Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους έκρινε πως το δημοσιονομικό βάρος του μπόνους έως 3.000 ευρώ στις ανακαινίσεις σπιτιών ήταν μεγάλο κι έτσι το ΥΠΕΘΟ αποφάσισε να αλλάξει ρότα. Προσπαθεί τώρα να βρει μία ισορροπία, ώστε αφενός να μην υπάρξει "εκτροχιασμός" αλλά παράλληλα να παραμείνει ως πρόβλεψη που στοχεύει στην πάταξη της φοροδιαφυγής, που αναπτύσσεται ραγδαία στον κλάδο ανακαινίσεων κτιρίων κτλ.
Υπενθυμίζεται, ότι με βάση την αρχική διατύπωση, από το 2024 προβλεπόταν έκπτωση φόρου, που κάλυπτε, το σύνολο των ετήσιων δαπανών των φυσικών προσώπων για ανακαίνιση και λειτουργική αναβάθμιση κτισμάτων που κατέχουν μέχρι ποσού 16.000 ευρώ. Η έκπτωση, θα “έσπαγε” σε 5 ισόποσες ετήσιες δόσεις έως 3.200 ευρώ από τους αναλογούντες φόρους εισοδήματος των ετών 2025-2029. Τουτου δοθέντος, εκτιμήθηκε από το ΓΛΚ ότι το δημοσιονομικό κόστος μιας τέτοιας έκπτωσης θα μπορούσε να φθάσει μέχρι και το 1 δισ. ευρώ, επιβαρύνοντας σημαντικά τους κρατικούς προϋπολογισμούς των ετών μετά το 2024
Έτσι, με βάση πληροφορίες, εξετάζεται να γίνουν μια σειρά από αλλαγές. Εναλλακτικά:
- Να τεθεί ποσοστό έκπτωσης επί των δαπανών ύψους έως 16.000 για την ανακαίνιση που όμως θα είναι μεγαλύτερο από το ισχύον που ανέρχεται σε 40%. Σημειώνεται ότι με το σημερινό καθεστώς το πλαφόν στην μείωση του φόρου είναι 6.400 ευρώ για τέσσερα χρόνια δηλαδή 1.600 ευρώ το χρόνο
- Να υπάρχει περιορισμός στις δαπάνες για τα υλικά που θα λαμβάνονται υπόψη για την έκπτωση φόρου και τα είδη των επιλέξιμων εξόδων αναμένεται να προσδιορισθούν με την έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης
Πάντως, το μέτρο θα ισχύσει, όπως τονίζεται σχετικά, σε μόνιμη βάση, δηλαδή θα ισχύει για δαπάνες που θα πραγματοποιηθούν από το 2024 και μετά καθώς και στο χρονικό διάστημα κατανομής της έκπτωσης που είναι πενταετία. Το φόρο-μπόνους ισχύει για κτίρια τα οποία δεν έχουν ήδη ενταχθεί ή δεν θα ενταχθούν σε πρόγραμμα αναβάθμισης κτιρίων ή άλλα προγράμματα ή δράσεις επιχορήγησης
Ως δαπάνες λήψης υπηρεσιών, στην αρχική διατύπωση, προβλέπεται να αναγνωρίζονται από την Εφορία είναι:
- Ενεργειακές, π.χ. τοποθέτηση θερμομόνωσης, αντικατάσταση κουφωμάτων, εγκατάσταση ή αναβάθμιση συστήματος θέρμανσης/ψύξης, εγκατάσταση διατάξεων αυτόματου ελέγχου της λειτουργίας του συστήματος θέρμανσης/ψύξης κ.λπ.
- Λειτουργικές – αισθητικές, π.χ. τοποθέτηση/αντικατάσταση υδραυλικής εγκατάστασης, ηλεκτρολογικής εγκατάστασης, συντήρηση/επισκευή στέγης, επισκευή τοιχοποιίας/χρωματισμού εσωτερικά και εξωτερικά των κτιρίων, τοποθέτηση σταθερών ή κινητών συστημάτων σκίασης, αναβάθμιση ή εγκατάσταση ανελκυστήρα, εγκατάσταση οικιακών σημείων επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, αλλαγή ή επισκευή δαπέδων.
-
Οι επιλέξιμες δαπάνες κάθε έτους μειώνουν τον φόρο του φυσικού προσώπου που έχει δικαίωμα πλήρους κυριότητας ή επικαρπίας στο κτίριο στο οποίο πραγματοποιούνται οι «επιλέξιμες δαπάνες» που σχετίζονται με την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμισή του για το οικείο φορολογικό έτος.
-
Δικαιούχοι της μείωσης φόρου είναι και τα φυσικά πρόσωπα που έχουν δικαίωμα ψιλής κυριότητας επί ακινήτου, με την προϋπόθεση ότι τα πρόσωπα αυτά χρησιμοποιούν το εν λόγω ακίνητο είτε ως κύρια ή δευτερεύουσα κατοικία είτε ως έδρα ή υποκατάστημα για την άσκηση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας.
-
Στις ανωτέρω περιπτώσεις δικαιούχος της μείωσης είναι μόνο το πρόσωπο στο όνομα του οποίου εκδίδεται το σχετικό παραστατικό.
-
Στην περίπτωση δαπανών των κοινόχρηστων χώρων, οι οποίες εξοφλούνται από τον διαχειριστή πολυκατοικίας/συγκροτήματος ιδιοκτησιών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών πληρωμών, αυτές θα λαμβάνονται υπόψη για τους δικαιούχους ανάλογα με τα χιλιοστά συνιδιοκτησίας τους, με βάση σχετική βεβαίωση που θα χορηγείται από τον διαχειριστή και στην οποία θα καταχωρείται ο ΑΤΑΚ του ακινήτου το οποίο βρίσκεται εντός του κτιρίου για το οποίο πραγματοποιείται η σχετική δαπάνη.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr