Όταν αγοράζετε μέσω του διαδικτύου για τις γιορτές ή οποιαδήποτε άλλη στιγμή, υπάρχουν κάποια θέματα - κλειδιά για να κάνετε την εμπειρία σας πολύ πιο ασφαλή και ευχάριστη. Ο δωδεκάλογος του ΚΕΠΚΑ που ακολουθεί, βρίσκεται στο πλαίσιο των συστάσεων του Διατλαντικού Διαλόγου Καταναλωτών που διεξάγεται μεταξύ των οργανώσεων καταναλωτών στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τις Ηνωμένες Πολιτείες .
1.Βεβαιωθείτε ότι γνωρίζετε ποια είναι η επιχείρηση και πως μπορείτε να την προσεγγίσετε
Υπάρχει το όνομα και η κανονική (ταχυδρομική) διεύθυνση της επιχείρησης στην ιστοσελίδα; Υπάρχει κάποιος τρόπος για να έρθετε σε επαφή με την επιχείρηση μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή τηλεφώνου; Σας είναι ήδη γνωστή αυτή η επιχείρηση; Αν όχι, την έχετε ελέγξει μέσω καταναλωτικών οργανώσεων, ή από άλλες πιθανές πηγές πληροφόρησης για καταναλωτές; Ανήκει η επιχείρηση σε κάποιο από τα προγράμματα που απαιτούν να ακολουθεί καλές προδιαγραφές συμπεριφοράς και αξιοπιστίας (όπως π.χ. του Web Trader);
2.Βεβαιωθείτε ότι καταλαβαίνετε τι αγοράζετε
Μπορείτε να καταλάβετε ακριβώς τι αγοράζετε βασιζόμενοι στην περιγραφή της ιστοσελίδας; Παρέχονται φωτογραφίες, περιεχόμενα του προϊόντος, μέσα μέτρησης ή άλλες πληροφορίες που μπορεί να χρειαστείτε; Καταλαβαίνετε πως λειτουργεί το προϊόν ή η υπηρεσία;
3.Βεβαιωθείτε ότι αντιλαμβάνεστε τι θα πληρώσετε
Αναφέρονται όλα τα έξοδα, συμπεριλαμβανομένης της τιμής, της αποστολής, των φόρων, ή άλλων επιβαρύνσεων που πρέπει να πληρώσετε; Καταλαβαίνετε τι περιλαμβάνεται στην τιμή και τι μπορεί να επιβαρύνει το κόστος επιπλέον; Αν τα έξοδα είναι σε ξένο νόμισμα, σας παρέχει η ιστοσελίδα έναν τρόπο για να τα υπολογίσετε στο δικό σας νόμισμα; Αν όχι, έχετε ελέγξει την πιο πρόσφατη ισοτιμία της δραχμής με το ξένο νόμισμα;
4.Βεβαιωθείτε ότι καταλάβατε πώς πρέπει να πληρώσετε
Τι επιλογές έχετε για το πως θα πληρώσετε; Έχετε ελέγξει μέσω των οργανισμών καταναλωτών να βρείτε αν έχετε ιδιαίτερα νομικά δικαιώματα αν πληρώσετε με συγκεκριμένο τρόπο; Για παράδειγμα, σε μερικές χώρες μπορείτε να διεκδικήσετε πίσω χρεώσεις πιστωτικών καρτών αν δεν πάρετε το προϊόν ή αν είχε παρουσιαστεί με λάθος τρόπο. Έχει ο εκδότης της κάρτας πληρωμής σας κάποιο προαιρετικό μέτρο ή πρόγραμμα που σας δίνει μια επιπλέον προστασία όταν την χρησιμοποιείτε για να αγοράζετε στο διαδίκτυο; Υπάρχουν άλλοι τρόποι πληρωμής που προσφέρουν ασφάλεια, όπως η χρήση υπηρεσιών έμπιστης τρίτης οντότητας σε μεταβίβαση εντολής για συναλλαγές πλειστηριασμού μέσω του διαδικτύου;
5.Βεβαιωθείτε ότι υπάρχει σαφής δέσμευση για το πότε θα το πάρετε
Σας λέει η ιστοσελίδα πότε θα αποσταλούν τα αντικείμενα ή πότε θα παρασχεθούν οι υπηρεσίες που παραγγείλατε; Σας λέει αν υπάρχουν κάποιοι γεωγραφικοί ή άλλοι περιορισμοί για την αποστολή και την παραλαβή; Τι επιλογές έχετε για το πως θα αποσταλούν τα αντικείμενα και ποιος πληρώνει το κόστος; Τι λέει η ιστοσελίδα για την ασφάλεια αποστολής;
6.Βεβαιωθείτε ότι γνωρίζετε τις επιλογές που έχετε αν δεν το θέλετε
Μπορείτε να ακυρώσετε την εντολή πριν την τελειώσετε όσο είστε συνδεδεμένοι; Αφού έχει δοθεί η εντολή, μπορείτε να την ακυρώσετε; Μπορείτε να επιστρέψετε την αγορά αργότερα, και αν ναι, υπάρχουν χρονικά όρια ή άλλοι περιορισμοί; Υπάρχει κάποιο κόστος για σας αν ακυρώσετε την παραγγελία ή επιστρέψετε το προϊόν; Παίρνετε πίσω τα λεφτά σας ή πιστώνετε τον λογαριασμό σας για μελλοντικές αγορές;
7.Βεβαιωθείτε ότι είναι εγγυημένο
Υπάρχουν εγγυήσεις για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες; Τι περιλαμβάνουν; Ποια είναι τα όρια; Για πόσο καιρό κρατάνε; Μπορείτε εύκολα να ασκήσετε τα δικαιώματά σας κατά τη διάρκεια της εγγύησης;
8.Βεβαιωθείτε ότι έχετε υποστήριξη μετά την πώληση (service)
Πως μπορείτε να έχετε πρόσβαση στο τμήμα εξυπηρέτησης πελατών; Υπάρχει κάποιος εύκολος τρόπος για να κάνετε επισκευές ή να λάβετε την υποστήριξη που μπορεί να χρειαστείτε αργότερα;
9.Βεβαιωθείτε ότι έχετε αποδεικτικά στοιχεία των υποσχέσεων της εταιρίας
Πως επιβεβαιώνει η επιχείρηση την παραγγελία σ
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr