικές επενδύσεις της εταιρίας για την επόμενη πενταετία σε Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων και σε ιδιόκτητα πρατήρια υπολογίζεται σε 100 εκατομμύρια ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η επιλογή της δημιουργίας ιδιόκτητων πρατηρίων αποτελεί - εκτός των άλλων - μια αμυντική κίνηση των εταιριών για τον έλεγχο του δικτύου.
Δεύτερη ση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr