Έτσι παραμένει ως βασικό κριτήριο ο κυβισμός για το ύψος των τελών. Άρα όσα αυτοκίνητα είχαν ταξινομηθεί στην Ελλάδα μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2010 με βάση τον κυβισμό τους θα χρεωθούν με το σχετικό λογαριασμό. Όσα κυκλοφόρησαν μετά την 1η Νοεμβρίου 2010, πληρώνουν με βάση τις εκπομπές CO2 που αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας, ενώ τα πιο «καθαρά» από αυτά απαλλάσσονται πλήρως - κάτω από 90 ή 122 g/km, αναλόγως της χρονολογίας.
Υπενθυμίζεται ότι με στόχο μια «πράσινη» διαδικασία με προώθηση του εξηλεκτρισμού είχε συσταθεί μια επιτροπή που πρότεινε να καταργηθεί η απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας των «καθαρών» αυτοκινήτων, όπως τα υβριδικά και άλλα χαμηλών ρύπων και να διατηρηθούν οι απαλλαγές μόνο στα ηλεκτρικά.
Ωστόσο όπως φαίνεται, η συγκυρία ακρίβειας, αλλά και το φρένο που έχει μπει στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων έφερε δεύτερες σκέψεις.
Πιο συγκεκριμένα, οι πωλήσεις για τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία μειώθηκαν κατακόρυφα κατά 43,9% σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Τα στοιχεία που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), αναφέρουν πως μόλις 92.627 μονάδες πωλήθηκαν τον Αύγουστο του 2024, την ώρα που τον Αύγουστο του 2023 είχαν παραδοθεί 165.204 μονάδες. Η πτώση αυτή προκάλεσε σημαντική μείωση στο μερίδιο της αγοράς των ηλεκτρικών, που με τη σειρά του από το 21% βρέθηκε στο 14,4%.
Επίσης , τον Αύγουστο του 2024, οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων ανήλθαν συνολικά σε 643.637, σημειώνοντας πτώση 18,3% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2023. Οι πωλήσεις βενζινοκίνητων οχημάτων μειώθηκαν κατά 17,1% (213.057 μονάδες), οι πωλήσεις diesel μειώθηκαν κατά 26,4% (72.177 μονάδες), ενώ τα plug-in υβριδικά υπέστησαν πτώση 22,3% (45.590 μονάδες). Στον αντίποδα τα υβριδικά, λογω και του προβληματισμού για τα ηλεκτρικά σε σχέση νε υποδομρσ , αυτονομία κτλ, έχουν πλέον κερδίσει την εμπιστοσύνη του κοινού, σημείωσαν αύξηση πωλήσεων κατά 6,6%, παραδίδοντας 201.552 μονάδες.
Πρόστιμα
Πάντως τα τέλη μπορεί να παραμείνουν στα ίδια επίπεδα με φέτος, αλλά θα υπάρξουν αλλαγές στα πρόστιμα που θα επιβάλλονται για όσους δεν τα πληρώσουν έγκαιρα.
Η προθεσμία για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας θα οριστεί έως και την 31η Δεκεμβρίου 2024. Από το νέο έτος μπαίνει σε εφαρμογή το νέο ποινολόγιο για όσους δεν πληρώνουν εμπρόθεσμα τα τέλη κυκλοφορίας δίνοντας τέλος στις παρατάσεις.
Ειδικότερα:
-Όσοι πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας από την 1η έως την 31η Ιανουαρίου θα τιμωρηθούν με πρόστιμο 25% επί του ύψους των τελών κυκλοφορίας.
- ·Όσοι πληρώσουν τα τέλη από την 1η έως την 28η Φεβρουαρίου θα πληρώσουν πρόστιμο ίσο με το 50% των τελών κυκλοφορίας.
- ·Όσοι δεν πληρώσουν τα τέλη έως την 28η Φεβρουαρίου θα πληρώσουν πρόστιμο ίσο με το 100% των τελών κυκλοφορίας.
Σε κάθε περίπτωση το πρόστιμο δεν μπορεί να υπολείπεται των 30 ευρώ.
Υποχρεωτική ασφάλιση οχημάτων για φυσικές καταστροφές
Παράλληλα από τον Ιανουάριο του 2025 θα είναι υποχρεωτική η ασφάλιση των οχημάτων για φυσικές καταστροφές. Σύμφωνα με το νέο μέτρο όλα τα οχήματα θα πρέπει να έχουν ασφαλιστεί για σεισμό, πυρκαγιά και για πλημμύρα κάτι το οποίο μέχρι σήμερα δεν ήταν υποχρεωτικό. Το μέτρο θα ισχύει τόσο για τα ιδιωτικά επιβατικά αυτοκίνητα όσο και για τα επαγγελματικά οχήματα, φορτηγά, ταξί και λεωφορεία. Οι τιμές θα κυμαίνονται ανάλογα με την αξία του οχήματος, την γεωγραφική περιφέρεια και τον βαθμό επικινδυνότητας της περιοχής. Με την υποχρεωτική ασφάλιση θα αποζημιώνονται άμεσα οι ιδιοκτήτες οχημάτων που έχουν υποστεί ζημιές από τέτοιου είδους καιρικά φαινόμενα τα οποία λόγω της κλιματικής αλλαγής αναμένεται να ενταθούν ωστόσο αυτό δεν αντισταθμίζει τις νέες επιβαρύνσεις που θα γίνουν ορατές στην τσέπη.
Διασταυρώσεις
Σε εξέλιξη είναι αυτήν την περίοδο από Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης σαρωτικές διασταυρώσεις για τον εντοπισμό οχημάτων που είναι ανασφάλιστα ή δεν έχουν καταβάλλει τέλη κυκλοφορίας.
Οι παραβάτες θα κληθούν να πληρώσουν:
-Από 250 έως και 1.000 ευρώ αν το όχημα εντοπίζεται ανασφάλιστο. Πρόστιμο 1.000 ευρώ προβλέπεται για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης, 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε τύπου και 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
-Αν διαπιστώνεται και οφειλή τελών κυκλοφορίας θα καλούνται να καταβάλλουν το διπλάσιο της αξίας του τέλους, συν τα ετήσια τέλη.
-Ποσό 400 ευρώ αν το όχημα δεν έχει υποβληθεί σε περιοδικό έλεγχο Κέντρου Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ).
-Τα πρόστιμα διπλασιάζονται σε περίπτωση υποτροπής, ενώ παράλληλα αφαιρούνται η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήματος. Επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου τεχνικού ελέγχου του οχήματος ή της βεβαίωσης περί μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίμου.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr