Η κατάσταση θα μπορούσε να σηματοδοτήσει μια αναδυόμενη πραγματικότητα για την περιοχή, προειδοποιούν πολλοί επιστήμονες, καθώς η κλιματική αλλαγή μεταβάλλει τα καιρικά φαινόμενα του πλανήτη.
Η αύξηση ακραίων καιρικών φαινομένων ανεβάζει τις τιμές
«Χωρίς αμφιβολία, είναι αποθαρρυντικό το γεγονός ότι διανύουμε περίοδο ξηρασίας για τρίτη συνεχόμενη χρονιά. Διότι είναι αρκετά σπάνιο να έχουμε πολλά συνεχόμενα έτη με αυτό το φαινόμενο», δηλώνει ο Μάικ Στίνχοεκ, εκτελεστικός διευθυντής της Soy Transportation Coalition, μιας εμπορικής οργάνωσης που εκπροσωπεί τους καλλιεργητές σόγιας στις μεσοδυτικές πολιτείες.
Από το 2022, μεγάλο μέρος αυτών των πολιτειών έχει βιώσει κάποιο επίπεδο ξηρασίας, με τις πιο ακραίες συνθήκες να παρατηρούνται στην Αϊόβα, το Μιζούρι, τη Νεμπράσκα και το Κάνσας. Οι βροχοπτώσεις του Ιούνιου και του Ιουλίου προσέφεραν φέτος μεν μια προσωρινή ανακούφιση, ωστόσο, οι συνθήκες ξηρασίας επανήλθαν τις τελευταίες εβδομάδες κατά μήκος της λεκάνης του ποταμού Οχάιο, ο οποίος συνήθως παρέχει περισσότερο νερό στον Μισισιπή από οποιονδήποτε άλλο παραπόταμο.
Οι συνθήκες ξηρασίας έχουν οδηγήσει τις εταιρείες που μεταφέρουν καύσιμα και σιτηρά μέσω του Μισισιπή σε αύξηση τιμών, καθώς η πτώση της στάθμης έχει αναγκάσει τους χειριστές φορτηγών να περιορίσουν τις μεταφορές τους. Οι τιμές των φορτηγών από το Σεντ Λούις έφτασαν τα 24,62 δολάρια ανά τόνο στα τέλη Αυγούστου και τα 27,49 δολάρια ανά τόνο την εβδομάδα που ακολούθησε, σύμφωνα με το Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ. Ο Στίνχοεκ υπογραμμίζει ότι οι τιμές των φορτηγών κατά την εβδομάδα που έληξε στις 3 Σεπτεμβρίου ήταν κατά 8% υψηλότερες από την ίδια εβδομάδα του 2023 και κατά 57% υψηλότερες από τον μέσο όρο των τριών τελευταίων ετών, καθώς διαταράζεται η ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.
Ο Άαρον Γουίλσον, κλιματολόγος και καθηγητής στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Οχάιο, εκτιμά ότι η εναλλαγή μεταξύ των βροχερών μηνών του φετινού καλοκαιριού και των συνθηκών ξηρασίας του Σεπτεμβρίου φαίνεται να ταιριάζει με μια αναδυόμενη κλιματική τάση που έχει παρατηρηθεί από τους ερευνητές τα τελευταία χρόνια. Τα στοιχεία δείχνουν επίσης ότι οι μεσοδυτικές πολιτείες βιώνουν συχνότερες εναλλαγές μεταξύ ακραίων καιρικών φαινομένων. Ο Γουίλσον ανησυχεί για αυτήν την εξέλιξη καθώς δηλώνει πώς «εχουμε πάρα πολύ νερό το χειμώνα και την άνοιξη, αλλά έλλειψη κατά τη διάρκεια της καλλιεργητικής περιόδου».
Επιπτώσεις στις αμερικανικές εξαγωγές τροφίμων
Η μεταφορά αγαθών, συμπεριλαμβανομένου του καλαμποκιού, της σόγιας και των καυσίμων, μέσω του Μισισιπή είναι πιο αποδοτική σε σχέση με την επίγεια μεταφορά και δίνει στις ΗΠΑ ένα πλεονέκτημα σε μια ανταγωνιστική παγκόσμια αγορά. Σύμφωνα με το Waterways Council, μια εμπορική ένωση επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν τον ποταμό Μισισιπή, ένα τυπικό φορτίο 15 φορτηγών ισοδυναμεί με 1.050 ημιφορτηγά ή 216 βαγόνια τρένων - που σημαίνει ότι οι εγχώριοι αγρότες και άλλοι παραγωγοί μπορούν να εξοικονομήσουν σημαντικό χρόνο και χρήμα μεταφέροντας τα εμπορεύματά τους με πλοίο.
Η πλειονότητα των αμερικανικών γεωργικών εξαγωγών βασίζεται στον Μισισιπή για να φτάσει στη διεθνή αγορά, καθώς οι αγρότες μεταφέρουν τις καλλιέργειές τους σε εξαγωγικούς κόμβους στην Ακτή του Κόλπου, δήλωσε ο Ντεμπ Κάλχουν, ανώτερος αντιπρόεδρος του Συμβουλίου Υδατοδρομίων. «Περισσότερο από το 65% των εθνικών μας γεωργικών προϊόντων που προορίζονται για εξαγωγή διακινούνται σε αυτό το σύστημα εσωτερικών πλωτών οδών. Έτσι, το σύστημα αυτό είναι κρίσιμο για τους αγρότες κάθε μεγέθους γεωργικής εκμετάλλευσης. Μπορείτε να έχετε ένα μικρό αγρόκτημα στη μέση των μεσοδυτικών πολιτειών και να παραμείνετε ανταγωνιστικός σε παγκόσμια κλίμακα».
Οι επιπτώσεις θα μπορούσαν να είναι ιδιαίτερα επιζήμιες για τη βιομηχανία σόγιας, εξηγεί ο Στίνχοεκ, δεδομένου ότι περίπου η μισή από τη σόγια που καλλιεργείται στις ΗΠΑ εξάγεται. Μέχρι την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου, οι εξαγωγές σιτηρών που μεταφέρθηκαν με φορτηγίδες μειώνονταν σταθερά. Επίσης, ο Στίνχοεκ εκτίμησε ότι το αυξημένο κόστος για τους Αμερικανούς καλλιεργητές θα πλήξει στο μέλλον την ανταγωνιστικότητά τους σε παγκόσμιο επίπεδο. Οποιαδήποτε αύξηση των τιμών στα εγχώρια σιτηρά θα μπορούσε να ενθαρρύνει τους διεθνείς πελάτες να αγοράζουν αντί για αυτά από ανταγωνιστικές χώρες όπως η Βραζιλία ή η Αργεντινή.
Στροφή σε εναλλακτικές λύσεις
Αν και δεν είναι ασυνήθιστο να πέφτει η στάθμη στον Μισισιπή κατά τους φθινοπωρινούς μήνες, τα τελευταία χρόνια ξηρασίας αφύπνισαν τους αγρότες ώστε να διαφοροποιήσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους. Οι καλλιεργητές σόγιας έχουν έκτοτε συνάψει νέες συμφωνίες για την αλυσίδα εφοδιασμού με σιδηροδρομικές γραμμές και έχουν επενδύσει ακόμη και σε νέους τερματικούς σταθμούς εξαγωγής στην πολιτεία της Ουάσινγκτον και στην ακτή της λίμνης Μίσιγκαν στο Μιλγουόκι.
Οι διαταραχές στις ποτάμιες μεταφορές φέτος δεν ήταν τόσο σοβαρές όσο πέρυσι, όταν η στάθμη των υδάτων του Μισισιπή έφτασε σε χαμηλά επίπεδα ρεκόρ. Αρκετά πλοία ακινητοποιήθηκαν τόσο το 2023 όσο και το 2022 σε περιοχές όπου έχουν συσσωρευτεί ιζήματα. Αυτό δεν έχει συμβεί μέχρι στιγμής φέτος, γεγονός που αποδίδεται στα προληπτικά μέτρα που εφάρμοσαν φέτος οι εταιρείες και οι ομοσπονδιακές υπηρεσίες για τον μετριασμό των διαταραχών στις μεταφορές. Αυτή είναι η θετική πλευρά των πραγμάτων: Οι ξηρασίες έχουν οδηγήσει σε μεγαλύτερη συνεργασία και συνεννόηση μεταξύ των ενδιαφερόμενων φορέων, τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα. Εκ του αποτελέσματος η διαχείριση των φετινών ακραίων καιρικών φαινομένων αποδείχθηκε αποτελεσματική.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr