Όπως τονίζει το ΕΝΔΙΣΥ, "με το νομοσχέδιο Βρούτση:
1. Ενσωματώνονται και νομιμοποιούνται όλες οι μνημονιακές μειώσεις των νόμων (3863/10 - 3865/11 - 4051/12 - 4093/12), σε κύριες και επικουρικές που μαζί με τις μειώσεις του ν. 4387/2016 (νόμος Κατρούγκαλου) μείωσαν τις συντάξεις από 20% έως 60%.
2. Αφαιρούνται από τους συνταξιούχους 984.000.000 ευρώ τα οποία δόθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση κάθε Μάιο (νόμος 4611/2019, άρθρο 120, Χορήγηση 13ης σύνταξης). Το σύνολο των χρημάτων της 13ης και 14ης σύνταξης ανέρχεται στα 2,2 δισ. ευρώ.
3. Παγώνει τις αυξήσεις στις συντάξεις μέχρι και το 2023 και μετά οι όποιες αυξήσεις θα δίνονται δεν θα είναι πάνω από το ήμισυ του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.
4. Αδικεί κατάφωρα όσους ασφαλισμένους δεν μπόρεσαν (ή δεν θα μπορέσουν στο μέλλον) να ξεπεράσουν τα 30 χρόνια πλήρους ασφάλισης (ή 9.000 Η.Απ). Παράλληλα, μετά τα 40 έτη ασφάλισης το ποσοστό αναπλήρωσης ορίζεται σε 0,5%, γεγονός που μειώνει σημαντικά την ανταποδοτικότητα των εισφορών και παροχών για ασφαλισμένους που θα έχουν εργαστεί για περισσότερα από 40 έτη. Ο τρόπος υπολογισμού με τους συντελεστές ανταποδοτικότητας δεν αποκαθιστά την αναλογικότητα και δεν συμβαδίζει με την απόφαση του ΣτΕ.
5. Συνεχίζεται ο υπολογισμός του συντάξιμου μισθού να αφορά το σύνολο των αποδοχών όλου του εργάσιμου βίου και λογιστικά από το 2002 μέχρι την έξοδο από την εργασία, ενώ πριν κι από τον νόμο Κατρούγκαλου ήταν η καλύτερη 5ετία της τελευταίας 10ετίας για τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα και η τελευταία πενταετία για τους δημόσιους υπαλλήλους (σταδιακά για τον μετά το 2007 χρόνο).
6. Το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών (ΕΤΕΑΕΠ) ενσωματώνεται στον ΕΦΚΑ κι ανοίγει έτσι ο δρόμος για την πλήρη κατάργησή του και την ολοκληρωτική λεηλασία των αποθεματικών του (7 δισ. ευρώ). Ουσιαστικά καταργεί τον δεύτερο πυλώνα ασφάλισης. Η ένταξη του ΕΤΕΑΕΠ στον ΕΦΚΑ, με τη διατήρηση της λογιστικής αυτοτέλειας των κλάδων του ΕΤΕΑΕΠ (Επικουρική, Εφάπαξ) θα δημιουργήσει βραχυ-μεσοπρόθεσμα περισσότερα λειτουργικά προβλήματα απ' ό,τι επιδιώκει να λύσει, δεδομένης της έλλειψης προετοιμασίας που απαιτεί ένα τέτοιο εγχείρημα ενοποίησης, με αποτέλεσμα να μην αντιμετωπίζεται το σημερινό πρόβλημα καθυστέρησης στην έκδοση των συνταξιοδοτικών παροχών. (Διαφωνεί και το Ελεγκτικό Συνέδριο με γνωμοδότησή του).
7. Διατηρούνται τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης στα 67 για όλους, άντρες και γυναίκες (ή 62 με 40 χρόνια ασφάλισης).
8. Διατηρεί τις μεγάλες μειώσεις των κατωτάτων ορίων στις κύριες συντάξεις (από 492 ευρώ σε 384 και 345 ευρώ, αντίστοιχα) ενώ διατηρεί τον θεσμό του επανυπολογισμού των "παλαιών" συντάξεων και προβαίνει στην άμεση περικοπή της "θετικής" προσωπικής διαφοράς, συμψηφίζοντάς την παράνομα με την αύξηση από την εφαρμογή των νέων ποσοστών αναπλήρωσης που διατάσσει η υπ’ αριθ. 1891/2019 απόφαση του ΣτΕ.
9. Διατηρεί την κατάργηση των κατωτάτων ορίων στις επικουρικές συντάξεις, που επέβαλε ο "νόμος Κατρούγκαλου".
10. Δεν αποκαθιστά τα λάθη της μη εφαρμογής του νόμου Κατρούγκαλου για τις επικουρικές από 1/6/2016 που εφάρμοσε η Υ.ΑΠ. η οποία ήταν ανακόλουθη του νόμου Κατρούγκαλου (αναπροσαρμογή επικουρικής σύνταξης), με αποτέλεσμα περίπου 300.000 συνταξιούχοι να έχουν μειώσεις κατά μέσο όρο 150 ευρώ το μήνα. Το κόστος είναι 150 x 300.000 x 44 (μήνες) = 1.980.000 ευρώ. Εδώ ο νόμος Βρούτση αποκαθιστά μερικώς με πολύ λιγότερα χρήματα (ψίχουλα) καθώς και διαστήματα. Ενώ τα ποσά που πρέπει να επιστρέψει είναι 540.000.000 το έτος, επιστρέφει 300.000.000 ευρώ.
11. Επανυπολογισμός των κύριων συντάξεων. Δεν διορθώνει τα όποια λάθη και παραλείψεις δημιούργησε ο επανυπολογισμός ενώ ο νόμος το προέβλεπε".