Πριν από σχεδόν μια δεκαετία, η εκρηκτική ανάπτυξη της Κίνας δεν είχε καταφέρει να αφήσει το αποτύπωμά της στην παγκόσμια οικονομία, αλλά προϊδέαζε για τις αλλαγές που θα μπορούσαν να συμβούν. Για παράδειγμα, στον κλάδο της ναυτιλίας, η Αμερική αποτελούσε μια σαφώς μεγαλύτερη πηγή ζήτησης και είχε μεγαλύτερο μερίδιο στις παγκόσμιες ναυτιλιακές μεταφορές. Πλέον αυτό έχει αλλάξει, αλλά ακόμα και τώρα, η Αμερική αποτελεί έναν ουσιαστικό παράγοντας για τη ζήτηση ναυτιλιακών φορτίων.
Το 2006, οι εισαγωγές μέσω containers στη Βόρεια Αμερική αποτελούσαν το 18% της παγκόσμιας ζήτησης ενώ το 22% της ναυτιλιακής μεταφοράς πετρελαίου αφορούσε στις ΗΠΑ. Το 2016, τα ίδια ποσοστά είναι στο 13% και 12% αντίστοιχα.
Ο βασικότερος λόγος είναι η αύξηση του μεριδίου της Κίνας αλλά και άλλων ασιατικών χωρών, οι οποίες μείωσαν το μερίδιο της Αμερικής. Επίσης, οι αμερικανικές αγορές σε κάποιες κατηγορίες έχουν σημειώσει πτώση. Ένα παράδειγμα είναι ότι η μείωση των εισαγωγών και άρα της μεταφοράς πετρελαίου προς τις ΗΠΑ, η οποία οφείλεται στην αύξηση της αμερικανικής παραγωγής.
Το μέλλον θα μπορούσε να επιφέρει ακόμα μεγαλύτερη μείωση των ποσοστών των ΗΠΑ στο διεθνές εμπόριο και τις μεταφορές, καθώς η Προεδρία Trump κινείται προς ένα μοντέλο αύξησης του προστατευτισμού. Η Αμερική αποσύρθηκε από τη συμφωνία TPP και δεν αποκλείεται να υπάρξει και η επιβολή δασμών. Ο βασικός στόχος είναι να καταφέρει να δώσει κίνητρο στις αμερικανικές επιχειρήσεις να επιστρέψουν την παραγωγή στην Αμερική και να καταστήσει άκυρα τα σχέδια άλλων επιχειρήσεων για φυγή εκτός Αμερικής.
Η Αμερική, αποτελεί το 23% της παγκόσμιας ζήτησης σε εισαγωγές αυτοκινήτων και η επιβολή δασμών θα μειώσει δραματικά αυτό το ποσοστό. Οι δασμοί θα έχουν συνέπειες και σε μια σειρά εισαγωγών εμπορευμάτων, όπως για παράδειγμα στο σίδηρο. Η επιβολή δασμών εικάζεται ότι θα αυξήσει σημαντικά τις θέσεις εργασίας στην Αμερική αλλά θα βοηθήσει και στην αύξηση της εγχώριας μεταποίησης.
Επίσης, η αύξηση της εγχώριας παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου κατά την τελευταία δεκαετία, οδήγησε σε κατακόρυφη πτώση των εισαγωγών. Οι εισαγωγές πετρελαίου έχουν σημειώσει μείωση 45% τα τελευταία 10 χρόνια ενώ οι εισαγωγές φυσικού αερίου έχουν μειωθεί κατά 86%.
Σύμφωνα με τους Clarksons, η Αμερική αναμένεται ότι θα αποτελέσει και πάλι βασικό κόμβο για τις τάσεις του διεθνούς ναυτιλιακού εμπορίου στα επόμενα χρόνια.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr