Στο πλαίσιο αυτό, οι τέσσερις εταιρείες ανακοίνωσαν νέα εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών σε όλη τη χώρα. Με καταχωρήσεις στον Τύπο, ραδιοφωνικά μηνύματα και διανομή ενημερωτικών εντύπων στις μεγαλύτερες πόλεις, η εκστρατεία εξηγεί τις επιπτώσεις που έχει το παράνομο εμπόριο προϊόντων καπνού για τους πολίτες και τους καλεί να λένε ΟΧΙ κάθε φορά που κάποιος τους προτείνει στον δρόμο «μια πιο φθηνή, έξυπνη λύση» και να εμπιστεύονται τα νόμιμα σημεία πώλησης.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της έρευνας της AC Nielsen τον Σεπτέμβριο του 2013, το παράνομο εμπόριο τσιγάρων έφτασε στο 19,5% από 13,4% το 2012. Καταναλώθηκαν 4,4 δισεκατομμύρια παράνομα τσιγάρα (αύξηση κατά 340% σε σχέση με το 2009 που ήταν 1 δισ. παράνομα τσιγάρα) τα οποία υπολογίζεται ότι στέρησαν τα δημόσια ταμεία από έσοδα 650 εκατ. ευρώ αλλά και χιλιάδες θέσεις εργασίας από τον κλάδο.
Για τους σκοπούς της εκστρατείας δημιουργήθηκε ο ιστότοπος www.oxistaparanomatsigara.gr, όπου οι πολίτες μπορούν να βρουν πληροφορίες για το παράνομο εμπόριο καπνικών προϊόντων. Η δημιουργία του ιστότοπου έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς μία από τις βασικές αιτίες του παράνομου εμπορίου τσιγάρων είναι η ελλιπής ενημέρωση της κοινής γνώμης για τις οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις του φαινομένου.
Οι διευθύνοντες σύμβουλοι των τεσσάρων εταιρειών σε συνάντηση που είχαν με την ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών παρουσίασαν πρόταση πέντε σημείων για την αντιμετώπιση του παράνομου εμπορίου προϊόντων καπνού που περιλαμβάνει:
- Σταθερό φορολογικό σύστημα και μείωση της φορολογίας όταν αυτό καταστεί δυνατό.
- Αυστηρή εφαρμογή αλλά και περαιτέρω αυστηροποίηση της υφιστάμενης νομοθεσίας για το λαθρεμπόριο καπνικών προϊόντων.
- Συνεργασία με τις διωκτικές Αρχές για την ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τις αρνητικές συνέπειες του λαθρεμπορίου στα καπνικά (χρηματοδότηση εκστρατείας ενημέρωσης από τον κλάδο).
- Αναζήτηση ευρωπαϊκών κονδυλίων, π.χ. Hercule III, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν συγκεκριμένες δράσεις ενάντια στο παράνομο εμπόριο καπνικών, π.χ. η αγορά των σταθερών και κινητών X-rayscanners.
- Υιοθέτηση της ψηφιακής σήμανσης Codentify των πακέτων, προκειμένου να επιτευχθεί η ιχνηλασιμότητα των προϊόντων παράλληλα με τις σημερινές χάρτινες ταινίες. Στο πλαίσιο αυτό οι 4 εταιρείες έχουν μάλιστα δηλώσει την πρόθεσή τους να χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξη και πιστοποίηση από ανεξάρτητο φορέα ενός Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου προϊόντων καπνού, που θα περιλαμβάνει και σύστημα ψηφιακής σήμανσης και ιχνηλασιμότητας των προϊόντων αυτών, παράλληλα με τις υπάρχουσες φορολογικές ταινίες, πλήρως ευθυγραμμισμένου με τις πρόνοιες της πρόσφατης Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τα καπνικά προϊόντα.
Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με πληροφορίες που είχε δημοσιεύει το "R" στις 20 Μαρτίου 2014:
"Στο σχέδιο ανασυγκρότησης της ελληνικής οικονομίας (ή αλλιώς "νέο μνημόνιο"), που θα συνταχθεί μετά τις αποφάσεις για το χρέος τον Ιούνιο, αναμένεται να ενταχθεί ειδική μνεία, για την ανάγκη υλοποίησης συγκεκριμένων δεσμεύσεων για την αντιμετώπιση του φαινομένου του λαθρεμπορίου καπνικών.
Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται από το υπουργείο Οικονομικών το σχέδιο για την προκήρυξη για τα συστήματα ιχνηλασιμότητας, ενώ με εποπτεία του πρωθυπουργικού γραφείου καταβάλλεται προσπάθεια να επιταχυνθεί η διαδικασία εγκατάστασης των πολύπαθων (εκκρεμεί εδώ και καιρό η εγκατάστασή τους λόγω ακύρωσης των διαγωνισμών προμήθειας) ειδικών μηχανημάτων X-Ray που είναι απαραίτητα, πέρα από άλλες περιπτώσεις λαθρεμπορίου, για την καταπολέμηση μιας λαίλαπας, που σε ετήσια βάση οδηγεί σε απώλειες εσόδων της τάξης περίπου των 800 εκατομμυρίων ευρώ σύμφωνα με εκτιμήσεις της Γ.Γ. Διαφάνειας του υπ. Δικαιοσύνης".
Μάλιστα στο ίδιο ρεπορτάζ, το "R" υπογράμμιζε- μεταξύ άλλων- ότι "το όλο παρασκήνιο είναι έντονο, καθώς στους διαδρόμους της Βουλής έχει μεταφερθεί η μάχη των λόμπι που μαίνεται για την ειδική σήμανση στα προϊόντα καπνού".
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr