Τα συνταξιοδοτικά συστήματα σε 25 αγορές -συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, συγκρίνει σε ανάλυσή της UBS. Συγκεκριμένα, υπολόγισε τα ποσοστά αποταμίευσης που χρειάζονται στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες, για να μπορέσει να διατηρήσει κάποιος έναν αξιοπρεπή τρόπο ζωής κατά τη συνταξιοδότηση. Με βάση το "μοντέλο" της τράπεζας, ο μέσος Έλληνας/Ελληνίδα (αν δεν έχει αποταμιεύσεις), πρέπει να αποταμιεύει περίπου το 10% του μισθού του από την ηλικία των 50 μέχρι να συνταξιοδοτηθεί, προκειμένου να μην στερηθεί πολλά από τη διαβίωσή του.
Ο Διεθνής Δείκτης Χάσματος Συντάξεων, που δημοσιεύεται από το Chief Investment Office της UBS Global Wealth Management, αναλύει το υποχρεωτικό μέρος 25 συνταξιοδοτικών συστημάτων, εστιάζοντας στα οφέλη που μπορεί να αναμένει ένας εργαζόμενος και στις πρόσθετες αποταμιεύσεις που απαιτούνται για τη διατήρηση ενός συνηθισμένου επιπέδου διαβίωσης κατά τη σύνταξη. Συγκεκριμένα, η μελέτη αξιολογεί τα συνταξιοδοτικά συστήματα με βάση την προσπάθεια αποταμίευσης που απαιτείται από έναν φανταστικό χαρακτήρα, μετρώντας το μερίδιο του τρέχοντος καθαρού εισοδήματος που πρέπει να αποταμιεύσει μια εργαζόμενη γυναίκα κάθε χρόνο από την ηλικία των 50 ετών μέχρι τη σύνταξη, υποθέτοντας ότι δεν έχει προηγούμενες αποταμιεύσεις.
Τα αποτελέσματα διαφέρουν σημαντικά από πόλη σε πόλη. Για παράδειγμα, ιδιωτικές αποταμιεύσεις δεν απαιτούνται στο Άμστερνταμ, ενώ ανέρχονται στο -αδύνατο- 93% των μισθών στο Τόκιο.
Αυτό συμβαίνει κυρίως επειδή το ιαπωνικό σύστημα δεν στοχεύει στην αντικατάσταση υψηλού ποσοστού του εισοδήματος από την εργασία, ενώ το ολλανδικό το επιδιώκει – κάτι που αντικατοπτρίζεται και στα σχετικά υψηλά ποσοστά συνταξιοδοτικής συνεισφοράς. Επιπλέον, οι Ιάπωνες περνούν κατά 50% περισσότερο χρόνο στη σύνταξη σε σύγκριση με τους Ολλανδούς, καθώς συνταξιοδοτούνται νωρίτερα και ζουν περισσότερα χρόνια.
Σε αντίθεση με την Ολλανδία, οι ιδιωτικές αποταμιεύσεις είναι απαραίτητες για να εξασφαλιστεί ένα συγκεκριμένο επίπεδο ζωής μετά τη σύνταξη στις περισσότερες πόλεις του κόσμου. Το πόσο εξαρτάται από τον σχεδιασμό του αντίστοιχου συνταξιοδοτικού συστήματος. Ενώ κάποια απαιτούν χαμηλή προσωπική δέσμευση από τους συμμετέχοντες, άλλα δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην προσωπική ευθύνη – δηλαδή, δεν στοχεύουν στη διατήρηση ενός συνηθισμένου επιπέδου διαβίωσης.
Όσο αφορά στην Ελλάδα, η UBS αναφέρει ότι:
"Το ελληνικό συνταξιοδοτικό σύστημα διαθέτει τρία προγράμματα που διαχειρίζονται κρατικοί φορείς, καλύπτοντας σχεδόν όλους τους εργαζομένους. Η ηλικία συνταξιοδότησης είναι τα 67 σε όλα τα προγράμματα και συνδέεται με το προσδόκιμο ζωής στα 65.
Το πρώτο πρόγραμμα είναι η Γενική Φοροχρηματοδοτούμενη Εθνική Σύνταξη, η οποία παρέχει μια σύνταξη σταθερού ποσού προσαρμοσμένη για τον πληθωρισμό, αξίας περίπου 30% του μέσου μισθού. Το πλήρες ποσό απαιτεί τουλάχιστον 20 χρόνια εισφορών και 40 χρόνια διαμονής στην Ελλάδα. Η πρόωρη συνταξιοδότηση ή η έλλειψη χρόνων εισφορών ή διαμονής οδηγούν σε χαμηλότερες συντάξεις.
Το δεύτερο πρόγραμμα είναι η Αναλογική Σύνταξη: ένα σύστημα καθορισμένων παροχών (DB) που χρηματοδοτείται βάσει του pay-as-you-go. Οι εισφορές ανέρχονται στο 20% των μισθών — με όριο περίπου 6 φορές τον μέσο μισθό — χρηματοδοτούμενες κατά το ένα τρίτο από τους εργαζομένους και κατά τα δύο τρίτα από τους εργοδότες. Παρέχει δια βίου συντάξεις, προσαρμοσμένες στην αύξηση των μισθών. Για τον καθορισμό της σύνταξης, υπολογίζεται πρώτα ο μισθός αναφοράς, χρησιμοποιώντας τον μέσο όρο παρελθόντων μισθών προσαρμοσμένων για τον πληθωρισμό (έως το 2024) και για την αύξηση των μισθών (από το 2025) έως το όριο εισφορών. Δεύτερον, ο δείκτης αντικατάστασης υπολογίζεται χρησιμοποιώντας ένα προοδευτικό πρόγραμμα συσσώρευσης — π.χ., 40 χρόνια υπηρεσίας οδηγούν σε δείκτη αντικατάστασης 50%, ενώ 20 χρόνια σε μόλις 16%. Οι παροχές μπορούν να αναληφθούν χωρίς ποινή από την ηλικία των 62, υπό την προϋπόθεση των 40 ετών εισφορών.
Το τρίτο πρόγραμμα είναι η Επικουρική Σύνταξη: ένα σύστημα καθορισμένων εισφορών (DC) που παρέχει δια βίου μηνιαία παροχή, κυρίως καλύπτοντας όσους άρχισαν να εργάζονται το 2022. Οι εργοδότες και οι εργαζόμενοι συνεισφέρουν από 3% των μισθών έως το ίδιο όριο όπως στην Αναλογική Σύνταξη. Οι εισφορές επενδύονται σε επενδυτικές στρατηγικές ανάλογα με την ηλικία. Ωστόσο, από το 2026, θα υπάρχουν τρεις στρατηγικές για επιλογή από τους εργαζόμενους. Το κράτος εγγυάται ελάχιστη απόδοση ίση με τον πληθωρισμό. Οι εργαζόμενοι που εντάχθηκαν στην αγορά εργασίας πριν από το 2022 είναι ενταγμένοι σε ένα νοητό σύστημα καθορισμένων εισφορών, όπου οι εισφορές κεφαλαιοποιούνται χρησιμοποιώντας τη μέση αύξηση μισθών των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα.
Υπάρχουν επίσης μη υποχρεωτικά επαγγελματικά προγράμματα, καθώς και προαιρετικές ιδιωτικές αποταμιεύσεις που παρέχουν φορολογικά κίνητρα με ανώτατο όριο. Υπάρχει ένα κοινωνικό δίχτυ ασφαλείας υπό τη μορφή μιας σύνταξης σταθερού ποσού για άτομα με πολύ χαμηλό εισόδημα που έχουν φτάσει στην ηλικία συνταξιοδότησης.
Υποθέτουμε ότι η Τζέιν συνταξιοδοτείται στα 64 - η οποία είναι πιθανό να είναι η ελάχιστη ηλικία πρόωρης συνταξιοδότησης — με περισσότερα από 40 χρόνια εισφορών. Ο καθαρός δείκτης αντικατάστασης θα είναι 93%. Θα χρειαστεί να αποταμιεύει το 10% του καθαρού μισθού της. Ο ρυθμός αποταμίευσής της θα μειωθεί στο μηδέν αν εργαστεί μερικά χρόνια παραπάνω.
Πολλές μεταρρυθμίσεις
Το ελληνικό σύστημα διαθέτει πλέον μηχανισμούς βιωσιμότητας: Οι παράμετροι του προγράμματος Αναλογικής Σύνταξης πρέπει να αλλάξουν αν οι μακροπρόθεσμες προβλέψεις δείχνουν αύξηση των δαπανών για δημόσιες συντάξεις πάνω από ένα συγκεκριμένο σημείο αναφοράς. Ομοίως, η προσαρμογή των δια βίου μηνιαίων παροχών από το κληρονομημένο πρόγραμμα Επικουρικής Σύνταξης εξαρτάται από τη χρηματοοικονομική σταθερότητα του προγράμματος. Η κυβέρνηση εισήγαγε πολλές μεταρρυθμίσεις μετά την κρίση δημόσιου χρέους της χώρας. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αυτές αναμένεται να αποδώσουν σταδιακά καρπούς και να οδηγήσουν σε μείωση των καθαρών δαπανών για δημόσιες συντάξεις."
Οι συνταξιοδοτικές παροχές σπάνια είναι σίγουρες
Στη διεθνή ανάλυσή της η UBS αναφέρει ότι ακόμα και όταν οι αναμενόμενες συνταξιοδοτικές παροχές είναι υψηλές, μπορεί να είναι αβέβαιες όταν βασίζονται στην απόδοση των χρηματοπιστωτικών αγορών ή όταν οι υποσχόμενες παροχές στηρίζονται σε απαρχαιωμένες δημογραφικές και χρηματοοικονομικές παραμέτρους. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για ορισμένα συστήματα καθορισμένων παροχών, τα οποία μπορεί να μην είναι σε θέση να τηρήσουν τις υποσχέσεις τους καθώς απομακρύνονται από την αναλογιστική πραγματικότητα.
Ειδικότερα, καθώς η μεγάλη γενιά των baby boomers συνταξιοδοτείται, οι υπάρχουσες ανισορροπίες τείνουν να διευρύνονται στα εξασθενημένα συστήματα που χρηματοδοτούνται βάσει του pay-as-you-go. Για να διατηρηθούν οικονομικά βιώσιμα αυτά τα συστήματα, χωρίς να περιοριστούν οι συντάξεις των σημερινών συνταξιούχων, οι σημερινοί εργαζόμενοι μπορεί να κληθούν να καλύψουν το μεγαλύτερο μέρος του κόστους. Ως εκ τούτου, οι συγγραφείς υποστηρίζουν ότι οι προληπτικές αποταμιεύσεις συνιστώνται για να αποτραπεί η έμφυτη αβεβαιότητα της αλλαγής πολιτικής.
Υπάρχουν βιώσιμα συνταξιοδοτικά συστήματα
Ωστόσο, ορισμένες χώρες έχουν λάβει μέτρα για την αντιμετώπιση των οικονομικών προβλημάτων των βασικών συνταξιοδοτικών συστημάτων που βασίζονται στον μηχανισμό pay-as-you-go. Για παράδειγμα, η Σουηδία έχει εισαγάγει ένα μηχανισμό βιωσιμότητας στο σύστημα εισοδηματικής σύνταξης, που προσαρμόζει την αναπροσαρμογή των συντάξεων ανάλογα με την οικονομική ισορροπία του συστήματος.
«Η παρατήρηση των μέτρων που έχουν ληφθεί σε ορισμένες χώρες μας δείχνει ότι είναι δυνατή η ενίσχυση της ανθεκτικότητας των συνταξιοδοτικών συστημάτων χωρίς να υπονομεύεται η επάρκεια», υποστηρίζει η οικονομολόγος της UBS, Elisabeth Beusch.
Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr