Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης οργανώθηκαν δύο πάνελ με τίτλους: «Υποστήριξη της εμπλοκής των Κοινωνικών Εταίρων σε περιφερειακό επίπεδο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση» και «Οι προσδοκίες από το “Future4VET” και τη μεταβατική φάση εφαρμογής της διττής επαγγελματικής εκπαίδευσης».
Ο Πρόεδρος του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου, κ. Βασίλειος Γούναρης, στο πλαίσιο χαιρετισμού, που απηύθυνε στην εκδήλωση, χαρακτήρισε ως αξιοσημείωτο το γεγονός ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έκανε τεράστιες προσπάθειες και ισάξια πρόοδο στο κομμάτι της βελτίωσης και του εμπλουτισμού της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και υπογράμμισε ότι στις προηγμένες ευρωπαϊκές οικονομίες, όπως η Γερμανική, οι κενές θέσεις εργασίας στον τομέα της παραγωγής καλύπτονται σε μεγάλο βαθμό από το σύστημα της διττής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, το οποίο θεσπίσθηκε, προκειμένου να λειτουργήσει συμπληρωματικά της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.
Ο Γενικός Διευθυντής και Μέλος ΔΣ του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου, Δρ. Αθανάσιος Κελέμης, στον χαιρετισμό του αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στο Future4VET τονίζοντας ότι στο επίκεντρό του βρίσκεται η ελληνογερμανική συνεργασία και η ανταλλαγή τεχνογνωσίας με στόχους την περαιτέρω «Πρασινοποίηση» και Ψηφιοποίηση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Όπως είπε, «η διάρκεια του έργου είναι τρία έτη και προβλέπεται μέσα σε αυτά, ο σχεδιασμός και η εφαρμογή τεσσάρων «πράσινων» καινοτόμων επαγγελματικών προφίλ, σε συνεργασία με ελληνικούς εκπαιδευτικούς φορείς». Ειδικότερα, σημείωσε ότι «το έργο χρηματοδοτείται από το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Παιδείας και Έρευνας (BMBF) της Γερμανίας, ενώ μεταξύ του Ελληνικού και του Γερμανικού Υπουργείου Παιδείας υπάρχει μια μακροχρόνια συνεργασία και αναπόσπαστο κομμάτι αυτής, αποτελούν τα τρία Μνημόνια Συνεργασίας, που έχουν συναφθεί έως τώρα. Το 2021 υπογράφηκε το τρίτο κατά σειρά MoU για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του οποίου υλοποιείται και το Future4VET. Είχαν προηγηθεί ανάλογες συμφωνίες το 2012 και το 2017», πρόσθεσε.
Από την πλευρά του, ο Γενικός Γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Δια Βίου Μάθησης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Γιώργος Βούτσινος, αναφερόμενος στα πολλά και σημαντικά βήματα προόδου, που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, σε ό,τι αφορά την ΕΕΚ, σημείωσε ότι αυτά βασίστηκαν σε τρεις πυλώνες, στο Ομοσπονδιακό Υπουργείο Παιδείας και Έρευνας, στο Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο και στο Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας, ενώ καθοριστικής σημασίας ήταν, σύμφωνα με τον ίδιο, και η ψήφιση του ν.4763/2020.
Η Προϊσταμένη του Τμήματος Ευρωπαϊκών και Διεθνών Θεμάτων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, κα Ευαγγελία Πάντα, υπογράμμισε τη στενή συνεργασία μεταξύ των αρμοδίων ελληνικών και γερμανικών αρχών για τη διαμόρφωση ενός οδικού χάρτη υλοποίησης της διμερούς συμφωνίας στον τομέα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ως συνέχεια του MoU, που είχε υπογραφεί το 2021, ενώ σχολίασε τις μεταρρυθμίσεις, που εισήγαγε στο εθνικό σύστημα ΕΕΚ ο ν.4763/2020.
Ο Αναπληρωτής Προϊστάμενος της Διεύθυνσης ERASMUS - Διεθνής Συνεργασία στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Παιδείας και Έρευνας, κ. Christian Bock, τόνισε από την πλευρά του ότι Ελλάδα και Γερμανία συνεργάζονται εδώ και χρόνια στενά στον τομέα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, διευκρινίζοντας ότι «πρόκειται για συνεργασία, η οποία συνεχίστηκε και κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, αλλά και το 2021, οπότε με μια κοινή δήλωση προθέσεων ανοίξαμε ένα νέο κεφάλαιο, διευρύνοντας τους εμπλεκόμενους στον τομέα με τη συμμετοχή της αγοράς και των κοινωνικών εταίρων».
Η Διευθύνουσα Σύμβουλος του Ερευνητικού Ινστιτούτου FIAP e.V., κα Silke Steinberg, επισήμανε τις προκλήσεις, τις οποίες αντιμετωπίζει σήμερα η Ευρώπη, ξεχωρίζοντας το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής που, όπως ανέφερε, αποτελεί την πιο μακροπρόθεσμη πρόκληση. «Το 2017 αρχίσαμε να συνεργαζόμαστε με τους ελληνικούς φορείς του εκπαιδευτικού τομέα καθώς και με το Υπουργείο Παιδείας δημιουργώντας ένα πλαίσιο απόκτησης επαγγελματικών προσόντων με γνώμονα αυτές τις νέες προκλήσεις και οφείλω να πω ότι η υποδοχή ήταν θετική από την πλευρά των εκπαιδευτικών. Με το Future4VET πήγαμε ένα βήμα πιο μακριά, αναβαθμίζοντας τους στόχους μας, μέσω της συνεργασίας μεταξύ των δύο υπουργείων, οπότε πρόθεσή μας είναι να υλοποιήσουμε το έργο αυτό σε ένα διαφορετικό, σε ένα υψηλότερο, επίπεδο», πρόσθεσε.
H Επιστημονική Υπεύθυνη του Φορέα “DLR”, κα Eva Zimmermann, ανέδειξε το ενδιαφέρον που υπάρχει για συμμετοχή σε διεθνείς συνεργασίες και πρωτοβουλίες Επαγγελματικής και Εκπαιδευτικής Κατάρτισης, οι οποίες εστιάζουν στην καινοτομία. «Πρέπει να διατηρήσουμε σύγχρονη την ΕΕΚ. Είμαστε υποχρεωμένοι να συμβαδίζουμε και να εξελισσόμαστε παράλληλα με την πορεία της αγοράς», σημείωσε.
Ο Διευθυντής του Δημόσιου Θεματικού ΙΕΚ Αιγάλεω, κ. Δημήτρης Κυριακός, χαρακτήρισε ως πιο επείγουσες τις ανάγκες αναβάθμισης των προγραμμάτων σπουδών και την εισαγωγή νέων ειδικοτήτων, ειδικά σε Τεχνολογικές κατευθύνσεις. Πιο συγκεκριμένα, σημείωσε ότι «οι τάσεις όπως ξεκάθαρα φαίνονται και από τις προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι σε θέματα ψηφιοποίησης και πράσινων τεχνολογιών. Πρέπει να επενδύσουμε στη δημιουργία νέων τεχνικών ειδικοτήτων», πρόσθεσε.
Ο Διευθυντής του ΠΕΠΑΛ Περάματος, κ. Μάριος Μουρατίδης, τόνισε ότι «τα Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια έχουν αποστολή τους τη διασύνδεση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και τη σταθερή επικοινωνία με τους κοινωνικούς εταίρους, τη διερεύνηση των αναγκών της αγοράς εργασίας και την ενίσχυση των ειδικοτήτων νέων ή παλιών του ΠΕΠΑΛ, την εισαγωγή της πρακτικής άσκησης και μαθητείας από τη Β΄ Τάξη Λυκείου, την ενίσχυση της διαθεματικότητας στο σχολείο και την εφαρμογή νέων μεθόδων διδασκαλίας».
Ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ), κ. Παρασκευάς Λιντζέρης, αναφερόμενος στα περιθώρια περαιτέρω ενδυνάμωσης της ελληνογερμανικής συνεργασίας στο πεδίο της ΕΕΚ, ανέφερε την αξιολόγηση και βελτίωση του θεσμικού πλαισίου, την πιο έγκαιρη και αποτελεσματική σύζευξη των αποτελεσμάτων της διάγνωσης αναγκών δεξιοτήτων και επαγγελμάτων με τα εκπαιδευτικά περιεχόμενα και την προσεκτική παρακολούθηση και ουσιαστική αξιολόγηση των δράσεων επαγγελματικής κατάρτισης ανέργων και εργαζομένων.
Ο Διευθυντής Εφαρμογής Επαγγελματικής Κατάρτισης, κ. Δημήτρης Σουλιώτης, σημείωσε ότι τους τελευταίους 18 μήνες έχουν γίνει πολλά βήματα στο πεδίο της διακυβέρνησης, καθότι ιδρύθηκαν 15 Περιφερειακά Συμβούλια Σύνδεσης της Παραγωγής με την Αγορά Εργασίας, συγκροτήθηκε το Επαγγελματικό Συμβούλιο ΕΕΚ και ενεργοποιήθηκε η Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή.
Η κα Magdalena Mogernroth από το Φορέα «Arbeit und Leben» του Αμβούργου, χαρακτήρισε την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση προϋπόθεση για την ανταγωνιστικότητα στην αγορά, υποστηρίζοντας ότι το κράτος θέτει το πλαίσιο και οι εργοδότες και οι εργαζόμενοι διαμορφώνουν τις συνθήκες, ενώ ανέλυσε το καθεστώς λειτουργίας της ΕΕΚ στη Γερμανία, το ρόλο των συνδικάτων και τη σχέση τους με το κράτος για την οργάνωση των σχετικών προγραμμάτων.
Τέλος, η Αναλύτρια Πολιτικής στο τμήμα Ανάπτυξης Ανθρώπινου Κεφαλαίου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), κα Χριστίνα Παππά, τόνισε ότι «παρακολουθούμε τις τάσεις στις επιχειρήσεις και τις προκλήσεις για την κάλυψη κάθε νέας ανάγκης στην αγορά εργασίας», για να προσθέσει ότι «ελλείψεις εντοπίζονται κυρίως στα μεσαία στελέχη και για να αντιμετωπιστούν θα πρέπει να καταστούν ελκυστικότερα τα τεχνικά επαγγέλματα».
Λίγα λόγια για το έργο Future4VET
- Χρηματοδοτείται από το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Παιδείας και Έρευνας (BMBF)
- Συντονίζεται κεντρικά από το Γερμανικό Ερευνητικό Ινστιτούτο “Fiap e.V.”
- Εξασφαλίζει τεχνογνωσία από το Φορέα «Arbeit und Leben» του Αμβούργου
- Εποπτεύεται στην Ελλάδα από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων
- Υποστηρίζεται από το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο
- Υλοποιείται σε συνεργασία με ελληνικούς εκπαιδευτικούς φορείς
- Προβλέπει τριετή προγράμματα Επαγγελματικής και Εκπαίδευσης και Κατάρτισης
- Εστιάζει σε δύο κομβικά για την αγορά εργασίας πεδία: Τη λεγόμενη «Πρασινοποίηση» και την Ψηφιοποίηση
- Υποστηρίζει τέσσερα καινοτόμα επαγγελματικά προφίλ
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr