Ειδικότερα, η Τουρκάλα αρχαιολόγος, Ζεϊνέπ Μποζ, η οποία συνέτριψε ένα από κύρια επιχειρήματα των Βρετανών, μίλησε στον ΣΚΑΪ.
«Δεν γνωρίζουμε καμία νόμιμη αγορά, καθώς δεν έχουμε φιρμάνι. Το μόνο πράγμα που είναι διαθέσιμο, είναι η λεγόμενη μετάφραση, ένα έγγραφο γραμμένο στα ιταλικά. Αλλά για να αποκαλέσετε κάτι ‘’μετάφραση’’, κατά την άποψή μου, χρειάζεστε το πρωτότυπό του. Αρκετοί ερευνητές εξέτασαν τα οθωμανικά αρχεία, συμπεριλαμβανομένης της δικής μου ομάδας, παρεμπιπτόντως. Αλλά δεν μπορέσαμε να βρούμε κανένα έγγραφο που να επιβεβαιώνει όσα υποστηρίζονται από άποψη νομιμότητας» τόνισε η επικεφαλής του τμήματος καταπολέμησης της παράνομης διακίνησης αρχαιοτήτων της Τουρκίας.
«Όταν δεν υπάρχει τεκμηρίωση είναι κάτι πολύ φιλόδοξο για να είναι αληθινό το ότι αυτά αγοράστηκαν νόμιμα... Αν λοιπόν δεν είχαμε αντιδράσει σε αυτό, τότε ίσως φαινόταν ότι παραδεχόμαστε ή επιβεβαιώνουμε αυτά που λέγονται. Η επιστροφή τους θα σήμαινε πραγματικά μια σημαντική αλλαγή. Οπότε υποθέτω ότι αν καταφέρουμε να επιστρέψουμε τα Μάρμαρα του Παρθενώνα στην Ελλάδα, τότε θα ήταν, ε, το ισχυρότερο μήνυμα» σημείωσε η κ. Μποζ.
Η δήλωση αυτή ενισχύει τα όσα τόσα χρόνια υποστηρίζει η ελληνική πλευρά.
Όπως εξήγησε η Κατερίνα Τιτή, αναπληρώτρια Καθηγήτρια Έρευνας στο Γαλλικό Εθνικό Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών, «ήδη οι Οθωμανοί δεν αναγνώριζαν άδεια στον Ελγιν, μάλιστα το 1811 ο τότε Βρετανός πρέσβης είχε στείλει γράμμα στον Έλγιν στο οποίο του έλεγε ότι οι Οθωμανοί απολύτως αρνούνται ότι ‘’έχετε οποιαδήποτε ιδιοκτησία στα μάρμαρα’’. Άρα, ήδη το 1811 αυτή ήταν η επίσημη θέση των Οθωμανών».
Η δημοφιλής συγγραφέας και μέλος της επιτροπής για τα γλυπτά, Βικτόρια Χίσλοπ τόνισε πως τώρα είναι η ευκαιρία να αλλάξει κάτι και αποκάλεσε ψεύτη τον Έλγιν.
«Το κοινό ξέρει ότι ο Έλγιν ήταν όχι απλώς κλέφτης, αλλά ήταν και ένας ψεύτης γιατί δεν έχουμε βρει ποτέ την επίσημο άδεια που είπε ο Έλγιν ότι είχε από τον σουλτάνο» σημείωσε στην ΕΡΤ.
«Δεν τίθεται πλέον θέμα ιδιοκτησίας των γλυπτών του Παρθενώνα. Ο μοναδικός τρόπος που μπορεί να δει κανείς τα Γλυπτά του Παρθενώνα είναι ο βιωματικός, δηλαδή η επιστροφή και η επανένωση τους στην Ελλάδα, στην Αθήνα, στο Μουσείο της Ακρόπολης» επισήμανε από πλευράς του ο Διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης Νίκος Σταμπολίδης.
Τέλος, να σημειωθεί ότι το Βρετανικό Μουσείο πάντως για πρώτη φορά χθες μίλησε για μία νέα συνεργασία που θέλει να αναπτύξει με την Ελλάδα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr