Με βάση τα στοιχεία, τα τελευταία τριάντα χρόνια ο παγκόσμιος τουρισμός αυξάνεται με ταχύτερο ρυθμό από το παγκόσμιο ΑΕΠ, ενώ προβλέπεται ότι το 2020 οι αφίξεις παγκοσμίως θα ξεπεράσουν τα 1,7 δις, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης το 4,3%. Στην Ευρώπη, οι αφίξεις θα ξεπεράσουν τα 717 εκατομμύρια. Οι αριθμοί αυτοί ενισχύουν την άποψη ότι ο τουρισμός θα συνεχίσει να αναπτύσσεται, παρά τις όποιες βραχυχρόνιες διακυμάνσεις που παρουσιάζει, πιο γρήγορα μάλιστα από την παγκόσμια οικονομία.
Για τη χώρα μας, έχει ιδιαίτερη σημασία η μεσογειακή Ευρώπη, που δέχεται το 1/3 των τουριστών της Ευρώπης, ποσοστό που αυξάνεται ταχύτερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Μέσα σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον, η Ελλάδα πρέπει να καταλάβει κυρίαρχη θέση, αξιοποιώντας τα μοναδικά συγκριτικά της πλεονεκτήματα που πηγάζουν κυρίως από την γεωγραφική της θέση και το πλούσιο φυσικό και πολιτιστικό της περιβάλλον.
Ο τουρισμός ως ατμομηχανή της ανάπτυξης
Δεδομένου ότι ο κλάδος κατέγραψε αξιοσημείωτη αντοχή ακόμα και μέσα στην κρίση, είναι ασφαλές να πούμε ότι ο τουρισμός είναι και θα είναι η ατμομηχανή της ανάπτυξης μας. Αρκεί μια ματιά στα νούμερα: το 2013 διαμόρφωσε άμεσα έσοδα 12,2 δισ. Ευρώ. Μαζί με την κρουαζιέρα και τους πολλαπλασιαστές, δημιούργησε συνολική ζήτηση στην οικονομία 34 δισ. ευρώ. Κάλυψε το 51% του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου. Συνέβαλε με 18,4% στην άμεση και έμμεση απασχόληση, με 737.000 θέσεις εργασίας, ενώ και τα επόμενα χρόνια το 42% της αύξησης της απασχόλησης θα προέρχεται από τον τουρισμό.
Αναπτύσσοντας τον τουρισμό και ιδιαίτερα τον εισερχόμενο τουρισμό, η Ελλάδα μπορεί να ξεπεράσει την ύφεση, να περάσει στην ανάπτυξη και να δημιουργήσει νέες βιώσιμες θέσεις εργασίας. Ο τουρισμός δημιουργεί ευκαιρίες απασχόλησης, αυξάνει ή συμπληρώνει τα εισοδήματα του πληθυσμού των αστικών κέντρων και της περιφέρειας και προκαλεί αξιόλογες οικονομικές εισροές στις τουριστικές περιοχές. Συνδέεται επίσης και σε πολλές περιπτώσεις συμπαρασύρει στην ανάπτυξη και πολλούς άλλους κλάδους της τοπικής οικονομικής δραστηριότητας.
Οι αδυναμίες του ελληνικού προϊόντος
Απαραίτητη όμως προϋπόθεση, για να στηριχθεί και να ενισχυθεί η ανοδική πορεία του ελληνικού τουρισμού, είναι η οριστική αντιμετώπιση των δυσλειτουργιών που παρατηρούνται και σχετίζονται με την πολύπλοκη και χρονοβόρα διαδικασία αδειοδότησης και λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεων και η προσαρμογή της υφιστάμενης τουριστικής νομοθεσίας στις σύγχρονες ανάγκες του τουριστικού προϊόντος.
Δυστυχώς, εξακολουθεί να απουσιάζει ένα ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο για τον τουρισμό και μία ολοκληρωμένη στρατηγική για την οργάνωση, βελτίωση και ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος και την απλούστευση των διαδικασιών για την πραγματοποίηση επενδύσεων στον τουρισμό, ώστε να γίνει η Ελλάδα ελκυστικός προορισμός για τουριστικές επενδύσεις.
Σήμερα, η Ελλάδα προσφέρει ένα προϊόν «ήλιου – θάλασσας» με μαζική απήχηση, αλλά μέτριας ποιότητας, με έντονη εποχικότητα και χωρίς σημαντική διαφοροποίηση από τις ανταγωνίστριες χώρες. Παρουσιάζουμε σοβαρή υστέρηση στον τομέα των ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού, σε αντίθεση με τις περισσότερες από τις ανταγωνίστριες χώρες, οι οποίες διαθέτουν ανάλογα προϊόντα, ήδη από τις προηγούμενες δεκαετίες, γεγονός που τους επέτρεψε τόσο την ποιοτική διαφοροποίηση του προϊόντος τους, όσο και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Η στρατηγική του τώρα και του μέλλοντος
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ποιοτική αναβάθμιση του ελληνικού τουρισμού, συνεπάγεται στήριξη των νέων μορφών τουρισμού και βελτίωση της σχέσης μεταξύ τουρισμού αφενός, περιβάλλοντος και κατοικίας αφετέρου, στη κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης. Τι σημαίνει αυτό;
Πρώτον, ότι το ελληνικό τουριστικό προϊόν χρειάζεται να αναβαθμισθεί, μέσα από την υιοθέτηση σύγχρονων εργαλείων ανάπτυξης και προβολής της τουριστικής δραστηριότητας και μέσα από τα αναγκαία έργα βασικής τουριστικής υποδομής που ακόμα και σε έντονα τουριστικές περιοχές απουσιάζουν (πχ οδικό δίκτυο, λιμάνια, μαρίνες).
Δεύτερον, η Ελλάδα πρέπει να αναζητήσει νέες αγορές και νέες ομάδες-στόχους, επιδιώκοντας σταθερά την αύξηση, αλλά και τη βελτίωση της ποιότητας των τουριστών. Στην κατεύθυνση αυτή, είναι αναγκαίος και ο εμπλουτισμός του ελληνικού τουριστικού προϊόντος με νέα προϊόντα και υπηρεσίες των ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως ο πολιτιστικός, ο θεραπευτικός–ιαματικός, ο οικολογικός, ο θαλάσσιος, αγροτουρισμός, ο θρησκευτικός, ο κοσμοπολίτικος και ο γαστρονομικός τουρισμός.
Η μετάβασή σ’ έναν πιο ποιοτικό, διαφοροποιημένο και πολυθεματικό τουρισμό, που ν’ απευθύνεται σε ένα κοινό με υψηλότερες απαιτήσεις, με παράλληλη αξιοποίηση των πόρων μας, φυσικών και ανθρωπογενών, πρέπει να αποτελέσει την αιχμή του δόρατος στην αναπτυξιακή στρατηγική της Ελλάδας τώρα και στο μέλλον.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr