Συγκεκριμένα, αναμένεται να εγκατασταθεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα δορυφορικής παρακολούθησης με χρήση GPS Tracker για φορτηγά μεταφοράς εμπορευμάτων, εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερς) βυτιοφόρα, επαγγελματικά οχήματα κτλ, που εισέρχονται και κυκλοφορούν στη χώρα μας.
Έτσι, θα ανιχνεύεται, από την ΑΑΔΕ, κάθε στιγμή, η πορεία διακινούμενων αγαθών και θα καταγράφεται, on line, η πορεία των συγκεκριμένων οχημάτων.
Το όλο αυτό έργο για τη δορυφορική παρακολούθηση της κίνησης των επαγγελματικών οχημάτων και εμπορευματοκιβωτίων κατά την είσοδο και την κυκλοφορία τους στη χώρα μας εντάχθηκε με υπογραφή του αρμόδιου αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Νίκου Παπαθανάση στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Όπως αναφέρεται στη σχετική απόφαση αντικείμενο του έργου είναι η δημιουργία για την Τελωνειακή Υπηρεσία της ΑΑΔΕ, ενός ολοκληρωμένου συστήματος για τον έλεγχο και την καταγραφή Φορτηγών και εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ) κατά την
διέλευσή τους από χερσαία συνοριακά σημεία και Τελωνεία Λιμένων της, καθώς και την ψηφιακή παρακολούθηση της κινήσεως τους κατά την κυκλοφορία τους εντός της χώρας.
Συνολικά το σύστημα θα εγκατασταθεί σε:
- 34 συνοριακά σημεία, λιμάνια και αποθήκες διακίνησης,
- 132 σταθμούς διοδίων σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας και
- 17 μη ελεγχόμενους μεγάλους κόμβους σε όλη την επικράτεια
Η παροχή λειτουργιών του Συστήματος Παρακολουθήσης Κινήσης Οχημάτων & Εμπορευματοκιβωτίων θα γίνει μέσω ενός «Κέντρου Ελέγχου» δύο επιπέδων:
- Το Κέντρο Επιχειρησιακού Θαλάμου (Κ.Ε.ΘΑ.), με σκοπό την αξιοποίηση των δεδομένων που παράγονται από το σύστημα για τις ανάγκες των ελέγχων και την αντίστοιχη λήψη αποφάσεων.
- Το Κέντρο Ελέγχου Υποδομών (Κ.Ε.ΥΠ.), με σκοπό την παρακολούθηση καλής λειτουργίας του εξοπλισμού και των εφαρμογών του συστήματος.
Ο εξοπλισμός
Στα φορτηγά που κυκλοφορούν στη χώρα μας θα τοποθετηθούν 10.740 συσκευές GPS-Trackers για δορυφορική παρακολούθηση ενώ οι τελωνειακές αρχές θα προμηθευτούν με:
- 29 σταθερές γεφυροπλάστιγγες για τη ζύγιση βαρέων οχημάτων οι οποίες θα τοποθετηθούν σε βασικά λιμάνια και τα σημεία εισόδου/εξόδου της χώρας.
- 16 σταθερά X-Rays νέας τεχνολογίας backscatter
- 17 κινητών πλαστιγγών οι οποίες θα χρησιμοποιούνται σε διόδια, λιμάνια και σε άλλα σημεία της χώρας.
- 17 κινητές μονάδες ελέγχου και αναγνώρισης οχημάτων εξοπλισμένες με κάμερες ALPR (Automatic License Plate Recognition), ειδικό εξοπλισμό και λογισμικό
- 6 κινητά X-Rays νέας τεχνολογίας backscatter
- 4 κινητές μονάδες οχημάτων άνω των 9 θέσεων για χρήση προανακριτικών πράξεων
- Κάμερες παρακολούθησης κλειστού κυκλώματος (CCTV).
- Λογισμικό έκδοσης και ανάγνωσης έξυπνων καρτών εισόδου-εξόδου - Μπάρες διέλευσης
- Λογισμικό κεντρικής αποθήκευσης δεδομένων
- Λογισμικό παρακολούθησης καλής λειτουργίαςΛογισμικό διασύνδεσης με έτερα συστήματα.
- Κάμερες παρακολούθησης κλειστού κυκλώματος (CCTV).
Ο στόχος για την “ανάσχεση του λαθρεμπορίου
Ο διαδικασία αυτή εκσυγχρονισμού του εξοπλισμού των τελωνειακών υπηρεσιών έχει στόχο να στηρίξει τη μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλεται για να περιοριστεί το λαθρεμπόριο. Υπενθυμίζεται ότι στο Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΑΑΔΕ του 2023 για την πάταξη του λαθρεμπορίου αναφέρεται ότι “η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου και του παρεμπορίου αποτελεί προτεραιότητα για την ΑΑΔΕ, καθώς η μη καταβολή δασμών και φόρων οδηγεί σε απώλεια σημαντικών δημοσίων εσόδων και αποτελεί τροχοπέδη για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και του νόμιμου εμπορίου. Στο ΕΣ 2023, με βασική επιδίωξη τον περιορισμό του λαθρεμπορίου, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ενίσχυση των τελωνειακών ελέγχων δίωξης καθώς και στη διενέργεια εκ των υστέρων τελωνειακών ελέγχων. Για να ενισχυθεί η αποτελεσματικότητα των τελωνειακών ελέγχων, εκσυγχρονίζουμε τα μέσα του ελεγκτικού μηχανισμού και τα συστήματα επιχειρησιακής δράσης καθώς και τις διαδικασίες ελέγχου και αναβαθμίζουμε τα πληροφοριακά μας συστήματα που διαχειρίζονται τις πληροφορίες από τις διάφορες βάσεις δεδομένων.”
Όπως αναφέρεται στους στόχους για το 2023 είναι ενταγμένες οι εξής δράσεις:
✓ Διενέργεια τουλάχιστον 79.900 ελέγχων δίωξης από τα Τελωνεία και τις Κινητές Ομάδες Ελέγχου, εκ των οποίων: o 37.300 έλεγχοι δίωξης σε προϊόντα που υπόκεινται σε ΕΦΚ, ήτοι καπνικά προϊόντα, υγρά καύσιμα και λοιπά ενεργειακά προϊόντα, με αξιοποίηση των ευρημάτων του συστήματος εισροών/εκροών και αλκοολούχα προϊόντα.
o 4.200 έλεγχοι δίωξης σε παραποιημένα προϊόντα.
o 8.400 έλεγχοι διακίνησης ρευστών διαθεσίμων.
o 27.000 έλεγχοι δίωξης σε λοιπούς τομείς όπου εντοπίζονται φαινόμενα λαθρεμπορίου, όπως στο εμπόριο και στην κυκλοφορία οχημάτων, στη διέλευση επιβατών, στη διακίνηση καφέ, ναρκωτικών, αγαθών πολιτιστικής κληρονομιάς, κ.λπ. o 3.000 έλεγχοι δίωξης σε ταχυδρομικά δέματα ηλεκτρονικού εμπορίου.
✓ Διενέργεια τουλάχιστον 10.000 τελωνειακών ελέγχων με αυτοκινούμενα συστήματα ελέγχου X-RAYS.
✓ Διενέργεια τουλάχιστον 400 ελέγχων από τη Θαλάσσια Ομάδα Ελέγχου, με αξιοποίηση των αντιλαθρεμπορικών σκαφών της Τελωνειακής Υπηρεσίας, στοχεύοντας κυρίως στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου πετρελαιοειδών.
✓ Διενέργεια τουλάχιστον 13.300 εκ των υστέρων ελέγχων από τα Τελωνεία και τις ΕΛΥΤ.
✓ Στοχευμένοι έλεγχοι στις εισαγωγές και εξαγωγές.
✓ Συνεργασία με άλλα σώματα δίωξης υπό το συντονισμό του Συντονιστικού Επιχειρησιακού Κέντρου.
✓ Διεξαγωγή 12 Τελωνειακών Επιχειρήσεων για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου σε προϊόντα που υπόκεινται σε ΕΦΚ, παραποιημένα, ρευστά διαθέσιμα κ.λπ
Να σημειωθεί ότι πέρυσι, με βάση τον Απολογισμό της ΑΑΔΕ υπήρξαν:
✓ 6.854 εντοπισθείσες παραβάσεις από τη διενέργεια τελωνειακών ελέγχων δίωξης.
✓ 13.625 καταλογιστικές πράξεις για τελωνειακές παραβάσεις.
✓ 197,8 εκατ. € καταλογισθέντα ποσά (πρόστιμα, πολλαπλά τέλη, δασμοί και φόροι) για απλές τελωνειακές παραβάσεις και λαθρεμπορίες.
✓ Κατάσχεση 182.639.008 τεμαχίων τσιγάρων, 136.321 λίτρων υγρών καυσίμων και λοιπών ενεργειακών προϊόντων και 735.933 τεμαχίων παραποιημένων προϊόντων.
✓ 5,171 δισ. € εισπράξεις από ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές και 28,5 εκατ. € εισπράξεις από ληξιπρόθεσμες τελωνειακές οφειλές.
✓ 69,3% και 74,4% ποσοστό οφειλετών υπό αναγκαστικά μέτρα είσπραξης της Φορολογικής και της Τελωνειακής Διοίκησης αντίστοιχα.
Είναι ενδεικτικό ότι μιλώντας στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης της εταιρείας που προΐσταται, ο Γιάννης Αληγιζάκης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ΕΛΙΝΟΙΛ και πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος είχε περιγράψει με μελανά χρώματα την κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο καυσίμων.
“Η παραβατικότητα καταστρέφει τον κλάδο. Ο κλάδος έχει κάνει παρεμβάσεις έχουμε συμφωνήσει με την ΑΑΔΕ και παρείχαμε λύσεις αλλά μας πήγε πίσω το τελευταίο εξάμηνο. Πιστεύω η νέα κυβέρνηση να αξιολογήσει την πρόταση που έχουμε καταθέσει και σε ένα λογικό διαστημα, σε ένα χρόνο να λειτουργήσει το σύστημα. Εάν δε γίνει τα πρατήρια θα περάσουν σε παραβατικούς και σιγά σιγά πολλοί επαγγελματίες θα εγκαταλείψουν τα πρατήριά τους” ανέφερε ο κ. Αληγιζάκης αποτυπώνοντας τη σκληρή πραγματικότητα με τη διόγκωση μιας ολόκληρης γκρίζας οικονομίας περιξ των καυσίμων, κι όχι μόνο, που απειλεί να “καταπιεί” έναν ολόκληρο κλάδο, όπως έχει καταδειχθεί από πολλές περιπτώσεις που έχουν απασχολήσει πρόσφατα τις αρχές.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr