Η θέση του ΠΑΣΟΚ ήταν - και προφανώς είναι ακόμα μέχρι νεωτέρας - ότι η διακρατική συμφωνία για την κατασκευή και εκμετάλλευση του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης δεν εξυπηρετεί στο ακέραιο τα ελληνικά συμφέροντα και ο ίδιος ο νυν πρωθυπουργός είχε θέσει ζήτημα επαναδιαπραγμάτευσης της συμφωνίας.
Από την άλλη, η προηγούμενη κυβέρνηση και ο ίδιος ο Κ. Καραμανλής είχε επενδύσει - ήδη από το 2004 - στρατηγικά στην ενίσχυση της σχέσης Αθήνας - Μόσχας, μέσω της σύναψης των συμφωνιών για την κατασκευή και εκμετάλλευση των αγωγών φυσικού αερίου και πετρελαίου South Stream και Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη.
Οπως ήταν φυσικό, οι συμφωνίες αυτές προκάλεσαν τις αντιδράσεις των ΗΠΑ, οι οποίες είχαν πολλάκις εκφραστεί διά του υφυπουργού και αρμόδιου σε θέματα ενέργειας Μάθιου Μπράιζα. Εκτός από την αλλαγή κυβέρνησης στην Ελλάδα, στο μεταξύ συνέβησαν και πολλές αλλαγές στο εξωτερικό. Καταρχήν, υπήρξε αλλαγή κυβέρνησης και αλλαγή γραμμής πλεύσης και στη Βουλγαρία. Η νέα κυβέρνηση της Σόφιας, υπό τον Μπόικο Μπορίσοφ, έχει φιλοαμερικανικό προσανατολισμό και έχει δείξει - μέσω από αμφιταλαντεύσεις είναι η αλήθεια - ότι δεν επιθυμεί να προσωρήσει τα σχέδια για το αγωγό, καθώς δεν θέλει να χάσει την εύνοια των ΗΠΑ.
Ειδικά, με δεδομένο ότι η Βουλγαρία συμμετέχει στον υποστηριζόμενο από τους Αμερικανούς αγωγό Nabucco, που κατ'' ουσίαν ανταγωνίζεται τον Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, αλλά και την επιδείνωση των σχέσεων Μόσχας - Σόφιας τους τελευταίους μήνες, το ενδεχόμενο αυτό γίνεται πιο αβέβαιο. Εξάλλου, η στρατηγική θέση της Βουλγαρίας που αποτελεί χώρα διόδου των αγωγών, της επιτρέπει να «παγώσει» έναν αγωγό, μια πολυτέλεια που προς το παρόν δεν απολαμβάνει η Ελλάδα.
Απειλούνται γεωστρατηγικοί συσχετισμοί
Μερίδα αναλυτών αναφέρει ότι οι καλές σχέσεις της χώρας μας με τη Ρωσία τα τελευταία χρόνια δεν οικοδομήθηκαν σε στέρεες βάσεις, ενώ η κυβέρνηση Καραμανλή προσέγγισε τη Ρωσία τόσο άμεσα και ανοιχτά, ώστε διαταράχθηκαν οι σχέσεις με τα ευρωατλαντικό μπλοκ. Σήμερα που οι σχέσεις ανάμεσα στην Ουάσινγκτον και στη Μόσχα - οι οποίες είχαν ενταθεί με το θέμα της αντιπυραυλικής ασπίδας στην Ανατ. Ευρώπη - έχουν ομαλοποιηθεί, ενώ η Ρωσία προσεγγίζει την Τουρκία αναζητώντας εναλλακτικούς «δρόμους» για προώθηση των συμφερόντων της και διαφοροποίηση των διαδρομών μεταφοράς φυσικού αερίου, λόγω και της συμπεριφοράς της Ουκρανίας.
Η προηγούμενη κυβέρνηση με τη διακρατική συμφωνία που αφορά την κατασκευή και την εκμετάλλευση του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, παραχώρησε στη ρωσική πλευρά το 51% της υπό σύστασιν εταιρείας. Οι ίδιοι ενεργειακοί αναλυτές επισημαίνουν ότι «δεν διασφαλίστηκαν επαρκώς τα ελληνικά συμφέροντα, καθώς δεν είναι εξασφαλισμένη η ροή με τις αναγκαίες ποσότητες πετρελαίου, δεδομένης μάλιστα της 100ετούς σύμβασης που έχουν υπογράψει οι δύο χώρες.
Πολύ σημαντικές για το μέλλον τους αγωγού θα πρέπει επίσης να θεωρούνται και οι περιβαλλοντικές προϋποθέσεις που πληροί ο αγωγός, με βάση τις δηλώσεις της νέας ελληνικής κυβέρνησης, και με δεδομένες τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών απ' όπου περνά ο αγωγός.
Ο αντίλογος
Δεδομένων των ανωτέρω, άλλοι αναλυτές επισημαίνουν ότι ανεξάρτητα των συσχετισμών δυνάμεων στην περιοχή, και παρά τις περιβαλλοντικές ανησυχίες, δεν πρέπει να αμφισβητείται ότι ο εν λόγω αγωγός «αποτελεί ένα στρατηγικού χαρακτήρα έργο το οποίο θα εγγυηθεί στο μέλλον μεγαλύτερη ενεργειακή ανεξαρτησία της χώρας και την εισαγωγή της, ως διεθνούς παίκτη, στους χάρτες των ενεργειακών δρόμων». «Η Ελλάδα, που παρακάμπτεται από το Nabucco, υπό το φάσμα της ενεργειακής εξάρτησης, έκανε το αυτονόητο. Στράφηκε στην άλλη πλευρά, στη Ρωσία, για να εξασφαλίσει αυτό που επιδιώκει η Δύση και οι ΗΠΑ για την Ευρώπη: εναλλακτική παροχή ενέργειας», τονίζουν οι ειδικοί. Στο πλαίσιο αυτό, δεν πρέπει κανείς να ξεχνά ότι η Ρωσία θα εξακολουθεί να είναι ο ενεργειακός εταίρος της Ευρώπης και στο μέλλον.
Η Γηραιά Ήπειρος δεν είναι εύκολο να βρει εναλλακτικές ενεργειακές πηγές. Η Ρωσία αποτελεί
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr