Παράλληλα, επιτρέπει να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη της επικίνδυνης οδήγησης και τις ορθές πρακτικές για να συμβάλλουμε κυρίως στον καλύτερο προσανατολισμό των μηνυμάτων πρόληψης.
Τα αποτελέσματα δείχνουν στους νέους κάτω των 35 ετών 1 , ιδιαίτερα στους άνδρες, υπερεκπροσώπηση επικίνδυνης συμπεριφοράς που συνδέεται με τη χρήση κινητού (23% παρακολουθεί ταινίες ή βίντεο ενώ οδηγεί), την κατανάλωση αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών και την
οδήγηση σε κατάσταση υπνηλίας.
Ένα άλλο, επίσης, ανησυχητικό φαινόμενο: σχεδόν 1 στους 3 οδηγούς ηλικίας 16 έως 24 ετών δεν φοράει ζώνη ασφαλείας, παρόλο που αυτός ο κανόνας είναι απαραίτητος για την απόκτηση άδειας οδήγησης.
Ένα άλλο αξιοσημείωτο στοιχείο αυτού του βαρομέτρου είναι η γενικευμένη χρήση των τηλεφώνων με το σύστημα Bluetooth: ενώ περισσότεροι από 1 στους 2 οδηγούς (56%) τηλεφωνούν με αυτόν τον τρόπο ενώ οδηγούν, το 71% από αυτούς δεν θεωρεί αυτήν την πρακτική
επικίνδυνη και το 18% έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της χρήσης του.
Η έκδοση του 2023 δείχνει επίσης μια αυξανόμενη χαλάρωση των οδηγών σχετικά με την τήρηση του Κώδικα οδικής κυκλοφορίας και τον σεβασμό των άλλων χρηστών. Οι συνέπειες αυτής της χαλάρωσης είναι πολύ αισθητές καθώς το 84% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι έχει ήδη φοβηθεί την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών - ένα πολύ υψηλό ποσοστό που δεν έχει μειωθεί από το 2019.
Συνοπτικά αποτελέσματα (Το πρώτο ποσοστό σε κάθε κατηγορία αφορά τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και στην παρένθεση είναι τα ποσοστά για τους Έλληνες οδηγούς)
Οι τηλεφωνικές συνομιλίες και η χρήση smartphone κατά την οδήγηση είναι σχεδόν καθολικές
- Το 76% των Ευρωπαίων οδηγών χρησιμοποιεί το smartphone ή προγραμματίζει το GPS ενώ οδηγεί (84% των Ελλήνων)
- Το 66% τηλεφωνεί ενώ οδηγεί (76%), εκ των οποίων το 42% τακτικά (44%), δηλαδή +5 μονάδες σε σχέση με το 2018
- Αφορά όλες τις ηλικιακές ομάδες: Το 77% κάτω των 35 ετών (78%) και το 55% άνω των 55 ετών (70%) τηλεφωνεί ενώ οδηγεί.
- Η χρήση του κινητού στο αυτοκίνητο έχει σε μεγάλο βαθμό ιδιωτικό χαρακτήρα: αφορά το 82% των οδηγών γενικά (79%), και το 69% των στελεχών 2 (63%).
- Η χρήση του Bluetooth είναι γενικευμένη και η επικινδυνότητά της υποτιμάται: Το 56% (58%) των οδηγών τηλεφωνεί με το σύστημα Bluetooth. Ανάμεσα σε αυτούς, το 71% (70%) δεν θεωρεί επικίνδυνη αυτήν την πρακτική, ενώ το 18% (20%) έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της χρήσης του τηλεφώνου.
- Το 22% των οδηγών που εργάζονται συμμετέχει σε τηλεφωνικές επαγγελματικές συσκέψεις (22%) κατά την οδήγηση. Ανάμεσα σε αυτούς, το 40% δεν θεωρεί επικίνδυνη αυτήν την πρακτική (33%), ενώ το 44% (34%) έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της χρήσης του τηλεφώνου στο τιμόνι.
Αλκοόλ, ναρκωτικές ουσίες, φάρμακα: συμπεριφορές που είναι λιγότερο μεμονωμένες από όσο φαίνεται αλλά που αφορούν ιδιαίτερα τους νέους άνδρες
- Το 7% των Ευρωπαίων οδηγών (9%) - μάλιστα το 17% των ανδρών κάτω των 35 ετών (11%) - παραδέχεται ότι οδηγεί σε κατάσταση μέθης.
- Το 11% των οδηγών δηλώνει ότι έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ (15%). Ποσοστό που φτάνει το 25% των ανδρών κάτω των 35 ετών (21%).
- Το 10% (7%) - και 20% (14%) των ανδρών κάτω των 35 ετών - οδηγεί έχοντας καταναλώσει φάρμακα που μπορούν να μειώσουν την προσοχή του.
- Το 5% (4%) – και 17% (6%) των ανδρών κάτω των 35 ετών - οδηγεί έχοντας καπνίσει κάνναβη ή έχοντας καταναλώσει ναρκωτικές ουσίες.
Υπνηλία: συνειδητοποίηση του κινδύνου που εντοπίζεται κυρίως στον αυτοκινητόδρομο και μέτρα πρόληψης που δεν έχουν ακόμη υιοθετηθεί επαρκώς
- Το 7% (4%) των Ευρωπαίων οδηγών αναγνωρίζει την υπνηλία ως μία από τις κύριες αιτίες θανατηφόρων ατυχημάτων στους δρόμους γενικότερα και το 20% (11%) στον αυτοκινητόδρομο.
- Το 26% (26%) έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί για ελάχιστα δευτερόλεπτα στο τιμόνι.
- Περισσότεροι από 1 στους 6 οδηγούς (15%, 20%) έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας.
- 3 ώρες και 12 λεπτά (3 ώρες και 24 λεπτά) είναι ο μέσος χρόνος οδήγησης πριν το διάλειμμα κατά τη διάρκεια μίας μεγάλης διαδρομής, δηλαδή μία διάρκεια οδήγησης πολύ παραπάνω από τις συνιστώμενες 2 ώρες.
Επιθετική συμπεριφορά κατά την οδήγηση: οι ίδιοι οι οδηγοί θύματα της απείθειάς τους
- Το 52 % αναγνωρίζει ότι εξυβρίζει τους άλλους οδηγούς (63%).
- Το 50 % κορνάρει άσκοπα στους οδηγούς που τους εκνευρίζει (60%).
- Το 22 % κατεβαίνει από το αυτοκίνητο για να διαπληκτιστεί με άλλο οδηγό (24%).
- Το 84% των Ευρωπαίων οδηγών έχουν φοβηθεί την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών (86%). Ένα πολύ υψηλό ποσοστό που δεν έχει μειωθεί από το 2019.
Μη τήρηση του Κώδικα οδικής κυκλοφορίας: παραβάσεις υπό την κάλυψη της αμέλειας
- Το 22% των Ευρωπαίων οδηγών δηλώνει ότι κάποιες φορές δεν δένει τη ζώνη ασφαλείας (44%).
- Το 30% κάτω των 35 ετών (41%) και μάλιστα το 32% των νέων από 16 έως 24 ετών (37%).
- Πάνω από 8 οδηγοί στους 10 (84%) ξεπερνάει κατά λίγα χιλιόμετρα/ώρα το όριο ταχύτητας (79%).
- Το 18% έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της υπερβολικής ή ακατάλληλης ταχύτητας (22%).
Ασφάλεια του προσωπικού στον αυτοκινητόδρομο: η αμέλεια των οδηγών μπορεί να αποβεί μοιραία
- Το 51% ξεχνά να επιβραδύνει όταν πλησιάζει σε εργοτάξιο (46%).
- Το 57% δεν τηρεί τις αποστάσεις ασφαλείας (XX %).
Στα συνημμένα αρχεία μπορείτε να βρείτε την πλήρη έρευνα
- odigisi-ereuna.docx (74 Λήψεις)
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr