Ενα ποσοστό 42% των συμμετεχόντων στην έρευνα θεωρεί ότι η ανάκαμψη στην αγορά θα έρθει μεταξύ 2011 και 2012. Οι αναλυτές θεωρούν ότι ο βασικός λόγος που πιέζονται τα ναύλα είναι η υπερπροσφορά διαθέσιμου τονάζ σε συνδυασμό με την ολοένα ασθενέστερη ζήτηση, μια κατάσταση που ενδέχεται να χειροτερεύσει τα επόμενα χρόνια λόγω των παραγγελιών νεοτεύκτων.
Με την άποψη αυτή συμφωνεί ο κ. Nils Smedegaard Andersen, διευθύνων σύμβουλος στης A.P. Moller-Maersk, ο οποίος ανέφερε πρόσφατα πως πιστεύει ότι η ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης αναμένεται να συνεχιστεί για χρόνια, με αρνητικό αποτέλεσμα στην κερδοφορία του κλάδου.
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι ο κλάδος δεν θα πρέπει να εκπλαγεί αν χρειαστούν τουλάχιστον μερικά χρόνια μέχρις ότου η κατάσταση ομαλοποιηθεί. Οι ίδιοι παράγοντες αναφέρουν ότι πολλά ναυπηγεία σε όλο τον κόσμο δεν έχουν δεχθεί παραγγελία εδώ και μήνες.
Τα νεότευκτα δεν πρόκειται να αναπνεύσουν προτού η ζήτηση ισχυροποιηθεί ώστε να απορροφηθούν όλα τα πλοία που βρίσκονται μέχρι τώρα στα αζήτητα ή οι ακυρώσεις να φτάσουν σε μαζικά επίπεδα ώστε να ισορροπήσει η ζήτηση με την προσφορά. Οτι και να γίνει, θα χρειαστούν τουλάχιστον τέσσερα χρόνια μέχρις ότου οι ιδιοκτήτες να δώσουν νέες παραγγελίες στα ναυπηγεία, σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς.
Πολλοί ηγέτες της αγοράς τονίζουν πάντως ότι η παρούσα κρίση δείχνει την τάσητων εταιριών να παραγγέλνουν περισσότερα πλοία απ όσο μπορούν να απορροφήσουν οι αγορές. Σύμφωνα με τον κ. Δρ. Helmut Sohmen, πρόεδρο του Ομίλου BW, «μερικοί θεωρούν τώρα τα παγκόσμια οικονομικά προβλήματα ως αιτία της ναυτιλιακής κρίσης, όμως η αλήεθια είναι ότι ακόμη και αν δεν υπήρχε κρίση ναυπηγούσαμε περισσότερα πλοία απ' όσα πραγματικά ζητούσε η αγορά». Σε μια ομιλία του ο κ. Sohmen τόνισε ότι οι καλοί καιροί στη ναυτιλία σπάνια κρατούν όσο οι δύκολοι καιροί. «Ο λόγος είναι απλός. Η προσφορά τονάζ θα ξεπερνά πάντα τη ζήτηση καθώς ο ρυθμός ναυπήγησης των πλοίων μπορεί να αυξάνεται κατά βούληση».
Ο κ. Sohmen υπογράμμισε ακόμη ότι η ναυτιλία είναι ένας νευραλγικός τομέας της παγκόσμιας οικονομίας. Ένα ποσοστό 12% των ερωτηθέντων στην έρευνα της Bunkerworld πάντως θεωρεί ότι ο κλάδος θα ανακάμψει στα επίπεδα πριν το 2008 μέχρι το τέλος του 2010, καθώς η παγκόσμια οικονομία βρίσκεται ήδη σε τροχιά ανάκαμψης.
Αναλυτές θεωρούν πάντως τέτοιες εκτιμήσεις, ως υπερ-αισιόδοξες καθώς έρχονται από ανθρώπους που εμπλέκονται σε κλάδους που αποτελούν μικρά τμήματα της παγκόσμιας οικονομίας, και ως εκ τούτου η εικόνα που έχουν για την αγορά είναι μερική ή στρεβλή. «Για ποιο λόγο θα πρέπει να ανακάμψει η παγκόσμια ναυτιλία, μόνο και μόνο επειδή η βιομηχανική παραγωγή της Κίνας αυξήθηκε για ένα μήνα; Και ναι, μπορεί να πιστεύουν οι ιδιοκτήτες φορτηγών πλοίων ότι ο πάτος έχει ακουμπηθεί, όμως ο κλάδος πρέπει να έχει μια συνολική εικόνα της οικονομίας προκειμένου να έχει μια σωστή άποψη για το χρονικό ορίζοντα ανάκαμψης των ναύλων μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα», τονίζει ο δρ. Sohmen.
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του επισημαίνει ότι τίθεται υπερ των μαζικών ακυρώσεων παραγγελίών, τακτική που υπερασπίζονται και πολλοί εμπλεκόμενοι στην αγορά, ως αντίδοτο στην υπερπροσφορά. «Η υπερπροσφορά είναι ένας από οτυς λόγους γαι τους οποίους ένα ποσοστό 4% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι η αγορά δεν θα δει ποτέ πια τις μέρες δόξας της της περιόδου πριν το 2008. Αν όμως η υπερπροσφορά μειωθεί και οι παραγγελίες κρατηθούν σε πιο λογικά επίπεδα, τότε η αγορά μπορεί σταδιακά να δει την πολυαναμενόμενη ανάκαμψη».
Πάντως η έρευνα αυτή του Bunkerworld δεν είναι η μόνη που δείχνει ότι η καμψη αυτή στον κλάδο δεν είναι παροδικό φαινόμενα αλλά αναμένεται να κρατήσει περισσότερο. Ενα ποσοστό 63% των ερωτηθέντων μιας άλλης έρευνας την οποία έκανε η Norton Rose Group αναμένει την αύξηση των προβληματικών ναυτιλαικών δανείων. «Παρά την επιμέρους βελτίωση της εικόνας σε μερικούς κλάδους.
Η κυρίαρχη άποψη είναι ότι η κατάσταση στη ναυτιλία θα χειροτερεύσει προτού καλυτερεύσει», τονίζει σε έκθεσή της η Norton Rose.
Τέλο
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr