Όπως αναφέρεται το MyDATA είναι η πρωτοποριακή ψηφιακή πλατφόρμα για την εκπλήρωση των φορολογικών τους υποχρεώσεων, που θα οδηγήσει σε αυτοματοποίηση της συμπλήρωσης των φορολογικών δηλώσεων και θα τις απαλλάξει από υποχρεώσεις που έχουν σήμερα, όπως η υποβολή Καταστάσεων Πελατών – Προμηθευτών (ΜΥΦ).
Πλέον σύμφωνα με όσα εκτιμούν οι λογιστές, τα παραστατικά εσόδων και εξόδων θα καταγράφονται αυτόματα στα ηλεκτρονικά βιβλία, τα οποία θα «αναμένουν» τον χαρακτηρισμό και οριστικοποίηση από τον εξουσιοδοτημένο, πιστοποιημένο, αδειούχο λογιστή – φοροτεχνικό. Οι λοιπές δαπάνες (λιανικές, αγορές εξωτερικού κ.λ.π) καθώς και οι υπόλοιπες τακτοποιητικές εγγραφές θα καταχωρούνται με τον παραδοσιακό τρόπο ή απευθείας στην πλατφόρμα myDATA.
Επιπλέον μια σειρά δηλωτικών υποχρεώσεων (Φ.Π.Α, Ε3, κλπ) θα προ- συμπληρώνονται αυτόματα και παρέχεται η δυνατότητα αποφυγής ελλιπών ή λανθασμένων καταχωρήσεων, ή και απώλειας παραστατικών, με ταυτόχρονη εξοικονόμηση χρόνου (παραλαβή, τακτοποίηση παραστατικών σε φυσική μορφή, καταχώρηση, έλεγχος, ασφυκτικές προθεσμίες).
Ουσιαστικά οι επιχειρήσεις, όταν πλέον θα έχει εμπεδωθεί το νέο σύστημα, θα απλοποιήσουν τις λειτουργίες του λογιστηρίου τους, ενώ θα μπορούν να παίρνουν άμεσα τις επιστροφές φόρου που δικαιούνται, καθώς οι εκκαθαρίσεις θα γίνονται σε real time.
Σύμφωνα με στελέχη του υπ. Οικονομικών αυτές οι ψηφιακές διαδικασίες έκδοσης, αποστολής, έγκρισης και αρχειοθέτησης των παραστατικών θα μειώσουν τον χρόνο πληρωμής των τιμολογίων ενισχύοντας την ταμειακή ροή των επιχειρήσεων και θα τις απαλλάξουν από την υποχρέωση χρήσης φορολογικής ταμειακής μηχανής ή φορολογικού μηχανισμού για τις πωλήσεις λιανικής.
Να σημειωθεί ότι στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ υπάρχει η Ειδική Φόρμα Καταχώρησης που αφορά τις μικρές επιχειρήσεις, που εξέδωσαν πέρυσι και πρόπερσι μέχρι 50 τιμολόγια παροχής ή πώλησης ετησίως ή είχαν τζίρο έως 50.000 ευρώ και τηρούν απλογραφικά βιβλία. Η φόρμα προσφέρεται δωρεάν από την ΑΑΔΕ και πλέον οι φορολογούμενοι, συμπληρώνουν έναν πίνακα τύπου excel, κάθε τιμολόγιο που κόβουν για να πληρωθούν, με βάση τις επιλογές που τους προτείνει η εφαρμογή.
Το ενδιαφέρον είναι ότι νωρίτερα από άλλες χώρες κι εν μέσω πανδημίας, με ό,τι κι αν σημαίνει αυτό σε λειτουργικά και οικονομικά βάρη, οι επιχειρήσεις καλούνται να μπουν στην ψηφιακή εποχή. Έτσι, με απόφαση του υφυπουργού Οικονομικών Aπ. Βεσυρόπουλου, στην πλατφόρμα mydata.aade.gov.gr, που άνοιξε από εχθές κανονικά, θα καταγράφονται ηλεκτρονικά όλες τις κινήσεις του λογιστηρίου μιας επιχείρησης.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, από την 1η Οκτωβρίου και σταδιακά έως την 1-1-2021 θα αποστέλλονται υποχρεωτικά στη πλατφόρμα όλα τα δεδομένα εσόδων και εξόδων. Τι σημαίνει αυτό; Απλά οι φορολογικές αρχές θα έχουν πλήρη και ανά πάσα στιγμή εικόνα για την δραστηριότητα και το οικονομικό προφίλ επιχειρήσεων κι έτσι μπορεί να γίνονται άμεσα διασταυρώσεις στοιχείων για τα έσοδα, τις πωλήσεις, τις δαπάνες, και τα κέρδη κάθε επιχείρησης. Έτσι η φορολογική διοίκηση επιδιώκει να βάλει τέρμα στην απόκρυψη εισοδημάτων στην έκδοση πλαστών τιμολογίων κτλ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η νομοθεσία προβλέπει πλέγμα κινήτρων για όσες επιχειρήσεις υιοθετήσουν, αποκλειστικά την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω παρόχου για την έκδοση και λήψη παραστατικών πωλήσεων για τα φορολογικά έτη που αρχίζουν από 1/1/2020 μέχρι και το φορολογικό έτος 2022.
Αναλυτικά:
- Μειώνεται στα 3 έτη από 5 για τον εκδότη του τιμολογίου και στα 4 για τον λήπτη ο χρόνος παραγραφής του δικαιώματος της φορολογικής διοίκησης να εκδώσει πράξη προσδιορισμού φόρου
- Περιορίζεται σε 45 ημέρες από 90 το χρονικό διάστημα που η φορολογική διοίκηση εξετάζει τα αιτήματα επιστροφής φόρου για τα έτη που εφαρμόζεται ηλεκτρονική τιμολόγηση
- Παρέχεται αυξημένη κατά 100% απόσβεση της αρχικής δαπάνης για τεχνικό εξοπλισμό και λογισμικό που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, κατά το έτος πραγματοποίησής της, ως αντιστάθμισμα του κόστους χρήσης της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
- Προβλέπεται υπερέκπτωση κατά 100% της αξίας των δαπανών για τη λήψη υπηρεσιών παρόχου.
Βέβαια η εφαρμογή των νέων διαδικασιών είναι «πιλοτική». Επίσης υπάρχει πρόβλεψη για αναδρομική δήλωση των εσόδων Ιανουαρίου –Σεπτεμβρίου. Αντιθέτως, από Οκτώβριο πλέον ξεκινά η υποβολή στην πλατφόρμα των στοιχείων εσόδων κάθε επιχείρησης, ακόμα και της πιο μικρής που τηρεί βιβλία. Με ελαστικότητα για τον πρώτο καιρό και με διάθεσης επίλυσης προβλημάτων που θα ανακύψουν ως το τέλος του έτους. Πρωτοχρονιά ή -έστω- αρχές του 2021 όλα και όλοι θα πρέπει να λειτουργούν πλήρως στο νέο ηλεκτρονικό περιβάλλον.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr