Η αναβάθμιση του δικτύου ηλεκτροφωτισμού αφορά στο σύνολο του δικτύου και θα προσαρμοστούν ή θα αντικατασταθούν 45.666 φωτιστικά παλαιάς τεχνολογίας. Με το νέο δίκτυο εκτιμάται εξοικονόμηση ενέργειας κατά 65% και εξοικονόμηση πόρων της τάξης των 3,8 εκατ. ευρώ ετησίως, από τα περίπου 7 εκατ. ευρώ που πληρώνει ετησίως ο δήμος Αθηναίων σε τιμολόγια οδοφωτισμού.
Επιπλέον, ο δήμος Αθηναίων, πετυχαίνει:
- Ραγδαία μείωση του ετήσιου κόστους συντήρησης, λόγω της προτεινόμενης τεχνολογίας της οποίας η διάρκεια ζωής φτάνει τα 20 έτη.
- Μείωση βλαβών και χρόνου αποκατάστασης.
- Μείωση των αερίων θερμοκηπίου CO2 κατά 23.900 τόνους ετησίως.
- Εξάλειψη του υδραργύρου από την υφιστάμενη βάση των φωτιστικών του δήμου Αθηναίων (αυτή τη στιγμή ο δήμος Αθηναίων κατά ~23% χρησιμοποιεί λαμπτήρες που περιέχουν αέρια υδραργύρου).
- Μείωση της φωτορύπανσης και εξάλειψη φαινομένων που έχουν αρνητική επίδραση σε πεζούς και οδηγούς.
Ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης σημείωσε ότι «η υλοποίηση του έργου μέσω ΣΔΙΤ εξασφαλίζει την πλήρη διαφάνεια, νομιμότητα και ακεραιότητα της διαγωνιστικής διαδικασίας» και επισήμανε ότι «με το νέο δίκτυο, που θα είναι υπό τον έλεγχο της διεύθυνσης ηλεκτρολογικού του δήμου Αθηναίων, επιτυγχάνεται σε μέγιστο βαθμό ο χρόνος υλοποίησης και η άριστη ποιότητα του έργου».
Ο κ. Καμίνης πρόσθεσε ότι «ο δήμος Αθηναίων εξασφαλίζει ένα σύγχρονο, πλήρως λειτουργικό και ενεργειακά αποδοτικό δίκτυο οδοφωτισμού από την πρώτη στιγμή της επιχειρησιακής λειτουργίας του έργου έως το τέλος της σύμβασης».
Η βελτίωση του φωτισμού αναμένεται να έχει σημαντική συμβολή στην αναβάθμιση της καθημερινότητας των πολιτών, καθώς η πόλη θα είναι φωτισμένη σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα.
Η αναβάθμιση του δικτύου ηλεκτροφωτισμού που θα πραγματοποιηθεί με βάση το θεσμικό πλαίσιο των Συμβάσεων Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) προσφέρει πολλαπλά οφέλη στους κατοίκους, είναι σύμφωνα με τα διεθνή περιβαλλοντικά πρότυπα και ταυτόχρονα είναι και αισθητά πιο οικονομικό.
Ο αντιδήμαρχος Αστικής Υποδομής, Κατασκευών και Κτιριακών Έργων Γιώργος Χρ. Αποστολόπουλος τόνισε ότι «στο σύνολο του υφιστάμενου φωτισμού, ποσοστό 18% των φωτιστικών σωμάτων χαρακτηρίζονται ως μερικώς ή εντελώς κατεστραμμένα. Στο σύνολο δε των φωτιστικών σωμάτων παρατηρείται σημαντική μείωση της απόδοσής τους, είτε λόγω παλαιότητας των κατόπτρων, είτε ακαταλληλότητας των διαθλαστήρων, είτε λόγω πτώσης της απόδοσης των λαμπτήρων. Όλα τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα να μην υπάρχει σωστός φωτισμός αν και ο δήμος Αθηναίων πληρώνει για την ίδια κατανάλωση ρεύματος όπως όταν τα φωτιστικά ήταν καινούργια».
Η αντιδήμαρχος Πρασίνου, Αστικής Ανθεκτικότητας και Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή Ελένη Μυριβήλη σημείωσε ότι «παρά τις διεθνείς δεσμεύσεις της η Αθήνα σήμερα αντί να μειώνει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, εμφανίζει ετήσια αύξηση κατά 16% στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, το 66% της οποίας αφορά στον οδοφωτισμό».
Η χρηματοδότηση
Ο τρόπος χρηματοδότησης του έργου με τη διαδικασία των ΣΔΙΤ εξασφαλίζει ότι η αποπληρωμή του έργου γίνεται σε βάθος χρόνου χωρίς να απαιτείται άμεσα εκταμίευση δημοσίων πόρων για την αποπληρωμή του έργου κατά την παραλαβή, απελευθερώνοντας έτσι σημαντικούς δημόσιους πόρους για να επιδιωχθούν περισσότερες αναπτυξιακές προτεραιότητες και παράλληλα αξιοποιούνται ιδιωτικά κεφάλαια για την υλοποίηση και παροχή δημόσιων υποδομών και υπηρεσιών.
Έτσι δίνονται ισχυρά κίνητρα στον ανάδοχο για τη μακροπρόθεσμη διατήρηση ενός άρτιου τεχνικά έργου και την παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου.
Τα έργα που υλοποιούνται με σύμβαση ΣΔΙΤ αποτελούν σημαντικό εργαλείο τόνωσης της οικονομικής ανάπτυξης μοχλεύοντας ιδιωτικούς πόρους σε αναπτυξιακά έργα με πολλαπλασιαστικό όφελος και ο δημόσιος τομέας διατηρεί την ιδιοκτησία των παγίων και τον ισχυρό ρυθμιστικό και εποπτικό του ρόλο, δίνοντας την ευκαιρία να υλοποιούνται δημόσια έργα ακόμα και σε δυσχερείς οικονομικές συγκυρίες.
Η υλοποίηση έργων οδοφωτισμού μέσω ΣΔΙΤ προκρίνεται διεθνώς ως πρακτική. Ενδεικτικά αναφέρονται ευρωπαϊκές πόλεις που πρόσφατα έχουν προχωρήσει σε σχετικά έργα: Παρίσι, Nottingham, Coventry, Manchester, Newcastle, Rouen, κ.α. Στην Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ αυτή την στιγμή έχουν κατατεθεί 12 αντίστοιχες προτάσεις από περιφέρειες και δήμους (ενδεικτικά αναφέρονται Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, Δήμος Ρόδου, Ζακύνθου, Φιλοθέης, Σπάρτης κ.α.).
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr