Στην από 25 Ιανουαρίου 2019, γραπτή του ερώτηση προς την Κομισιόν, ο έλληνας ευρωβουλευτής είχε επισημάνει ότι «η Ελληνική Αστυνομία, κατόπιν υποδείξεων της πολιτικής της ηγεσίας, χωρίς αφορμή και δίχως σεβασμό στο δικαίωμα στην ασφάλεια, χρησιμοποίησε μεγάλες ποσότητες χημικών για να απομακρυνθούν εκατοντάδες χιλιάδες που ειρηνικώς και ελευθέρως ασκούσαν το δικαίωμα του συνέρχεσθαι για την ελληνικότητα της Μακεδονίας».
Τόνιζε, μάλιστα, ότι τα δακρυγόνα που χρησιμοποιήθηκαν, είχαν εισαχθεί από τη Βραζιλία και ήταν εμφανώς ληγμένα (Ιανουάριος 2017).
Στην σημερινή της απάντηση η Επίτροπος υπογραμμίζει ότι «Μολονότι η ακριβής σύνθεση του αερίου που χρησιμοποιείται από την ελληνική αστυνομία δεν είναι γνωστή στην Κομισιόν, με βάση τις γενικές γνώσεις σχετικά με τη σύνθεση του αερίου CS και τη χρήση του για την αντιμετώπιση ταραχών, μπορεί εύλογα να υποτεθεί ότι το αέριο αυτό θα πρέπει να κατηγοριοποιηθεί ως επικίνδυνο»!
Αποφεύγει, όμως, ν’ απαντήσει στο κατά πόσον είναι επιτρεπτό να χρησιμοποιούνται χημικά αέρια για την διάλυση διαδηλώσεων, τα οποία έχουν χαρακτηριστεί «όπλα» και η χρήση τους έχει απαγορευθεί διεθνώς , ακόμη και σε εμπόλεμες καταστάσεις.
Ακολουθεί η πλήρης απάντηση της Επιτρόπου και η ερώτηση του έλληνα ευρωβουλευτή:
«O Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 1272/2008 για την ταξινόμηση, την επισήμανση και τη συσκευασία των ουσιών και των μειγμάτων (CLP) απαιτεί την ταξινόμηση των χημικών ουσιών και μειγμάτων σύμφωνα με τον κίνδυνο που δημιουργούν για την υγεία, εφόσον διατίθενται στην αγορά και επισημαίνονται αναλόγως. O Κανονισμός εφαρμόζεται κατ’ αρχήν σε όλες τις χημικές ουσίες και τα μείγματα.
Μολονότι η ακριβής σύνθεση του αερίου που χρησιμοποιείται από την ελληνική αστυνομία δεν είναι γνωστή στην Επιτροπή, με βάση τις γενικές γνώσεις σχετικά με τη σύνθεση του αερίου CS και τη χρήση του για την αντιμετώπιση ταραχών, μπορεί εύλογα να υποτεθεί ότι το αέριο αυτό θα πρέπει να κατηγοριοποιηθεί ως επικίνδυνο και να επισημαίνεται ανάλογα από τον κατασκευαστή βάσει του κανονισμού CLP.
Ωστόσο, ο κανονισμός CLP δεν ρυθμίζει τη χρήση χημικών, για παράδειγμα δεν απαγορεύει τις χημικές ουσίες ούτε επιβάλλει περιορισμούς στη χρήση ενός χημικού προϊόντος.
Στο ερώτημα κατά πόσον η χρήση αερίου CS, στο πλαίσιο διαδηλώσεων, συμμορφώνεται με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων και τον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων, υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 51 παράγραφο 1, ο Χάρτης των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ απευθύνεται στα κράτη μέλη μόνον όταν αυτά εφαρμόζουν το δίκαιο της ΕΕ.
Η εφαρμογή των κανόνων όσον αφορά τις διαδηλώσεις και τα μέτρα που λαμβάνονται από τις εθνικές αρχές για την τήρηση του νόμου και της τάξης στο πλαίσιο αυτό, αποτελεί ευθύνη των κρατών μελών.
Συνεπώς, η Επιτροπή δεν είναι σε θέση να δώσει συνέχεια στο ζήτημα αυτό.
Σε παρόμοιες περιπτώσεις, εναπόκειται στα κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένων των δικαστικών αρχών τους, να διασφαλίζουν τον σεβασμό και την προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην πράξη σύμφωνα με την εθνική τους νομοθεσία και τις διεθνείς υποχρεώσεις που υπέχουν στον τομέα των ανθρώπινων δικαιωμάτων.»
Ελευθέριος Συναδινός Χρυσή Αυγή 25 Ιανουαρίου 2019
Έπειτα από «σύμπραξη της κυβέρνησης με κατ' όνομα αντιεξουσιαστές» για λόγους «προβοκάτσιας», η Ελληνική Αστυνομία, κατόπιν υποδείξεων της πολιτικής της ηγεσίας, χωρίς αφορμή και δίχως σεβασμό στο δικαίωμα στην ασφάλεια, χρησιμοποίησε μεγάλες ποσότητες χημικών για να απομακρυνθούν εκατοντάδες χιλιάδες που ειρηνικώς και ελευθέρως ασκούσαν το δικαίωμα του συνέρχεσθαι για την ελληνικότητα της Μακεδονίας. Χρησιμοποιήθηκαν εισαχθέντα από τη Βραζιλία δακρυγόνα που ήταν εμφανώς ληγμένα (Ιανουάριος 2017), παρά τη σχετική σημείωση επικινδυνότητας.
Ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών υπέβαλε μηνυτήρια αναφορά διότι αυτό ήταν «επικίνδυνο για τη ζωή και την υγεία όλων των πολιτών», ειδικά για ευαίσθητες ομάδες όπως παιδιά και ηλικιωμένοι, ενώ η Ένωση Ελλήνων Χημικών σημείωσε τους κινδύνους που εγκυμονεί η χρήση του αερίου CS, που απαγορεύεται για στρατιωτικούς/πολεμικούς σκοπούς κατά τη Σύμβαση για τα Χημικά Όπλα και σχετική απόφαση του ΟΗΕ (2603/16-12-1969).
Δεδομένων των ανωτέρω, ερωτάται η Επιτροπή:
1.Πώς ένα χημικό, που θεωρείται όπλο και απαγορεύεται σε εμπόλεμες καταστάσεις διεθνώς, δεν απαγορεύεται αναλόγως εντός της Ένωσης και δεν συμπεριλαμβάνεται στον Κανονισμό 1272/2008, παρά τους επιστημονικώς τεκμηριωμένους κινδύνους;
2.Διαθέτει στοιχεία σχετικά με τις επιπτώσεις του αερίου CS στην υγεία και την ασφάλεια;
3.Θεωρεί ότι η συγκεκριμένη χρήση του αερίου CS συνάδει με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και τον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων;
Νίκος Ρούσσης – Στρασβούργο
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr